Ga naar inhoud

konijn beschermt zijn eten plots, vriendin mag er niet aan komen.


camila27

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

even wat achtergrond info :mdr:

Een kennis van mij heeft 2 lieve konijntjes van beiden ongeveer 8 a 9 maanden. Het mannetje is netjes door de opvang gecastreerd en leeft samen met zijn voedstertje in een dubbele binnen kooi van 1,20m. Hier mogen ze elke avond wel een aantal uren uit en hebben ze de hele woonkamer ter beschikking. De konijntjes zijn in de opvang succesvol gekoppelt en leven nu al zo 3 maanden heel goed samen.

Helaas is er echter sinds 2 weken een probleem opgetreden.

het probleem:yes:

Het rammetje beschermt zijn eten heel erg tegen over het voedstertje. Hij valt haar echt aan maar naar een paar minuten mag het voedstertje er weer wel bij om daarna samen weer veder te eten.

Dit gebeurd alleen met het geven van groenten.

Weten jullie wat dit gedrag kan betekenen en wat we er aan kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier twee koppels, waarvan een alles eerlijk deelt en met de snuitjes bij elkaar eet, en een waarbij de ram de voedster steeds wegjaagt. Ik verspreid het eten gewoon, twee of drie hoopjes biks, en het groenvoer door de hele ren. De ram heeft dit nooit gedaan toen hij nog in groep zat, maar is ermee begonnen toen hij en zijn meisje uit de groep zijn gehaald en hij een oogwonde had, waardoor hij, tijdelijk, aan een kant blind was. Komt het doordat hij nu alleen met zijn meisje zit en niet meer in groep of komt het door zijn oog? Weet ik niet en ik hoop dat het ooit weer weggaat, maar sowieso, door het voer te verspreiden, is het probleem ook opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeti en Stampertje voeren ook wel een toneelstukje duwen en trekken op, maar het is geen vechten. Meer kibbelen van: dat is mijn wortel! Nee, ik wil m, blijf eraf! Beetje vergelijkbaar met kleine kinderen die hetzelfde speelgoed willen hebben (en dan zonder meppen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie! ik merk wel dat het vaker voorkomt.

Maar is er ook iemand die mij iets meer kan vertellen over het waarom ze dit gedrag ineens vertonen?

Mijn eigen konijnen hebben een groot stuk grond 35 m2, hun eten ook gewoon samen en ik heb nog nooit gezien dan ze ruziek maken.

Kan het zo zijn dat dit gedrag kan uit gaan van frustratie (te kleine kooi), of is het meer een vorm van dominatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan allebei denk ik, mijn ram doet hetzelfde, of hij nu op 50 vierkante meter zit of op 5 vierkante meter maakt daarbij geen verschil. Een grotere eetbak en het voer verspreiden helpt wel iets, dat ze niet elkaars neus weg hoeven te duwen. Maar een te klein hok kan natuurlijk ook best voor gefrustreerd gedrag zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .