Ga naar inhoud

Gas/Trommelzucht


noessa

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal

Dinsdagavond had mijn Ziggy ineens ontzettend veel pijn. Ze was aan het knarsentanden, wilde niet eten en kroop weg. Om 11 uur ’s avonds toch maar naar de DA gegaan. Bleek ze trommelzucht te hebben. Ze heeft gelijk pijnstillers en cisaral drops gehad. Daarna ging het eigenlijk weer. Vanmorgen had ze opnieuw hetzelfde. Ik heb haar zelf pijnstillers en cisaral drops gegeven. Maar ze had nog lang pijn :( Na dwangvoer (babypotje) is ze langzaam weer tot leven gekomen en heeft ze weer voer gegeten en loopt ze weer rond. Nu zegt de dierenarts dat ik haar vandaag nog moet dwangvoeren en het hele weekend 4x per dag cisaral drops moet geven en 1 of 2x per dag pijnstillers.

Wat is jullie ervaring met konijntjes met trommelzucht of gas? En wat doen jullie hiermee?

Altijd naar de DA? Of zelf eerst dwangvoeren en medicijnen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de medicatie een aantal dagen doorzetten. Ik gaf Ciceral en Metocloral Drops, naast pijnstillers en Critical care. Mijn konijn is hier vorige week aan overleden. Ik ben met de genoemde medicatie gestart, heb hem binnen gehaald en het buikje met vingertoppen gemasseerd. Hij slikte de voeding goed en dronk, hupste nog in de doos en van het een op het andere moment lag hij stil op zijn zij, werd apatisch en koelde af. De dierenarts kon hem niet meer redden.

Houd je beestje goed in de gaten, keutelt hij, eet hij. Pijn geeft stress en dat resulteert in niet willen eten. Eet hij slecht, zou je nog wat dwangvoeding kunnen bijgeven, verdund met redelijk wat water want vocht is ook erg belangrijk. En houd hem goed warm, ze kunnen ineens snel afkoelen en slap worden en dat is een slecht teken. Een kruikje is dan prettig. Heel veel sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje heeft 1 keer gas gehad, ik had hem toen net een maandje, had geen medicatie in huis. Ik was er heel vroeg bij, bij de dierenarts kreeg hij een spuit met darmstimulerend middel en pijnstiller, kreeg metocloral en dwangvoer mee naar huis, maar gelukkig begon hij een uur nadat we bij de DA geweest waren weer te eten. Mocht het nu gebeuren dan heb ik een hele zooi aan medicatie in huis, zou zelf wel de dierenarts even bellen voor advies over de telefoon, maar als je alles in huis hebt hoef je niet met het beestje naar de dierenarts, veroorzaakt alleen maar stress en dat veroorzaakt ook weer gas..

Fijn dat het weer wat beter gaat, goed in de gaten houden inderdaad, maar komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .