Ga naar inhoud

preventief ontwormen


Jikke

Aanbevolen berichten

Heeft preventief ontwormen zin bij konijnen? Lees weer veel over EC en heb al ZAT ellende gehad de laatste 1-2 jaren waaronder ook 2 EC gevallen (eerste en laatste vlaam aan verloren). Als je preventief ontwormd kan je dan dingen voorkomen? MOet je dan ook 30 dagen panacur geven? Of is er een ander middel dat je kan geven? (zoals je honden en katten bijv. stronghold kan geven tegen wormen/vlooien/teken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen is volgens mij niet nodig. Ik heb het toevallig recent wel gedaan, maar dat was omdat ik ook echt verdenking had op wormen. Je geeft dan twee maal panacur in een wat hogere dosering, met een week ertussen. Ik geloof 50mg ipv 20 mg per kilo. Maar dat kun je wel even nazoeken. Je kunt ook een aantal dagen achter elkaar behandelen, maar omdat de meesten van mij nogal stressig zijn, heb ik hiervoor gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik meer onkruid voerde aan de konijnen deed ik het wel preventief na het onkruidseizoen. En dan 2 doseringen met 10 dagen ertussen, maar er zijn ook dierenartsen die 2 weken achterelkaar adviseren omdat ze zichzelf kunnen besmetten door het eten van blindedarmkeutels.

In Engeland is het vrij normaal om preventief 1x per jaar 2 weken panacur te geven tegen EC, maar hoe zinvol dat is vraag ik me af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik meer onkruid voerde aan de konijnen deed ik het wel preventief na het onkruidseizoen. En dan 2 doseringen met 10 dagen ertussen, maar er zijn ook dierenartsen die 2 weken achterelkaar adviseren omdat ze zichzelf kunnen besmetten door het eten van blindedarmkeutels.

In Engeland is het vrij normaal om preventief 1x per jaar 2 weken panacur te geven tegen EC, maar hoe zinvol dat is vraag ik me af.

Ik de k zelf dat dat weinig zinvol is. Ik vergelijk het altijd met een koortslip. Daarbij blijft het virus aanwezig en heeft het geen zin te behandeldn als de pt niet ziek is. Bij vermindering van de weerstand komt het terug.

Volgens mij werkt het bij EC net zo. (Maar dat is dus mijn gevoel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een idee dus misschien voor mensen die nog een leuk onderwerp zoeken aan de universiteit.... Mijn honden doen bijv. mee met 2 jaar elke maand 1x poep opsturen naar de universiteit en dat wordt dan onderzocht op allerlei wormen e.d. Tussendoor dan uiteraard niet ontwormen als er geen reden voor is.

Wie weet als dit bij konijnen gedaan wordt dat daar ook wel erg bruikbare resultaten uit komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .