Ga naar inhoud

Waarom?


Cynthiatjuh

Aanbevolen berichten

Mijn konijn snuitje is un mannetje van 2 jaar oud. Nou kreeg die van mij eerst altijd Supreme Science selective. Die vond die zo lekker dat als ik hem s'ochtends om 10 uur eten gaf dat hij het om 1 uur al weer op had. Zo zat die dus de hele dag zonder voer.

Daarom ben ik gaan kijken voor ander voer en ik geef hem nu biks. (die kleine zwarte korrels)

Nu hij dit voer heeft doet die er de hele dag mee.

Maar waarom at hij dat andere voer zo snel op?

Gewoon omdat die het lekker vond?

En wat is beter voer voor ze? Supreme Science selective of die zwarte biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective is een goed merk, en valt bij veel nijnen goed in de smaak. Diva hier doet er zo ongeveer een moord voor. Ik gebruik het als beloning of stop het in een speelte (snackbal), en dan komt ze in volle vaart op me af gestuiterd. (En knalt nog wel eens tegen me op - onbedoeld - om vervolgens druk piepend te bedelen voor een staafje SS :mdr: )

Op zich kan andere biks ook prima zijn hoor, dat hangt een beetje van het merk af, maar is wellicht wat minder lekker.

(Naast Science Selective is Hope Farms een goed voermerk, om even iets te noemen.)

Maar, belangrijk; je konijn moet je niet teveel biks/SS geven. Een vol bakje is echt te veel. Zo'n 25gr per kilo lichaamsgewicht per dag, is echt wel het maximale. (Er zijn hier ook veel leden die 'maar' 10 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Dus voor een konijn van 2 kilo, is dat 20 gram per dag. Ik zelf meet het niet precies af, maar hou altijd 'een eierdopje' aan. Enkel als het heel koud is - en Diva is een buitenkonijn - krijgt ze ietsje meer.) SS/biks is namelijk aanvullend voer. Onbeperkt hooi is veel belangrijker, dat mag je konijn heel de dag eten. Graag zelfs, want het is goed en essentieel voor de darmen. Daarna komt groenvoer. (Bouw dit wel rustig op als je konijn het niet gewend is. Eerst een klein stukje, blijven de keutels goed? Dan de volgende dag wat meer. Witlof is vaak wel een goede om mee te beginnen, en elke dag wat uit te breiden. Bijvoorbeeld met wat worteloof erbij. Fruit en wortels mag ook, maar wees er een beetje zuinig mee, want er zit vaak veel suiker in.)

En pas daarna komt aanvullend voer zoals Biks/Science Selective.

:)

aangepast door Marjoleintje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze krijgen nu die rode zakken van de boerenbond --> Kenner.

En hij krijgt hier maar 50 gram van:

S'ochtends 25 en s'avonds 25.

Maar snuitje doet er hier un dag mee en snoesje mijn andere konijntje doet er zelfs 2 á 3 dagen over om haar bakje leeg te krijgen.

Dus wilde ik ander voer gaan geven omdat ze het volgens mij helemaal niet lekker vinden.

Raden jullie Hope Farms aan of misschien toch iets anders?

Ze krijgen onbeperkt hooi en s'avonds met avond eten dan krijgen ze ook groente.

Hopelijk kunnen jullie helpen want ik zit echt effe met een dilemma :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen alleen smorgens biks. Dit hebben ze ook altijd in no time op! De rest van de dag moeten ze t dan doen met hooi (en heel stiekem kom ik ze af en toen een gedroogd wortelschijfje of een lekkere appeltak brengen:) ) Savonds krijgen ze dan een groentebordje. Zolang je konijn altijd hooi tot zijn beschikking heeft, is het denk ik niet erg om zonder 'voer' te zitten. Zonder biks of wat anders dus! Wij zijn zelf immers ook niet de hele dag bezig met eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je konijnen wel rustig laten overstappen op ander voer? Eerst de oude brokjes mengen met de nieuwe brokjes.

Maar hier eten ze ook alles binnen 10 min op hoor. De rest van de dag moeten ze het doen met hooi. Verder geef ik ze rond 6 uur altijd een schaal groente/fruit. Maar het is echt niet gek dat ze het zo snel opeten. Zo hoord het ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .