Ga naar inhoud

welke leeftijd castratie vlaamse reus.


camila27

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

Ik heb even een vraag want ik twijfel een beetje.

Mijn dierenarts vertelde me dat mijn konijn met 4 maanden al gecastreerd kan worden, mits de balletjes zijn ingedaalt natuurlijk. Maar ik twijfel of ik toch niet beter kan wachten tot een maand of 6 aangezien hij nog vollop moet groeien. Als ik hem met 4 maanden laat castreren ben ik bang dat hij niet zo mooi fors zal worden. Want de hormonen hebben ze toch ook nodig voor de groei (of valt dit te verwaarlozen). Of heb ik het nu helemaal mis?

Mijn vraag is dan ook, kan ik mijn vlaam met 4 maanden laten castreren of is het beter te wachten tot 6 maanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram laten castreren en kan alleen mijn mening geven en niet zeggen dat dit het beste is.

Ik weet, dat een vlaam het mooiste is als ie groot en fors is, maar...... of dat het beste is? Ik denk van niet.

Men zegt dat door vroeg castreren er iets (weet niet wat) met de groeischijven gebeurt waardoor ze minder groot en zwaar uitgroeien.

Hoe groter de vlaam, hoe meer kans op problemen, als bijv. sore hocks door het gewicht.

En geloof mij maar... dat wil je niet meemaken die ellende. (mijn vorige heeft maanden last gehad.)

Mijn ram is met 5 maanden geholpen geloof ik, en uiteindelijk 7,5 geworden.

Dit is mooi genoeg, voor mij liever een minder zware vlaam dan een joekel met meer kans op problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De assistente van mijn dierenarts zegt beter 6 maanden. Ze zijn dan goed volgroeid en ik heb ook eens gehoord dat een konijn bij vroeg casteren, een grotere kans heeft op osteoperose, en ik heb een konijn die dat hoogstwaarschijnlijk heeft. Die is ook jong gecastreerd.

Ik zou dus 6 maanden aanhouden. Dat doe ik nu ook met het jonge rammetje wat ik heb.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad gelezen dat wanneer een konijn vroegtijdig word gecastreed het invloed kan hebben op de groeischijven. Omdat de energied van het groeien verdeeld moet worden over het groeien en de hormonen gaat het allemaal goed.. maar wanneer de hormonen worden "weggenomen" gaat alle energie naar de groeischijven deze zullen daardoor langer doorgroeien waardoor je wel langere botten krijgt maar zwakkere waardoor de kans op osteooporose daadwerkelijk toeneemt. Dus ik twijfel aan het verhaal om vroegtijdig te castreren om ze zo kleiner te houden.

Pff het is best moeilijk! Maar aangezien mijn voedster ook gecastreed is, ga ik aankijken hoelang het duurt voordat hij echt een onuitstaanbare puber word.. en mijn voedster er last van krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .