Ga naar inhoud

Wam op latere leeftijd


Panni

Aanbevolen berichten

We hebben nu sinds 5 maanden een voedster en een gecastreerde ram uit de opvang.

De voedster (middelgroot konijn) had geen wam toen ze bij ons kwam, maar begint er nu wel langzaam eentje te krijgen. Ze is alleen al bijna 3. Is het normaal dat ze er pas nu eentje krijgt of voer ik haar per ongeluk toch teveel?

Ze hebben een hele ruime ren en kunnen lekker rennen en graven dus tekort aan beweging hebben ze niet.

Maar de voedster is wel nogal een grote en dominante eter. Ze krijgen in totaal wel genoeg voer (HFST) maar daar claimt ze dus een groot deel van. Ze mag ook meer want ze is dubbel zo zwaar als de ram, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft jouw konijn, voordat ze bij jou kwam, een wat schraler (qua voeding) leven gehad en zet haar lichaam de betere voedingssituatie van nu om in een wam. Je ziet het inderdaad wel vaker bij wat oudere voedsters.

De hormoongestuurde, erfelijk bepaalde wam (inderdaad vaak bij grote rassen) prijkt er trouwens vaak al op jonge leeftijd.

Mijn Franse dame ontwikkelde in enkele weken tijd, in dezelfde periode dat ze de hormoonkolder in haar lijf kreeg (leeftijd 7-8 maanden) een wam.

Haar wam is overigens een lege huidplooi. Je kunt het gewoon tussen je vingers pakken. Het is niet gevuld met vet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoeveel ze weegt. Ze weigert om op een weegschaal te blijven zitten of in een bak op de weegschaal te blijven. En een personenweegschaal hebben we niet. Maar ik gok dat ram en voedster samen zo'n 3 kilo wegen. Ze krijgen iedere ochtend twee handjes voer wat neerkomt op zo'n 70-80 gram, als mijn vriend ze voert dan krijgen ze wsl meer want die heeft grotere handen. 's Avonds krijgen ze groenten maar daar worden ze niet dik van en van hooi ook niet. Maarja, ik zou er wat betreft gewicht ook best een halve kilo naast kunnen zitten en daarnaast is ze behoorlijk gulzig. Vandaar dat ik bij het zien van die wam me begon af te vragen of ze misschien toch wat teveel krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .