Ga naar inhoud

Haken weghouden


Max2

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag is mijn ram geopereerd, zijn voortanden zijn verwijderd en twee kiezen. Op de andere kiezen zijn haken verwijderd. Hij heeft het echt flink voor zijn kiezen gehad en ik verbaas me hoe snel hij herstelt.

Nu wil ik er uiteraard voor zorgen dat zijn haken wegblijven. Hij komt uit een zeer slechte situatie, hij zat in een draadkooi in de buitenlucht en kreeg alleen brokken en brood. Hooi heeft hij nooit gehad. De eerste tijd at hij alleen brok, brood en sla. Inmiddels is meneer wat makkelijker en gaat appel, wortel, witlof, bleekselderij, andijvie er goed in. Goed voorbeeld doet goed volgen, zijn voedster eet alles.

Hij krijgt momenteel Trovet i.c.m. Science Selective Mature. Dit zijn zoals de dierenarts zei wat hardere brokken, ondanks dat hij pas 2 is krijgt hij senioren voer. Hij vindt het gelukkig erg lekker en duwt de voedster aan de kant.

Alle mogelijke hooisoorten die te koop zijn heb ik geprobeerd. Hooi met paardenbloem, met klaver, weidehooi, stengelig hooi, hooi van de boer, hooi met kamille, pepermunt en natuurlijk gras. You name it. Niks, hij wilde er niks van hebben. Ook heb ik het in een wcrol gedaan,kort geknipt tussen de kruiden, en brokjes er tussen verstopt. Er staat een doos fibafirst te wachten tot het op is, ik breek het in stukjes maar hij moet er niks van hebben. Inmiddels heb ik heerlijk hooi voor de konijnen (ze eten het in ieder geval erg graag) en ik wil hem graag aan het eten krijgen maar mijn creativiteit houd een keer op.

Zijn kruidenmix is favoriet: peterseliesteeltjes, selderijsteeltjes, erwtenvlokken. Hij eet het met smaak. En krijgt er geen genoeg van.

Wat kan ik nog meer doen om de haken weg te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou advisieren om helemaal Trovet te voeren, lichtverteerbaar, waardoor ze snel weer honger krijgen en wel aan het hooi gaan.

Hier heeft het gewerkt en zijn er geen haakjes meer. (al 2 jaar niet meer)

Let wel: de eerste keer heb je kans dat er niet heel veel meer tijd tussen zit, dan niet opgeven, daarna zal het beter gaan

Schraal voeren, het minimale naar gewicht en niet meer.

Veel takken/stokken geven, ook altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog science Selective Mature staan, dat is bijna op. Hij is in december ook geholpen, dus vond het vrij snel. Ik heb weleens heel weinig brok gevoerd, maar toen woog hij nog maar 900 gram i.p.v. 1,7 kg. Hij at dus echt geen hooi, ook niet bij minder brok. Hij verhongerde toen gewoon.

Stokken kan toch niet meer? Hij kan niet meer knagen. Of zie ik dit verkeerd?

Hoe vaak had jouw konijn haken? Al 2 jaar niet meer, dat biedt perspectief zeg. Komt dat alleen door de trovet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet gelezen dat hij geen voortanden meer had.

Maar zou wat dunnere stokken ook niet lukken dan?

Misschien probeert ie het wel en gebruikt ie toch een beetje zijn kiezen ermee.

Hier is bijna 6 jaar lang geen hooi gegeten, geen spriet van wat voor soort hooi ging er in.

Sinds de Trovet gaat het met plukken tegelijk en is het hooi niet aan te slepen! (hooi van de boer en gewoon standaard fijn hooi)

Puk had om de 8 a 10 weken haken, dus ook heel vaak, en dat jarenlang, nu deze maand is het dus 2 jaar geleden dat het de laatste keer was.

Hier werd zij ook mager als ik schraal voerde en weigerde dan nog om hooi te nmen, maar met de Trovet doet ze het wel en ze is prachtig op gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je appeltjes door het hooi mengen dan ruikt het naar appels of wortels enz

Dit zou ik dus niet doen, ten eerste teveel dikmakers en ten tweede, als ze dat wel eten, zitten ze snel vol en kun je het waarschijnlijk helemaal wel vergeten dat hij aan het hooi gaat.

Dan zou ik nog eerder adviseren gedroogde kruiden door het hooi te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde kruiden vindt hij erg lekker, dat ga ik eens proberen. Maar als ik dat tussen het hooi doe, eet hij het er toch tussenuit?

Hooi van de boer heb ik ook geprobeerd, dat eet zijn maatje met smaak maar hij niet. Is inderdaad veel beter hooi dan uit de dierenwinkel en nog eens goedkoper.

Het is een klein konijntje. Zijn buik zit snel vol denk ik, hoe meer fruit hij eet hoe minder trovet. Hij is zo gruwelijk kieskeurig, werd er vrij moedeloos van. Gelukkig zijn er positieve berichten! Bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig he, zo'n kieskauwer. Tja, sommige konijnen van mij wilden in het begin ook niet zo graag hooi, maar ze hebben door dat als de portie niet op is, ze minder brokjes krijgen, ze eten nu allemaal heel erg flink. Maar goed, dat argument gaat vast jouw konijn niet over de streep helpen, die wil het immers niet eten.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi eet hij echt niet, ben eens gestopt met Biks op advies van de dierenarts. En toen vermagerde hij enorm. De andere konijnen vinden het heerlijk, heb geurig hooi van een boer. Maar die eigenwijze kwibus niet helaas. Gras was al een hele overwinning, waren ook maar een paar sprietjes. Jammer dat je ze niet kan vertellen wat goed voor ze is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik voer hem inderdaad trovet. Hij eet alles erg goed, zijn brok vindt hij heerlijk. Vorige week is zijn liefde overleden, hij zit nu alleen en begint spontaan hooi te eten. Ik heb geen ander hooi, nog steeds van een boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik moest het eerst zien voor ik het geloofde.

Die twee waren zo dik, het is heel naar om hem alleen te zien. Hij liet zich daarna niet koppelen aan een andere voedster die zeer sociaal was. Ik heb hem even gelaten en vrijdag gaan we een andere voedster uitzoeken. Oei dat klinkt raar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik moest het eerst zien voor ik het geloofde.

Die twee waren zo dik, het is heel naar om hem alleen te zien. Hij liet zich daarna niet koppelen aan een andere voedster die zeer sociaal was. Ik heb hem even gelaten en vrijdag gaan we een andere voedster uitzoeken. Oei dat klinkt raar

Ik merkte hier dat mijn ram (met ook gebitsproblemen) beter hooi ging eten toen hij eenmaal een vriendinnetje had. Aangezien hooi toch wel echt het belangrijkste is om haken te "voorkomen" (ik zou het liever uitstellen noemen) vind ik dat wel erg prettig :) Mijn ram heeft er nu een stuk minder vaak last van, komt wellicht ook omdat hij inmiddels ruim 6 jaar oud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zijn vorige maatje maakte het niks uit, hij liet haar alles opeten. Nu heb ik gelukkig een nieuw maatje, ze eet goed hooi dus misschien leert hij het nu. Hij eet wel een beetje hooi, mits het niet te stengelig is. Dat is echter pas na de invoering van de trovet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .