Ga naar inhoud

Castratie Jailbreaker & Snowy


Etznab

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Zo de afspraak is gemaakt voor de castratie van Snowy en Jailbreaker die is voor 22 januari.

Maar nu heb ik een aantal vragen ik hoop dat jullie antwoorden voor me hebben :)

1- Kan ik nog steeds na de castratie zaagsel en stro als bodembedekking gebruiken of moet ik iets anders nemen.

2- Moeten ze voor de operatie iets speciaals eten/drinken?

3- Hoe vervoer je konijnen het beste kan dat ook gewoon in een katten reismandje?

4- Kan ik ze na de castratie net als nu weer gewoon samen in een hok houden tot ze gekoppeld kunnen worden aan mij voedstertjes

En heeft iemand nog iets van oke als konijneneigenaar MOET je dit weten.

Ik beseft dat ik als kind verkeerde dingen heb geleerd over konijnen dus ik ben even op 0 begonnen en heb tegen mezelf gezegd van ik doe net of ik niets weet dan kan ik het nu weer goed leren ;)

Ik wil mij nijntjes namelijk een goed leven geven en ze gelukkig maken en dat ging niet op de oude manier :)

Alvast bedankt

Namens mij en ik denk ook de nijntjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Nee, je mag geen stro en zaagsel gebruiken. Dit kan gaan prikken in de wondjes. Ikzelf heb Binky toen 5 dagen op handdoeken gehad en daarna de helft van de kooi gedaan met stro zodat hij kon kiezen waar hij wilde liggen/zitten. Hooi moet natuurlijk wel aanwezig zijn en dat heb ik toen in een ruifje gedaan.

2. Ze hoeven niets speciaal te eten of drinken. Gewoon lekker laten eten voordat je ze naar de dierenarts brengt. Dit moet zelfs!

3. Het vervoeren kan in een kattenmandje. Als ze niet buiten wonen (zoals Binky) zet ik hem zelf altijd in een fleecedeken en dan doe ik mijn jas er nog overheen zodat er geen wind doorheen komt.

4. Je kan ze wel samen houden maar het is even kijken denk ik hoe ze ze zich gedragen.

Pijnstiller zou ik zeker vragen en misschien een middel voor de darmen. Eten wat ze erg lekker vinden zou ik ook in huis halen om ze weer zo snel mogelijk aan het eten te krijgen. Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon laten eten wat ze gewend zijn, ze moeten gewoon eten voor castratie, de darmen mogen niet te lang stil liggen. zet je konijnen na castratie even op handdoeken zodat er niks in de wond prikt.

maar heeft je dierenarts je daar geen informatie over gegeven? vooral gewoon eten voor castratie is toch wel belangrijk om te weten lijkt me. gek dat dat niet verteld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn twee konijnen is toevallig afgelopen vrijdag gecastreerd (voedster), omdat ze erg last had van haar hormonen (haar zusje bijten, op haar rijden, overal in de kamer plassen en keutelen terwijl ze eerst zindelijk was).

Ik heb haar na de operatie apart gezet van haar zusje in een andere kooi, bedekt met een zacht fleecekleed. Voor de eerste nacht heb ik een warmtekruik in haar kooi gelegd.

Zorg ervoor dat ze weer zelfstandig gaan eten. Doen ze dit na 12 uur nog steeds niet, dan is het tijd om te dwangvoeren. Helaas heb ik dit ook de eerste nacht en dag na de operatie moeten doen. Gelukkig eet ze nu weer zelfstandig. Wel kleine beetjes steeds, maar het gaat er allemaal in. Handig is om ze steeds hun lievelingsgroente voor te zetten en dit te vervangen als het verlept en steeds proberen hooi te laten eten. Mijn konijn at op een gegeven moment wel hooi als ik een sprietje voor haar mond hield.

Het vervoeren kan in een kattenmandje, maar ook in een draagtas (soort sporttas met stevige bodem en gaas: http://www.zooplus.nl/shop/katten/transport/draagtassen/trixie/26027).

Nog een tip: vraag de arts om vloeibare pijnstillers en uit voorzorg dwangvoeding. Een konijn dat pijn heeft wil vaak niet eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dwangvoeding en pijnstilling is een goede tip voor sterilisatie van voedsters, maar bij rammen eigenlijk nooit nodig. Je zult zien dat ze, als ze goed wakker zijn, amper laten merken dat er iets gebeurd is.

In de opvang verschonen we de kooi, maar gaat er wel gewone bodembedekking in. Je kunt ze ook even op handdoeken zetten. Dat laatste was ik thuis ook gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .