Ga naar inhoud

Konijn met E. cuniculu, aantal vragen...


Ymkip

Aanbevolen berichten

Gisterochtend enorm geschrokken toen ik buiten kwam om mijn konijntjes eten en drinken te gaan geven. Één konijn (Moef) zat met zijn hoofd weggedraaid en hield hem scheef, bewoog verder ook niet. Ik vreesde voor een hersenbloeding, dus einde oefening... Ik kon gelukkig gelijk bij de dierenarts terecht en de conclusie was E. cuniculi. Goed te behandelen, aldus de dierenarts. Fjieuw!

Ik heb voor 2 weken antibiotica (enrofloxoral) meegekregen en voor 8 weken voor beide konijnen fenbendrops voor de E. cuniculi.

Echter, ik heb in al die jaren dat ik al konijnen heb nog nooit één ziek konijn gehad. Ik ben dus totaal onbekend op ziektegebied en dat zorgt voor een aantal vragen.

- Is E. cuniculi inderdaad goed te behandelen? Want enerzijds wil ik er natuurlijk alles aan doen om hem weer beter te laten worden, maar het andere moment vind ik het zo'n zielig hoopje om te zien dat ik me af vraag of ik het wel eerlijk is om dit allemaal nog van hem te vragen.

- Ik vond Moef er vanochtend slechter uit zien dan gisteren. Hij kroop net wel iets door het hok, maar viel daarbij een aantal keer om en zelfs één keer helemaal om zijn as. Gisteren heb ik hem dit niet zien doen, toen kwam hij zelfs niet van zijn plek af. Betekent het kruipen vooruitgang of duidt het omvallen juist op verslechtering?

- Binnen hoeveel dagen na het starten van behandeling van de medicijnen zou er verbetering te zien moeten zijn?

- Ze zitten normaal gesproken met zijn tweeën. Nu is de voedster heel druk en probeert hem constant te rijden of zit aan hem te plukken. Omdat ik wil dat Moef (de ram) even rust moet hebben, heb ik Ukkie (voedster) even apart gezet. Is dit verstandig of kan ik ze beter wel gewoon bij elkaar laten?

- Het is koud buiten, zeker 's nachts. Ik heb uiteraard al een laag stro in het hok liggen en ook nog in de hoek waarin hij de hele tijd ligt een fleece deken gelegd. Tevens zit er een isolatiehoes om het hok heen. Is dit genoeg of is het juist te warm? Moef voelt wel gewoon goed warm aan.

En voor beide konijnen: wat is de beste manier om de medicatie toe te dienen? Uiteraard oraal met een spuitje, maar ze vinden het niet fijn. Met het resultaat dat ze gaan spartelen of het koppie weg draaien en dat dus het medicijn overal zit, behalve in het mondje.

Alvast bedankt voor de antwoorden/ervaringen...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een gemene ziekte, het is goed te behandelen, maar de konijnen zijn helaas niet altijd te redden. Het kan best even duren voordat je resultaat ziet, ik geloof dat je het soms wel 2 of 3 weken moet behandelen voordat er verbetering zichtbaar is. Dit klinkt allemaal heel eng en dat is het ook wel, maar in de meeste gevallen worden ze gewoon beter. Zo hadden we pas iemand op het forum die een EC konijntje van marktplaats gered had. Ik dacht echt dat ze het niet zou redden (en ik denk toch vele anderen met mij), maar ze is er nog, haar kopje staat nog scheef, maar ze heeft nu zelfs een vriendje. Hier is een link naar het topic: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?64856-dagboek-van-Sientje

Ik denk dat het verstandig is dat je ze apart gezet hebt. Door stress kan EC verergeren, het is dus echt niet goed als zij steeds op hem zit te rijden. Of je hem buiten kunt laten of beter naar binnen kunt halen laat ik in het midden, wacht even af wat anderen daarvan zeggen. Mijn gevoel zegt wel dat je hem beter naar binnen kunt halen, maar ik weet niet wat wijsheid is.

Misschien kun je de fenbendrops geven op iets wat ze lekker vinden, zoals een stukje banaan ofzo?

Heel veel beterschap voor je konijntje, hopelijk knapt hij snel weer een beetje op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wat erg dat je konijn EC heeft.

Ik denk dat je hem beter naar binnen kunt halen met deze koude. Het kost hem anders teveel energie en die heeft hij nodig om beter te worden. Wat ik trouwens mis is dat je geen pijnstilling heb gekregen door die pijnstilling voelen ze zich vaak wat beter en eten ze daardoor ook beter.

Eet jouw konijntje nog goed???

Dat is wel heel belangrijk.

Meestal zet ik de EC konijnen in een kleinere bak met warmte elementen er onder. Als ik ze in een grotere bak zet dan doe ik meestal de warmtelamp erboven. Want dan kunnen ze de warmte opzoeken als ze dat lekker vinden.

Zorg ook dat hij een beetje zacht ligt met zijn nekje zeker als hij tolt is het fijn dat hij een zachte ondergrond heeft.

Verder is goed eten belangrijk. Bied hem lekkere dingen aan.

Het medicijnen geven is vaak een handigheidje zet je konijn met de rug naar je toe op schoot. Probeer voorzichtig het spuitje opzij in zijn bekje te duwen. Als hij echt heel erg spartelt kan je hem ook in een handdoek draaien.

Je zou het medicijn ergens in kunnen verstoppen. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan. maar misschien dat mensen tips hebben.

Ik heb trouwens mijn konijn altijd voorzichtig zijn nekje gemasseerd en je voelde de strak aangespannen spieren dan ontspannen. Maar ben voorzichtig. Verder heb ik nog nooit de konijnen die er bij zaten mee behandeld. Dat is een keuze die ik zelf gemaakt heb hoor. Had als theorie dat ik beter bij de eerste symptomen meteen kan behandelen omdat ik bang dat ze anders al aan het medicijn gewend zijn. Maar dat is mij eigen gedachte hierover hoor.

Ik wens je heel veel succes.

En ja soms duurt het even iets langer voordat je verbetering ziet. Een keer heb ik zelf 6 weken behandeld en het konijn heeft daarna nog 3 jaar geleefd zonder schade.

Beterschap en dikke knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!

Hij heeft inderdaad geen pijnstilling gekregen. Maar op het moment dat ik hem gisterochtend zo aantrof zat hij aan een wortel te knabbelen, en had in het mandje voor naar de dierenarts een plukje hooi gelegd en daar heeft ie ook nog op zitten knabbelen. Ook nog water gedronken. De dierenarts had daar ook naar gevraagd en toen heb ik hetzelfde antwoord gegeven, wellicht dat hij daarom geen pijnstilling heeft gegeven?

Ik begrijp dat het eten over het algemeen nu belangrijker is dan het goed hooi en brokjes eten? Heb zojuist weer wortels en sla erbij gelegd, maar dan gooi ik er ook nog een appel e.d. bij.

Ik vraag me af of binnen zetten een betere optie is. Hij zou dan alleen in de woonkamer (of in de hal bij de hond, maar dat liever niet omdat ik daar niet de hele dag toezicht kan houden, en de hond wil altijd graag spelen met de konijnen) kunnen staan en en die ruimte wordt gerookt (waar ik vreselijk op tegen ben, maar dat terzijde) en daar gaat de stofzuiger 2x per dag doorheen, staat TV of muziek aan...lijkt me dus een veel stressvollere ruimte dan buiten. Ik heb nog wel warmte elementen herinner ik me nu. Die kan ik wel even gebruiken.

Ik heb overigens dit hok: http://www.dierenverblijf.com/konijnenhokken/1176-konijnenhok-kp5-a.html

Waar je de tussen de boven- en onderverdieping een klepje dicht kan doen. Nu zit de voedster in het bovenste gedeelte, omdat ik Moef gisterochtend onderaan heb gevonden en daar eigenlijk na de dierenarts ook weer heb terug gelegd. Echter, nu kan de voedster de aangebouwde ren niet in, en Moef kan niet in het nachthok (wat toch weer iets meer beschut is). Ik zou het liefst dus de konijnen even omwisselen. Gaat dit te veel stress veroorzaken voor Moef...? Hij is namelijk niet gewend om opgepakt te worden en dan nu met kans op tollen e.d.

Ik las in het topic over Sientje iets over citroenmelisse. Waar is zoiets te krijgen? Krijg via Google alleen in vloeibare versies te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen schuur of slaapkamer waar je konijn kan staan???

Inderdaad roken en veel geluiden geven extra stress als hij het niet gewend is.

Ik weet niet of wortel, appel en sla zo gezond is zou hem liever witlof, andijvie, brocolli enz geven. Maar het belangrijkste is wel dat hij blijft eten. En als hij die dingen niet gewend is moet je natuurlijk ook niet meteen beginnen met vreemde dingen geven.

Ik denk dat Moef nu toch wel twee keer daags moet opgepakt worden voor zijn medicatie. Dus misschien dat je het dan ook meteen kan omwisselen.

Zelf zou ik toch gaan voor een plekje binnen omdat het nu behoorlijk koud is. Of een kruik erbij leggen????

Kun je iets voor de tralies maken dat de wind er niet zo in kan???

Citroenmelisse heb ik zomers in de tuin maar ik denk dat je het nu alleen misschien bij de supermarkt zou kunnen krijgen van die potjes. Bij de Liddl het goedkoopst volgens mij wel. Peterselie en basilicum vinden ze ook vaak lekker. Nooit Bieslook geven maar ik denk dat je dat wel weet.

Succes en beterschap.

Knuffels Belleke

Warmte is toch wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu 1,5 week verder en na een paar hele goeie dagen vorige week gaat het nu weer een stuk slechter. Hij eet en drinkt nog steeds volop uit zichzelf, maar ik moet het wel voor z'n neusje wegzetten want hij komt z'n plekje niet meer af, z'n kopje is weer schever gaan hangen. Een week geleden tijgerde hij door het hok heen om zelf naar zijn eten te gaan.

Ik denk dat het afgelopen is... ik sta zelf steeds met tranen over m'n wangen bij hem, omdat ik het eht werkelijk waar hartverscheurend vind hem zo hulpeloos te zien. Maar ergens piept er ook een stemmetje in mijn hoofd van hou nog even vol, maak de medicijnen af (niet voor niks voor 8 weken medicijnen meegekregen denk ik dan), wie weet gebeurt er nog een wonder.

Misschien is dat uit egoïsme. Heb het konijn gekregen op de dag dat mijn vriend zelfmoord heeft gepleegd. Dit konijn staat zó symbool voor zijn overlijden en de tijd daarna. Hij is zo'n enorme troost geweest, van onschatbare waarde... En net of het zo moest zijn.

Maar aan de andere kant denk ik, juist omdat dit konijntje zoveel voor mij heeft betekent, moet ik nu ook eerlijk naar hem toe zijn. Maar waar doe ik goed aan... Ik weet het niet... Nu ik dit typ stromen de tranen weer over m'n wangen...

:(

96689917.jpg

Links mn Moefje in betere tijden, rechts mn meisje Ukkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even meegelezen. Ik heb geen ervaring met ec maar wel veel over gelezen. Je verhaal is schokkend. Het kan mij voorstellen dat je konijntje steun is voor je geweest in de moeilijke tijden. Houd moed en het is waar dat het inderdaad heel lang kan duren voordat er herstel optreedt. Kijk niet te ver vooruit, maar kijk het per dag aan. Dieren zijn sterker dan wij soms denken. Je geeft aan dat er ook goede dagen zijn geweest. Dit zegt toch ook iets? Je konijntje vecht om beter te worden.

Heel veel sterkte ermee, ik weet hoe moeilijk het is om je huisdiertjes ziek te zien. Ik heb zelf een koppel hier zitten en die heb ik genomen toen het zelf niet zo goed met mij ging, en als ik slechte dagen heb, dan hoef ik alleen naar hen te kijken en dan word ik weer een beetje vrolijk en dan vind ik wel de energie om voor hen te zorgen en uiteindelijk ook voor mijzelf.

Bekijk het per dag, je zorgt hartstikke goed voor hem, meer kun je niet doen! Maak inderdaad de medicijnen af, dan heb je echt alles eraan gedaan om hem er bovenop te helpen! Ik, en vast ook alle andere leden hier, duimen met je mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende ervaringen met ec. Helaas hebben 2 het niet gehaald. Deze heb ik apart gezet in de garage want mijn konijnen zitten buiten. Ik heb ook 2 honden dus binnen was te stressvol. Het 3e konijntje heeft het wel gehaald. Deze is 3 dagen bij de dierenarts geweest. Daar kreeg ze elke dag een spuit (ik weet even niet meer hoe die spuit heet). Ik zag toen ze terugkwam wel al een kleine verbetering. Ze is daarna gewoon buiten bij haar ex-ram geweest. Ik heb idd veel stro in het hok gedaan en met eten heb ik haar apart gezet omdat ze langzamer at. Ze at wel nog heel erg graag maar het tempo was een stuk lager geworden. Nu is het ongeveer 1,5 jaar geleden en heeft ze alleen haar kopje nog een heel klein beetje scheef staan maar ze kan verder alles weer. Ze rent, springt door de ren heen. In het begin kon ze het trapje niet op maar nu vliegt ze gewoon weer naar boven en naar beneden. Wat ik wel ervaren heb is dat ze na het stoppen met de medicijnen nog vooruit ging. Met de medicijnen kon ze dus het trapje niet op. Ik geloof 2 dagen na het stoppen met de medicijnen lukte dat weer. Ook het scheve kopje is na het stoppen met de medicijnen beter geworden.

De eerste 2 konijnen zijn door een andere dierenarts behandeld. En zijn niet opgenomen geweest. Wel hebben ze dezelfde spuiten gehad maar dat was geloof ik om de dag en dat vond ik wel erg stressvol voor de konijnen.

Bij mijn weten is het niet goed om fenbendrops 8 weken te geven. Als ik me niet vergis mocht ik dat 28 dagen geven.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel verbetering ziet bij je konijn maar geef het nog even de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eens met Manon, 8 weken is te lang! De normale behandeling duurt 28 dagen en van wat ik begrepen heb moet je het niet veel langer gaan geven. Je moet je daarbij (wat mij betreft) ook afvragen of je een konijn twee maanden wilt rond laten lopen met ec. Hoe moeilijk ook, als ik geen verbetering zou zien na de 28 dagen dan liet ik t beestje gaan. Wat erg dat dit konijn juist zo'n beladen verhaal heeft.. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: heel erg veel sterkte met alles. Ik snap dat juist dit konijntje je alles is, je maatje door dik en dun zeg maar.

Ik begrijp ook je verdriet, want je diertje zo te zien is gewoon heel erg. Maar EC kan best een lang verloop hebben voordat je verbetering ziet. Je bent 1,5 week verder, wie weet is hij over een weekje wel een stuk opgeknapt. Ik zou het nog even aanzien, maar volgens mij mogen ze maar max 28 dagen die kuur hebben omdat de medicijnen anders schadelijk zijn. Maar zover ben je nog niet gelukkig, je zit nu nog in een fase waarin het goed kan komen.

Houd moed. Meer dan je liefdevolle best kun je gewoon niet doen. Leef echt met je mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor alle berichtjes nog na mijn post! Het is ontzettend fijn om toch verschillende meningen en ervaringen te horen. Soms als eye-opener en sommige als kalmeermiddel ;)

Ik heb nog niet opgegeven. Inmiddels zitten we op dag 16 en warempel lijkt het sinds gisteren toch ineens weer een stuk(je) beter te gaan. Hij is weer op ontdekkingstocht door z'n kooi, z'n kopje staat weer wat meer rechtop, hij geeft een heldere en tierige uitstraling. Nou ja, dan gaan we maar weer door en inderdaad per dag bekijken....! (stiekem een vreugdedansje hoor door deze verbeteringen)

Zojuist ook m'n pakketje van de Baroen binnen gehad, heb dus net een kruidenmengseltje gemaakt en hij begon dankbaar te vreten (blij dat ik nu vreten kan zeggen, een paar dagen terug moest ik het eten nog naar binnen proppen, bij wijze van spreke...).

Wat betreft die 8 weken...ik zit even te rekenen...heb voor 8 weken medicijnen maar daar behandel ik wel allebei de nijnen mee. Komt dus neer op 4 weken per nijn. Goed dat jullie het zeggen, had er eerder nog niet eens over nagedacht ;)

Ik heb de nijnen al wel al die 16 dagen apart zitten, omdat Ukje veel te druk is voor de toestand van Moef. Zou het kwaad kunnen om ze dagelijks wel eventjes bij elkaar te laten of raken ze dan alleen maar in de war?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze al 16 dagen uit elkaar zijn, is de kans groot dat je ze opnieuw moet gaan koppelen. De rangorde moet opnieuw bepaald worden, en das met 1 ziek konijn natuurlijk niet helemaal eerlijk op voor de zieke. Ik zou ze dus apart laten tot ie beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .