Ga naar inhoud

Oog ernstig beschadigd na gevecht


Frats

Aanbevolen berichten

Drie weken geleden hebben we ongewenst bezoek gehad in onze ren. Waarschijnlijk is er gevochten en onze hangoor dame Lisa is gewond geraakt. Haar kop kapot en het oog. We zijn meteen zondag ochtend naar de dierenarts gegaan. Deze zei dat het niet van een ander konijn geweest kan zijn (haar gecastreerde vriend Fred rode nieuw zeelander) Ze wonen al 1,5 jaar samen en na de koppeling hebben ze geen ruzie meer gehad.

Lisa woont nu tijdelijk binnen en Fred hebben we weer buiten gezet met een stroomdraad rond de ren.

Maar nu het oog van Lisa we zijn nu 3 weken verder en een aantal dierenarts bezoeken verder. Het oogje is heel klein geworden en helemaal grijs. Of het eruit moet kon ze nog niet zeggen maar herstellen zou het niet meer. We moeten het 3 keer per dag druppelen met cortisone druppels. Nu krijgen we het oog inmiddels niet meer open. Ze drukt de oogleden op elkaar.

Verder is Lisa helemaal de oude. Ze mag twee keer per dag in de huiskamer rennen. Ze eet en drinkt goed en gaat als een raket door het huis. De eerste keren liep ze wel tegen de meubels maar nu weet ze hoe het moet en is ze helemaal de oude. Helaas kan ze niet naar buiten want door de diepe holen in de rennen kunnen we haar niet meer vangen als ze daar in is.

Nu is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee. Met een konijn die door omstandigheden een oog heeft verloren. Is het oog dan blijven zitten of verwijderd?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat erg.

Ik heb hetzelfde gehad met Mamski alleen heeft ze gelukkig haar oog kunnen behouden. Bij mij werd toen gezegd dat als het oog zodanig beschadigd zou zijn ze het er uit zouden halen. Zij moest 3 weken 5 keer daags gezalfd worden om het oog te beschermen.

Als het daarna niet goed uit zag moest het verwijderd worden werd er gezegd.

Verder heb ik dus geen ervaring met een konijn wat een oog moet missen. Ik hoop dat er hier anderen zijn die jou kunnen helpen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben in oktober een konijn opgevangen dat gedumpt is in een hertenkamp. Wij hielden dat hertenkamp al een poos in de gaten, op den duur zagen we dit konijn zitten. Zij was ergens in de week daarvoor gedumpt in het hertenkamp, misschien was het probleem er toen al maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat ze het aan de stok heeft gehad met de andere konijnen of dat een ander dier haar (al dan niet per ongeluk) verwond had. In elk geval zat er een gigantische korst op het oog. Wij moesten toen nog anderhalve week wachten voor we haar daar weg konden halen. Toen het eenmaal zo ver was, was de korst al weg. Het oog was zwaar beschadigd. Het konijntje is eerst gesteriliseerd en in tussentijd is het oog gezalfd en heeft zij duplocilline injecties gekregen en natuurlijk een flinke dosis pijnstilling. Zoals verwacht verbeterde het niet maar werd het alleen maar slechter, dus zodra ze helemaal hersteld was van de sterilisatie is het oog verwijderd.

Bij dit konijntje zat er een verwonding/beschadiging in het oog. Misschien is ze in haar oog gekrabd bijvoorbeeld. Hierdoor is ze het zicht in dit oog al verloren, hoewel het oog wel geprobeerd heeft de schade te herstellen, dat was duidelijk te zien aan het hoornvlies. Er ontstond echter ook nog eens een ontsteking in het oog, waardoor het langzaam gevuld werd met pus. Uiteindelijk kwam er door oogvocht en pus zo veel druk te staan op het hoornvlies dat er een uitstulping ontstond, als het nog een paar dagen langer had geduurd had het zelfs kunnen knappen. Het oog is echter verwijderd voor het zo ver kon komen. Hieronder nog wat foto's ter illustratie:

IMG_2719-BorderMaker-BorderMaker.jpg

Zo troffen we haar de eerste keer aan.

525070_506512329373054_1941149176_n-BorderMaker.jpg

Anderhalve week later, toen ze net bij ons was.

548894_445837385475175_54048794_n.jpg

De dag voordat het oog verwijderd is, een week later.

IMG_3307-BorderMaker.jpg

Na het verwijderen van het oog. (Waar ze overigens nauwelijks last van had, natuurlijk nog steeds de pijnstilling hoog gehouden maar ze at direct weer.)

IMG_3358-BorderMaker.jpg

Volgens mij was dit een week later, ongeveer.

Inmiddels zie je er nauwelijks nog wat van. Het konijntje was al nagenoeg of volledig blind aan het oog, dus ze mist het niet. Ze heeft er geen pijn meer aan en het is prachtig genezen zonder enige complicaties. Ze hoeft niet een paar keer per dag dat ellendige zalven te doorstaan, wat ze echt afschuwelijk vond. Ik zal nog eens proberen een foto tem aken van hoe het nu (een dikke maand later) genezen is, maar mevrouw is een drukke, vrolijke spring in 't veld die dus eeeeeecht niet even stil blijft zitten voor een goede foto haha.

In elk geval als een oog niet meer functioneert maar nog wel voor ellende zorgt of zou kunnen zorgen, dan zou ik niet te lang door emmeren met behandelen. Geef het een kans, zie je geen of (te) weinig verbetering dan weg er mee. Ze herstellen er echt prima van.

Succes en sterkte er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, hebben ze de oogleden aan elkaar genaaid na de verwijdering?

Het oog veroorzaakt nu volgens mij geen problemen. Het is heel klein geworden en helemaal grijs. Morgen gaan we weer naar de dierenarts maar ik ben gewoon benieuwd of er mensen ervaring hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er wordt wel een klein stukje open gelaten i.v.m. (wond)vocht e.d. maar daar zie je niet zo veel van. Er groeit al vrij snel weer haar overheen en bij Nayan zie je nu nog maar een klein streepje, ik verwacht dat dat niet meer te zien zal zijn als het haar volledig terug gegroeid is en op dezelfde lengte is als de rest van haar vacht. Doordat Nayan zwarte vlekken rond haar ogen heeft valt het niet eens op, alleen als je goed kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Frats, mijn Bobo had (ook) een ernstig ontstoken oogje. Eerst werd er ook het een en ander geprobeerd met druppels maar dit mocht niet meer baten, het zou beter voor hem zijn om het oogje te verwijderen. Ik kon aan hem merken dat hij er erg veel last van had, veel pijn. Toen zijn oogje verwijderd was begon zijn andere oogje ook te ontsteken, ik dacht nog zo; nee hè?! Daar ook druppeltjes voor mee gekregen en dat ging gelukkig snel over. Voor de eerste week had ik pijnstillers mee gekregen en ik kon aan hem merken dat hij zich een stuk beter voelde zo zonder de pijn. Hij heeft lange haartjes dus op een gegeven moment groeide die over de wond heen en zag het er ook niet zo naar meer uit. Hij is verder nog een vrolijk konijntje en maakt binkies en flopjes als de beste! Succes bij de dierenarts morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maakt ze niet de indruk dat ze pijn heeft. Daar ben ik al heel blij om. Alleen ze geeft aan dat ze graag naar buiten wil en dat kan nog niet. Er is ook niets te vinden op google over wanneer je een oog kan laten zitten. Tja dan wachten we morgen maar af. Fijn Cinderella dat het andere oogje op knapte van de druppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij de dierenarts geweest. Ze vond het goed gaan. Oogje is heel klein en je krijgt de oogleden bijna niet van elkaar maar dat is volgens haar geen probleem. We hoeven er niets meer aan te doen. Af en toe kijken of het allemaal goed gaat.

Dus nu kan ze verder herstellen alleen wanneer ze weer naar buiten kan moeten we nog bekijken. Hopelijk is haar vriendje haar niet vergeten. En hoeven ze niet opnieuw gekoppeld te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .