Ga naar inhoud

Bronte wordt morgen gesteriliseerd (zier er zo tegenop)


Bronte

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Morgenochtend moet Bronte om half 9 bij de DA zijn, dan wordt zij gesteriliseerd.

Zie er zo tegenop, t is een hele zware operatie, zo eng onder narcose en gaat ze daarna weer snel eten.

Toch denk ik dat het voor veel beter is, ze is zo dominant en territoriaal in bepaalde situaties.

Iemand opbeurende verhalen en/of Tips????????????????????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo stressen, de operatie valt wel mee. Er is altijd een kans dat er iets mis gaat of het nou een kleine ingreep is of een grote operatie. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt reuze meeviel. Ik was ook bang hoor, natuurlijk je meid daar achterlaten en maar hopen dat het goed gaat. Maar toen ik haar op mocht halen had ik haar vriendje meegenomen en ze meteen weer samen in de reisbox op handdoeken gedaan (stro, aubiose, hennepvezel etc. moet je de eerste twee weken zeker even vermijden). Gelukkig was d'r ventje heel erg lief en heeft hij niet achter haar aan gerend of gejaagd. Ze lagen meteen weer tegen elkaar in de reisbox en thuis at ze weliswaar de eerste vier uur nog niet, maar ik heb haar gedwangvoerd en na een tijd begon ze toch weer lekker op haar SS te knabbelen. Gewoon op tijd daarna nog de pijnstiller geven en op handdoeken zetten en dan is er niets aan de hand!

Edit: geen stro of andere prikkende dingen gebruiken dus die de wond weer open kunnen maken. En zorg dat ze het warm genoeg heeft.

aangepast door Lydiaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de operatie ook goed gegaan hoor! Ze zag er wel heeeeel zielig uit toen ze terug kwam en wilde pas aan het eind van dag 2 weer zelf wat eten, dus ik heb er de nodige medicatie en dwangvoeding in moeten krijgen, maar daarna knapte ze heel snel op. Ik heb ze wel een week apart moeten houden, mijn ram begon mijn voedster op te jagen en zij sprintte als een gek weg, daar zou ze haar wond mee open kunnen trekken. Na een week heb ik ze even op neutraal terrein gehad, maar ze waren meteen weer dikke vrienden :)

Tips: zorg dat je medicatie hebt, pijnstiller, darmstimulerend middel, dwangvoer en alles wat ze lekker vindt, zodat ze snel weer zelf gaat eten. Hier begon ze als eerste aan hooi en gedroogde kruiden, terwijl ze normaal altijd het liefst zonnebloempitjes en groenten eet! Oh, en zorg ervoor dat ze warm zit, met een snugglesafe of een kruik, ze kunnen erg afkoelen na een operatie.

Wordt haar baarmoeder ook gelijk verwijderd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijntje gecastreerd werd was dat omdat ze een tumor in de baarmoeder had. De operatie is bij de universiteitskliniek in utrecht gedaan. De dierenarts zei dat het alleen zielig voor haar was in de tijd dat ze daar was, en dat ze er verder geen last van zou krijgen omdat ik pijnstillers meekreeg. Volgens mij had hij gelijk, loefie mocht de volgende dag mee naar huis en thuis was ze nog wel wat sufjes en ze moest wat opknappen van de operatie maar ook van de ziekte, ze was wel vrolijk en lief. Loefie ging pas de volgende dag zelf eten, maar dit kwam voor een deel denk ik omdat ze niet het voor haar bekende voer hadden neergezet (terwijl ik dat wel meegegeven had!) Wat mijn eigen dierenarts doet is na een operatie meteen dwangvoeren, maar of ze dat bij een castratie ook doen weet ik niet. Maar bij mij viel het dus alles mee, en ik hoop bij jou ook! Sterkte voor jou en Bronte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is Bronte inmiddels weer thuis, we hadden haar om hlaf 9 gebracht en mochten haar om 2 uur alweer ophalen.

We merken wel dat het een hele zware operatie is geweest, de wond is eigenlijk maar klein en heel rustig. Alleen valt het niet mee om haar weer aan het eten te krijgen en twijfelen we steeds of we moeten gaan dwangvoeren. Ze eet wel iets maar heel minimaal, al het lekkers wat ze normaal gesproken uit je handen zou trekken laat ze nu links liggen. Sind vanochtend eet ze wat meer hooi en hoop ik dat haar eetlust weer wat meer op gang gaat komen. Haar poep is namelijk ook erg dun en plakkerig en stinkt ontzettend, dus moeten ook een paar keer per dag haar kont schoonmaken. 2x per dag moet ze haar pijnstilling krijgen, we rollen ze helemaal in een handdoek en dan is het goed te doen, maar mevrouw is nog best nukkig (logisch). Verder is ze wel goed alert en soms komt ze al even uit haar kooi, ze begint ook al iets meer te huppen in plaats van heel stram te lopen. Ik hoop dat ze straks reuze honger krijgt en dat ze heerlijk gaat eten, dan kan ik alle spanning loslaten. Ik hoop echt dat ze over een poosje wat minder dominant etc wordt, dat deze hele operatoe niet voor niets is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .