Ga naar inhoud

dik


dorien01

Aanbevolen berichten

Ieder konijn zit op zijn eigen gewicht, dit kan je het beste voelen/ zien aan je konijn.

( meestal zijn konijnen een mengeling van alles dus valt ook niet te zeggen hoe zwaar ze moeten zijn, tenzij je je konijn van een erkende fokker hebt)

Maar de graad meter is ongeveer: als je je konijn aait moet je met enige lichte druk de ruggengraat en de ribben kunnen voelen.

Houd rekening met de dikke vacht van je angora konijn...

Maat voor de rest kijk goed naar je konijn: naar de houding de manier van voortbewegen enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Interessant... Ik heb me konijn van een vriendin gekocht. Zei had een nestje van 8 baby konijntjes. Ze zeiden dat het een jongen is. Een half jaartje later kwam me vriendin terug. Het was opeens een meisje.. Toen zei ze dat ze heeel erg zwanger lijkt.. Zoals de moeder van me konijn (Junior) dus ik heb echt geen idee? zo is ze zwanger en hoe kan ik dat nou weer weten.. Ribben voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan je niet voelen en ook niet zien, het kan alleen als je konijn een vrouwtje is (jahaa mannetjes worden niet zwanger) en er een mannetje bij is geweest dat niet gecastreerd was.

Ga even met je konijn naar de dierenarts om te weten of het een mannetje of een vrouwtje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan je niet voelen en ook niet zien, het kan alleen als je konijn een vrouwtje is (jahaa mannetjes worden niet zwanger) en er een mannetje bij is geweest dat niet gecastreerd was.

Ga even met je konijn naar de dierenarts om te weten of het een mannetje of een vrouwtje is.

voo

Oke dankjewel voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Junior,

Wat Lonja zegt, laat de dierenarts even kijken of het een vrouwtje is en of ze zwanger is. Als het een vrouwtje is, niet bij ongecastreerde mannetjes zetten natuurlijk. Laat haar niet zwanger worden, ook niet bewust, we hebben al genoeg konijnen in Nederland die zonder baasje zitten. Het is sowieso een goede overweging om je vrouwtje te laten castreren voordat ze 1 jaar oud is, omdat 80% van de vrouwtjeskonijnen uiteindelijk overlijdt aan baarmoederkanker.

Daarnaast is ribben/ruggegraat voelen geen indicatie of je konijn te dik of te dun is, gewoon even op de weegschaal zetten om te kijken of het een gezond gewicht heeft.

Dwergkonijn 1-1,5 kg

Klein raskonijn 2-3,5 kg

Middelgroot raskonijn 3,5-5,5 kg

Groot raskonijn meer dan 5,5

aangepast door Eline11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Junior,

Wat Lonja zegt, laat de dierenarts even kijken of het een vrouwtje is en of ze zwanger is. Als het een vrouwtje is, niet bij ongecastreerde mannetjes zetten natuurlijk. Laat haar niet zwanger worden, ook niet bewust, we hebben al genoeg konijnen in Nederland die zonder baasje zitten. Het is sowieso een goede overweging om je vrouwtje te laten castreren voordat ze 1 jaar oud is, omdat 80% van de vrouwtjeskonijnen uiteindelijk overlijdt aan baarmoederkanker.

Daarnaast is ribben/ruggegraat voelen geen indicatie of je konijn te dik of te dun is, gewoon even op de weegschaal zetten om te kijken of het een gezond gewicht heeft.

Dwergkonijn 1-1,5 kg

Klein raskonijn 2-3,5 kg

Middelgroot raskonijn 3,5-5,5 kg

Groot raskonijn meer dan 5,5

De mijne wegen elk tussen de 1,5 en 2 kilo, welke zijn dat dan? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt onder welke categorie je konijnen vallen? Wat voor soort konijnen heb je?

Ik zou denken dat dat dan kleine (ras) konijnen zijn die misschien net iets te licht zijn of zijn het nog jonge konijnen?

Ik heb op dit moment twee volwassen kleine raskonijnen, een vos en een japanner. Het gewicht van de één varieert van 1,8-2 kilo, dat is eigenlijk te licht, maar hij is nu 2,5 jaar oud en nooit zwaarder geworden terwijl hij twee grote bakken voer per dag eet, dus dat is een gewicht dat hij gewoon zal houden en hij is in ieder geval gezond. De ander is nu 1 jaar oud, die is de afgelopen maanden wat aangekomen en weegt nu 2,7 kilo. Niet te dik, maar wel iets te zwaar want het is een aardig klein konijn. Ik weet dat ze er te weinig uit komt en ze is een beetje sloom met rennen, vandaar dat ik haar iets te dik vind. We laten haar nu meer loslopen en dan zal wel blijken of ze misschien nog wat afvalt. Zo niet dan is dat misschien wel het juiste gewicht voor haar, maar ze moet niet dikker worden. Mijn vorige konijnen waren ook kleine raskonijnen, de één wat groter die woog 2,8 kg, en de ander 2,3 dat was gezond.

Eigenlijk is het toch een beetje moeilijk om aan de hand van die "tabel" een gezond gewicht van je konijn te bepalen, omdat het niet zo precies is. Ik kan ook niet goed uitleggen hoe ik het zelf bepaal, maar zolang je er maar voor zorgt dat je konijn in ieder geval altijd voldoende eten ter beschikking heeft en per dag voldoende beweging krijgt, zou het gewicht gewoon gezond moeten zijn. Daarnaast kun je het ook wel een beetje aanvoelen/zien of je konijn wat te dik of te dun is en als je het niet zeker weet even de dierenarts raadplegen.

Om nog op het oorspronkelijke bericht te reageren, ik weet trouwens van Angora's dat ze wel tot 5 kg kunnen wegen, maar omdat het een kruising met een hangoor is zal dat denk ik wel lichter zijn, dat is een wat kleiner konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze beiden gekocht als dwergkonijn (waarvan 1 zogezegd leeuwenkopje). Maar het zullen gewoon 2 rasloosjes zijn (komen van de boerenbond, wist toen nog niet beter). Ze zijn nu bieden 1 jaar ongeveer. Dus groeien zullen ze niet meer. Enkel Roxy blijft maar verdikken. Maar ze is dan ook niet zo'n atleet als Stitch :P.

Mijn reactie was gewoon omdat het wat raar is dat er een gat zit van 0,5 kilo terwijl alle andere op elkaar overlopen ;). En nu toevallig zitten de mijne bij die 0,5 kilo teveel/te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijnen vallen wel onder dwerg maar niet onder dwergrassen ;) het zijn immers rasloze konijnen. De meeste dierenwinkelkonijnen zitten rond zo'n gewicht, heel normaal dus.

Rassen die bedoelt worden met dwergrassen zijn o.a. de Kleurdwerg, Rexdwerg en Nederlandse Hangoor Dwerg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .