Ga naar inhoud

Verschrikkelijke haaruitval


Elsa

Aanbevolen berichten

Ik weet niet goed of ik dit hier wel mag plaatsen maar ik wil graag snel weten wat er aan de hand is..

Op 18 augustus ben ik teruggekomen van de vakantie waarbij mijn konijntje Ely gedurende 3 weken bij iemand heeft gelogeerd. Ik weet dat ze daar heel goed verzorgd is geweest maar ze is wel binnen moeten blijven terwijl wij ze, als het niet vriest natuurlijk, altijd buiten laten. Nu heeft ze sinds mijn terugkomst last van haaruitval. Eerst dacht ik dat het wel door de warmte kwam waar ze zo lang in is gebleven en dat het wel over zou gaan nadat ze weer een tijdje buiten is gebleven maar dat is niet het geval.

Ik heb haar vacht wel altijd goed verzorgd met een speciale handschoen en een gewoon kammetje. Ze heeft wel al eerder last gehad van haaruitval maar ik denk dat dat gewoon seizoensgebonden was want na een paar dagen ging het gewoon weer over en het is ook nooit zo erg geweest. Nu duurt het al 10 dagen en ik weet echt niet meer wat ik kan doen. Er komt gewoon geen einde aan het haarverlies en mijn moeder wordt gek van al het haar dat in het rond vliegt als ik haar binnen in de hal laat lopen of voor de tv neem 's avonds. Nu mag ze niet meer binnen komen tot het over is...

Ik hoop echt dat ze geen ziekte heeft opgedaan maar verder is ze heel levendig en heb ik geen reden om me zorgen te maken. Ik weet niet of ik naar de da moet gaan... is er geen middeltje tegen erge haaruitval? Misschien mist ze vitaminen?? Ik geeft haar wel regelmatig een stukje appel, banaan, wortel of peterselie aanvullend op haar granen en hooi.

(Ely is 1 jaar, 1 maand en 3 dagen oud)

Heeft iemand van jullie dit al eerder voorgehad??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, haar huid ziet er heel normaal uit ik heb ook gekeken of er geen korstjes waren maar dat is niet zo. Maar op de foto kan je dat niet zien, ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt ze heeft geen plaatselijk haaruitval gewoon overal massa's haarverlies...

Ik had idd al aan konijnenvitamines gedacht maar waar kan ik die halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ga ik dan eens naar kijken. Maar moet ik dus zelf ananas persen? Is dat niet te gevaarlijk voor haar... afvoersysteem? Want Ely heeft een gevoelige blinde darm en ik zou niet willen dat ze diarree krijgt.

die ananas moet je inderdaad zelf persen

ik doe een schijf en plet die fijn in een potje ,zorg dat alle sap in een hoekje komt ,in een spuitje en geven

probeer eerst met een ml of 2 en kijk he of ze platter afgaat

ik denk het niet hoor ,maar ja beter zeker zijn he voor ze de volle 10ml krijgt

maar de ananas helpt echt de verharing vlotter verlopen

ongelooflijk ,maar waar

de vitamis noemen lapricene forte

je doet dit in zn water en zn vacht gaat beginnen te blinken

wel de verhoudingen aan houden van op de fles he

en veel in de zon zetten he en de wind :bow:

sucses he meid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... ik kan de ananas toch in elk geval een beetje toedienen, preventief voor de verstopping..?

Maar de vitaminen "lapricene forte" kan ik niet vinden op google... ik zal het eens navragen in een dierenwinkel en buiten zit ze altijd in de zon en wind dus dat zit wel goed.

Bedankt voor jullie reacties!! Ik laat wel eens weten als het beter gaat zodat als anderen hetzelfde probleem ooit hebben weten wat te doen.

Het belangrijkste voor mij was om te weten dat het toch geen ziekte is en dus normaal gezien vanzelf wel weg gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon je konijntje goed kammen en plukken die haren !!! het kan soms wel een maand duren.annanas sap is alleen van toepassing bij een haar bal verstoppig inderdaad.Dus meid zet hem op help je konijn van de haren af.

Het is altijd rond deze tijd van het jaar.Ze zal nu een jaar of ouder zijn dan is de verharing mestal erger dan een nijn minder dan een jaar oud.En buiten konijnen vrharen vaak erger dan binnen konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tekort aan deze vitamine zal bij konijnen we! niet gauw voorkomen, zolang er groen voeder wordt verstrekt. In tegenstelling tot de mens en de cavia maakt een konijn zelf vitamine C aan. Een gebrek aan vitamine C veroorzaakt o a darmstoornissen, haaruitval en kale plekken.

Vitamine C komt voor in groenvoeders, gekiemde zaden, vruchten, knol en wortelgewassen en in melk.

Bron: Voeding van het konijn

Dus idd regelmatig groenvoer en fruit geven, maar zeker geen melk! Daar kan een nijn niet tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, spijtig dat het zo lang duurt... maar ik ben wel erg blij dat het niet zorgwekkend is. Maar Ely verliest haar haren wel gelijkmatig, niet zoals bij jouw nijntjes, Mireille. Bij mij kan je het helemaal niet zien op de foto maar dan weet ik toch dat ik niet als enige dit probleem heb...

Ik geef haar nu elke dag een stukje fruit en ik heb speciale vitamines gekocht bij Tom & Co. Ik heb ook nog een andere kam gekocht en borstel haar telkens als ik kan.

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen ben ik ook weer aan het kammen gegaan ... ze blijven hier allemaal in de rui steken lijkt het wel ... het zijn net van die haarballen ... de haren vliegen overal in het rond buiten ... de ren en het hok ligt soms helemaal bezaaid ermee ...

nu hebben ze altijd wel last van plukken tijdens de rui maar deze keer is het echt extreem ...

echt zorgen maken doe ik me nog niet omdat ik heb begrepen van andere mensen met konijnen dat het bij hun ook zo is ...

kan best wel met het weer te maken hebben, zo is 30 graden en 2 dagen later nog maar 20 ... niet gek dus dat het konijn ff niet weet wat hij nu aan moet doen :hmmm:... heb dat probleem zelf ook ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .