Ga naar inhoud

Konijn schoonmaken


Mijn Konijn

Aanbevolen berichten

Ik wil graag mijn konijn schoonmaken, want ze heeft vieze pootjes en een vieze staart (kont niet). Er zit poep aan dus daarom lijkt het me zeker nodig om dit schoon te maken. Ik heb het al geprobeerd om het er gewoon met de hand af te halen, maar dat lukt niet goed. Ik wil het nu met lauwwarm water gaan proberen, maar is dit wel slim met dit weer? Kan ik het misschien goed droog krijgen met een handdoek en föhn? Hebben jullie mischien ook een andere manier om het gemakkelijk schoon te maken? Het komt waarschijnlijk doordat ze eerst te dik was (zei de DA ook toen ze een poosje geleden ziek was) dus ben ik veel beter op het voer gaan letten, maar ze maakt het nog steeds niet schoon (ik vind het eigenlijk wel stom dat de DA het niet schoon heeft gemaakt en vertelt hoe het moet, maarja). Ik geef nu elke dag 1 handje gemengt voer (niet met extreem veel lekkers erin) en onbeperkt hooi en water. Ze eet al het voer altijd netjes op, dus ook gewoon de biks en niet alleen die gekleurde dingen. Ze is nu ongeveer 5 jaar oud. Kan iemand mij vertellen hoe ik het het best schoon kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou om poep aan haar kontje/staart te voorkomen toch van voer veranderen en overgaan op een biks ipv gemengd voer. sience selective of hope farms super trio zijn goede biks en zouden dit kunnen voorkomen.

zou je de haartjes er anders af kunnen knippen als jij/iemand haar goed vasthoudt of kun je het eruit kammen? is het veel, is het aangekoekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan proberen om het voorzichtig weg te knippen/ los te peuteren/ er uit te kammen. Mocht dit allemaal niet lukken dan zou je het nog met een nat washandje kunnen proberen. Lukt het dan nog steeds niet om het te verwijderen dan denk ik dat er niks anders op zit dan het kontje in een teiltje met water te weken. Mijn ervaring is dat het best lang kan duren voordat een konijn weer helemaal droog is. Ik weet niet of het kwaad kan om een buiten konijn met dit weer naar binnen te halen? De temperatuur verschillen liegen er op het moment niet om. Mocht je haar gaan wassen, dan zou ik haar pas weer naar buiten doen als ze weer helemaal droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een tijd hetzelfde probleem gehad. mijn konijn had plakpoep, ik gaf ook gemengd voer toen en ze aten toen ook praktisch alles op.

ik ben daar dan mee naar de dierenarts gegaan en die zei dat ze eigenlijk alleen de biks mogen eten en dat de rest snoep is. zulk voedsel zorgt ervoor dat je konijn heel snel heel dik wordt. doordat het eten te zoet is gaan ze sneller last krijgen van hun darmen en dus ook plakpoep krijgen. ik ben toen moeten overstappen op science selective of ik moest gewoon volledig stoppen met korrels geven.

ik ben dan overgaan op SS en na een tijd is de plakpoep volledig weggegaan. het konijn heeft er nooit meer last van gehad!

nu begrijp ik precies dat jouw konijn geen vuile poep heeft, dus kan het misschien zijn dat het toch geen plakpoep is? zit je konijn binnen of buiten? want als ze buiten zitten kan dat ook door het nattig weer zijn dat er vuil in hun pels is gekropen. dat heb ik ook al eens gehad.

dat was ook in de winter. ik heb ze dan binnen gehaald en een tijltje gevuld met lauw water. ik heb hen dan gewassen met shampoo voor konijnen. (dit mag je niet vaak doen!! alleen in noodgevallen) daarna waren ze helemaal proper. ik heb hen dan eerst met een handdoek wat drooggewreven maar dat werkte niet zo goed. en die beesten zaten nogal te bibberen. dan heb ik met de haardroger hun pels volledig droog gemaakt. ik heb ze dan nog een tijdje binnen laten zitten en heb ze dan weer in het hok gezet. let wel dat de haardroger niet te warm wordt. een van mijn konijnen vond dat toen aangenaam en de andere moest er niet veel van weten :P

succes! als het plakpoep is dan zou ik toch van eten overstappen want dat is echt niet gezond en je kan je konijn wel eens wassen, maar je wil dat geen 1000x doen he :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja lastig he vooral met dit weer.

Ik heb een konijn die regelmatig een natte kont heeft. (urine). Dit komt door ec parasiet.

Het blijft soms maanden goed. en dan ineens is hij weer helemaal nat.

Hij zit binnen omdat buiten geen optie meer is omdat het dan niet overgaat.

Dit van mij gaat dan altijd met zijn kont in de wasbak.. en ik droog hem goed af.

Meestal is bij binnen 12 uren wel helemaal droog. Maar dit zal ik niet aanraden als je hem buiten hebt zitten.

Misschien kun je dan beter eerst proberen zoveel mogelijk weg te knippen en ind met een washandje het een beetje vochtig maken dat je het makkelijker weg kan halen.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik ga denk ik eerst gewoon kammen en knippen, mocht dat al niet lukken allemaal, dan moet het denk ik wel in water maar dan heel goed droog maken... Voordat ik over ga naar ander voer ga ik even kijken of het nog steeds goed gaat en dat ie geen vieze kont meer krijgt. Anders ga ik gewoon over naar ander voer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maandag een gedumpt konijntje binnen gekregen die heel smerig was, ook met aangekoekte plakpoep en vettige rommel en noem maar op. Hem heb ik gisteren wel volledig gewassen (hoeft in jouw geval natuurlijk niet, scheelt al iets) en hij is nu 24 uur later nog niet droog. Uiteraard kun je een konijn niet buiten zetten zolang ie niet volledig droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .