Ga naar inhoud

Ontsnappende konijnen


J10

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn vlaamse reuzen moeten nog ruim een week (volgens de da nog 2 weken) apart zitten, voordat ze weer bij elkaar kunnen (broer - zus) na castratie. Nu zijn ze alleen maar bezig met ontsnappen.

Uit de panelenren met plastic eroverheen; ze vinden iedere keer weer een gaatje. Uit hun tijdelijke hok (ze knoeien net zo lang totdat ze de schuifjes open krijgen....

Ze gaat gelukkig niet ver; de buren hebben gras in de tuin. Verder zijn ze nog niet geweest, maar toch.

Ik heb een nieuw hok (voor straks, om in te koppelen) met een ren van 1 meter hoog en overdekt, maar ook hier is het vrouwtje al uit ontsnapt.

Mijn vragen:

- Kan het komen doordat ze elkaar "missen"? Ze gaan meestal naar het hok van de ander toe.

- Hoe kan ik ze toch beweging geven, zonder dat ik ze kwijt raak?

- 2 weken is volgens jullie genoeg. Maar totdat ik ze kocht hebben ze bij elkaar gezeten en da kon (nog) niets voelen.

Moet ik ze dan nog uit elkaar houden tot een maand na aanschaf?

- Kan het zijn dat ze proberen te ontsnappen, omdat er in de ren niet echt een "schuilmogelijkheid" is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, moet je ram nog gecastreerd worden of is hij dat al?

Ik ga er even van uit dat hij al gecastreerd is voor het gemak, anders wordt dit een heel ander verhaal. Hoewel...Net pas gecastreerd en dus toch al bij elkaar geweest? Tot hoe oud zijn ze bij elkaar geweest en hoe lang heb je ze nu?

Je bedoelt dat je ze tot een maand na aanschaf uit elkaar moet houden omdat zij mogelijk zwanger is en hij nog vruchtbaar of hoe moet ik dat lezen? Ik begrijp het misschien niet helemaal goed, maar tussen de regels door lees ik dat je ze nog maar net hebt en je voedster zwanger kan zijn?

In ieder geval, wat het uitbreken betreft: Bouw een degelijke ren. Een panelenren moet ik ook echt niet mee aan komen zetten bij mijn konijnen. Ik kijk zelf met verbazing naar konijnen die netjes blijven zitten in een panelenren. Is gewoon niet voor alle konijnen geschikt.

Ik weet niet hoe je ren er nu uit ziet, maar het is niet zo moeilijk om een ren te bouwen waar konijnen niet in of uit kunnen.

Kijk hier eens voor inspiratie: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?44651-Foto-s-van-buiten-konijnhokken-en-rennen-(nieuw-!)&highlight=buiten+rennen

Je zult daar ook konijnen zien die een panelenren hebben maar zulke konijnen heb jij niet, daar ben je nu achter, dus vergeet dat maar gewoon om het zo te doen.

Konijnen willen samen zijn ja, het zijn groepsdieren. Dus kan best dat ze naar elkaar toe willen. Maar jij zult dat toch moeten voorkomen.

Als ik het zo lees zitten de rennen niet vast aan de hokken en zijn er geen schuilmogelijkheden in de ren. Dat laatste is wel belangrijk, koppel de ren aan het hok, of zet op z'n minst een doos oid neer in de ren waar ze zich in kunnen terug trekken.

Als je ram gecastreerd is, je moet dus nog 2 weken wachten en je voedster is mogelijk zwanger, dan zou dit mijn plan van aanpak zijn:

Allebei in het eigen hok en er niet meer uit laten zo lang je ze niet ieder in een degelijke ren kunt plaatsen. Dat is dan even 2 weken pech. Hok goed afsluiten, dat hoeft niet al te moeilijk te zijn. Schuifjes aan de buitenkant waar ze niet bij kunnen of haakjes die je voor een paar centen bij de bouwmarkt koopt.

Je moet toch naar de bouwmarkt want ondertussen kun je een degelijke ren bouwen die jouw konijnen binnen houdt. Geen kippengaas, maar hokjesgaas. Gaas ingraven op de bodem/ de ondergrond betegelen/ gaas van de zijkant in de grond laten lopen, dus gewoon dat het een halve meter rechtop de diepte in gaat. 1 van die 3 opties.

Of je koopt een mooie ren of voliere. Voorbeelden in het topic wat ik hierboven linkte. Gaas of golfplaat op de bovenkant.

Dan ben je 2 weken verder en tot die tijd laat je geen van beide konijnen nog in de nieuwe ren, want dit moet neutraal terrein blijven. Daarna zet je ze allebei tegelijk in de nieuwe ren waar een hok in/aan staat.

Mocht je voedster in de tussentijd een nestje hebben dan wordt het tijd voor plan B, maar we gaan even uit van het positieve en dan is dit plan A. Plan A kan je altijd veranderen naar plan B, want je hebt 3 hokken en een ren, maar dat zien we dan wel weer, daar open je dan maar weer een topic over en dan kijken we dan wel wat de opties zijn, anders wordt het te ingewikkeld allemaal :)

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Voor de duidelijkheid maar even dat erbij.

1 maart konijnen opgehaald (volgens vorige eigenaar ruim 3 maanden oud en tot die tijd altijd met zijn allen (8 konijnen bij elkaar gezeten).

6 maart naar da; die denkt dat konijnen ouder zijn dan 3 maanden, maar kan nog niets voelen bij voedster.

7 maart ram gecastreerd.

Nieuw hok met aangebouwde ren is al aanwezig, maar de test heeft uitgewezen dat ze hier dus nog steeds uitkomen. Nu dus zijkanten verlengen met 1 cm (zodat die helemaal tegen hok aan zit) en bovenkant dicht maken (nog 10 cm open gelaten bij aansluiting hok.

Nieuwe hok is beter dan de hokken waar ze nu (allebei apart) in zitten. Voedster zit in een (oud) buitenhok dat straks weggaat en ram zit in binnenkooi die in de schuur staat en overdags naar buiten gaat (op een dikke laag vloerbedekking vanwege de kou).

Tot nu toe laat ik ze (onder toezicht zoveel mogelijk om de beurt in de panelenren lopen. Helaas is er geen andere mogelijkheid.

Doos in de panelenren werkt voor ram wel, maar voor voedster niet. Die blijft ontsnappen, waar je haar ook zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een doos in de ren is ook niet om ontsnappen tegen te gaan maar omdat een konijn moet kunnen vluchten.

Je moet het zelf weten hoor, maar je neemt wel risico's vind ik. Je weet niet zeker of je voedster zwanger is dus misschien had je mazzel, zou je bij jou alsnog zwanger geworden zijn...Iedere keer dat ze nu weer naar je ram sneakt komt weer bij de tijd dat je maar moet afwachten of ze geen nest krijgt. Pas over een week kan je ervan uitgaan dat je ram 100% 'veilig' is. Je weet dan dus pas op z'n vroegst over 1,5 maand of ze nog jongen gaat krijgen als dit zo door gaat.

Eventueel kan je je voedster ook nu nog laten castreren, dan zijn eventuele jongen weg en kan er ook nooit meer iets komen. Want als ze straks weer ontsnapt en ze komt een wild konijn tegen dan heb je helemaal een probleem met half-wilde jongen.

Ik zou zeggen laat ze dan maar niet loslopen tot ze een goede ren hebben waar ze niet uit kunnen...Straks ben je je konijn kwijt of is ze alsnog zwanger. Die ene week nu nog overleven ze wel in een hokje. Beter een week in een hokje dan kwijt of zwanger raken.

Kunnen ze niet om de beurt in de schuur loslopen?

Verder zeg je nog dat je voedster blijft ontsnappen, waar je haar ook zet. Dat is natuurlijk niet zo, ze blijft alleen ontsnappen als jij haar ergens in zet waar ze uit kan. Maak het gewoon zo dat dat niet kan. Beetje creatief zijn, dan kan dat heus wel. Lukt het niet, begin er dan ook niet aan om haar er neer te zetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, klopt. Maar ik las wel dat ze meestal naar het hok van de ander toe gaan en ook net zo lang rommelen met de schuifjes van de hokken tot ze open zijn. Daar haal ik uit dat ze samen komen, want schuifjes zitten aan de buitenkant van het hok, dus dat doet dan het konijn wat uitgebroken is nam ik aan? Misschien een verkeerde aanname hoor.

En ik lees juist dat ze wel naar de tuin van de buren zijn gegaan, nog niet verder, maar toch. Zou mij al veel te ver zijn als je konijn in z'n hok of ren hoort te zitten.

Ze gaat gelukkig niet ver; de buren hebben gras in de tuin. Verder zijn ze nog niet geweest, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen gaan naar elkaar toe, maar hebben geen contact. Schuifjes krijgt ze van de binnenkant open! Nu al een knijper op gezet. dit werkt redelijk. Ze zijn dus nu al 12 dagen uit elkaar. Ik wil geen nestje, dus daar ben ik erg voorzichtig in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hoe jij het las Lonja, begrijp ik je gedachtegang wel. Begrijp mij niet verkeerd... Mij is op school.altijd geleerd dat ik geen eigen aannames mag doen of zelf invullen, vandaar. Maatschappelijk werk studie ;)

Hoe dan ook ben ik het zeker met je eens dat ontsnappen niet hoeft! Alles is zodanig aan te passen dat je het op ontzettend veel manieren onmogelijk kan maken. Daar zou ik dan ook zeker voor gaan, als ik de ts zou zijn. Kunnen ze over een tijdje wel goed bij elkaar. Én blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gaas doen. Zeil kan natuurlijk ook weer stuk geknaagd worden...Gaas kan je mooi op maat knippen en je kan het goed aan de rest van het gaas bevestigen door de pinnetjes die je overhoudt van het knippen om het andere gaas te buigen. Als dat een heel lang stuk is kan je anders ook tie-wraps gebruiken om 2 stukken gaas aan elkaar te bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .