Ga naar inhoud

Naalden van de spar


Cubi

Aanbevolen berichten

Ik heb meerdere topics doorgelezen en wordt er echt geen wijs uit, zijn naalden van een spar boom nu wel of niet giftig? Ik las op meerdere websites van niet en we hebben dus vanmiddag een spar aangeschaft maar ik begin me nu wel zorgen te maken. Cubi loopt normaal altijd los in de woonkamer namelijk, ook zonder toezicht. Ren is geen optie want die sloopt hij, of hij breekt uit. En een ren om de kerstboom is geen optie voor mijn vriend -.-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hok maar even aangepast en op een andere manier de ren aan het hok gemaakt. Hij kan nu wel eventjes zonder toezicht in de ren maar hij tilt hem op in een poging te ontsnappen, dus 24/7 in de ren kan niet.. Moet ik maar even iets op verzinnen :(

Cubi lijkt niet echt blij met zn 'downgrade' van 18m2 naar 2m2 :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is iets wat ik mij ook nog steeds afvraag. Je leest vaak dat naaldbomen giftig zouden zijn, maar mijn huisbaas had een winkel, en verkocht ook kerstbomen. Het overschot heeft hij ooit in de ren van zijn konijnen geplant. Er stonden er 3 of 4, en die zijn helemaal afgeknaagd tot kale blanke stammetjes door zijn konijnen die daar ook nooit iets aan over hebben gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook erg benieuwd of ze nu schadelijk zijn. Vorig jaar had ik een boom gewoon in de kamer gezet en muts heeft daar gewoon van gegeten en nergens last van gehad ( ik wel, mijn boom zag er niet meer uit :mdr:). Nu heb ik voor de zekerheid een ren erom heen gezet, maarja dat ziet er ook niet echt mooi uit. En om nu twee knagers uit mijn boom te houden is ook geen leuke bezigheid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een valse kerstboom?? Ofwel eventjes knoeien en een ren rond de kerstboom zetten. Verder weet ik niet of de naalden giftig zijn.

Dat was dan even geen optie voor mij omdat we al 50 euro aan een echte kerstboom hadden uitgegeven en vriendlief een ren om de kerstboom echt een no-go vond. Nu maar een compromis gesloten en een ren om Cubi's hok gezet. Minder gezellig voor Cubi maar zeker weten veilig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest er inderdaad hele wisselende verhalen over. Ik betwijfel of een spar wel echt giftig is. Er schijnt ook nog een verschil te zijn in de diverse soorten die er zijn. Toch neem ik zelf geen risico en heb ik dus al jaren een kunstkerstboom.

De bomen kunnen wel behandeld zijn (oa met brandvertragende middelen), dan zijn ze wel giftig.

Mijn advies is simpelweg te zorgen dat de konijnen niet bij de boom kunnen komen door deze op een verhoging te zetten, een ren te gebruiken of een andere manier te bedenken om te zorgen dat ze er niet bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kerstboom en andere planten

Veel konijnenverzorgers vragen zich af of het wel veilig is om een kerstboom in huis te halen, omdat de konijnen aan de takken kunnen gaan knagen of de afgevallen naalden op kunnen eten. Gelukkig kunnen wij u zeggen dat een sparrenboom niet giftig is voor konijnen, maar veel kerstbomen worden bespoten met brandvertragers, pesticiden, kunstsneeuw en dergelijke. Ook worden veel bomen geverfd, en die verf kan ook giftig zijn. Let hier dus goed op bij het kopen van je boom.

Bron; http://www.hetkonijn.nl/konijninfo/feestdagen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .