Ga naar inhoud

Mijn konijn valt aan


joyke

Aanbevolen berichten

hoi, ik had eigenlijk een vraag. Ik heb een konijn die zit alleen en heeft ook altijd alleen gezeten. Mag er ook geen bij, even voor de duidelijk. Het is trouwns ook een voedster. En als met mijn hand dr kooi binnen ga dan valt ze mij gewoon aan; krabben,bijten. Dit is gewoon niet fijn. Wat moet ik er mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt wel gelijk aangeven dat je er geen bij mag maar dit is wel gedrag wat voortkomt uit verveling en eenzaamheid, en met een maatje erbij zal dit een heel ander konijn worden..zij probeert op haar manier uit te leggen dat ze niet happy is...er is wel een manier waar je haar op een andere manier kunt gaan benaderen, maar dat is een hele bijlage dus die kan ik hier niet opzetten..mocht je intrese hebben kun je mij een pm sturen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Joyke,

Vervelend dat je voedster je aanvalt. Dit wordt vaak hoknijd genoemd en kan inderdaad voortkomen uit verveling, eenzaamheid of een te klein hok.

Een maatje erbij kan inderdaad een oplossing zijn, maar als dit voor jou geen optie is dan houdt dan op. Een andere oplossing kan zijn om je konijn meer ruimte te geven, dit heeft bij veel gevallen die ik ken heel goed geholpen. Hoeveel ruimte heeft je konijn nu?

Verder kan je nog verveling tegen gaan door middel van veel speeltjes zoals tunnels, graafbakken, balletjes etc.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft al vanalles. Een rammelaar met een bolletje met hooi. Een balletje die ze wel heel erg leuk vind. Ze is halfjaar oud. En ze heeft het van te voren nooit gedaan. Heb haar in de zomer gekocht en in de zomer mocht ze altijd de hele dag in de tuin los lopen.

En sinds dat ze dat niet meer mag heeft ze dit. Dus van te voren heeft ze nergens last van gehad.

Ze heeft eerst een dichte kooi gehad. Dat was een redelijk kleine. Dus ben ik een kooi gaan halen met 2 verdiepingen. Dat vond ze helemaal niks, blijkbaar had ze daar te veel ruimte in denk ik.

Nu heeft ze een gewone normale binnenkooi. Dit gaat redelijk goed. Ik laat haar sinds een week ook elke dag 1 uurtje los.

Dit ga ik natuurlijk wel na 2 uur of 3 uur brengen alleen ik heb allemaal kabels in mijn kamer. En daar gooit ze dus mee. Pakt ze hem vast en dan gooit ze hem omhoog. Dus vind ze het leuk om er mee te spelen tot dat ze er een keertje aan gaat bijten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grommen en aanvallen is territoriaal en hormonaal gedrag. Belangrijke oorzaken: eenzaamheid (check), angst, te kleine huisvesting (check), hormonen (voedster), verveling. Het is natuurlijk gedrag waarmee ze zichzelf verdedigt.

Het beste zou zijn, een maatje (ja ik heb gelezen dat dit niet mag). Maar als je je met je ouders nu eens goed verdiept in konijnen en gedrag, zijn ze wellicht over te halen om met je naar een opvang te gaan zodat ze een gecastreerde ram kan kiezen. Dan helpen jullie ook nog een dier aan een goed tehuis! Een 2e konijn kost echt niet veel meer dan 1 alleen (op dierenartskosten na want dat kan je nooit van te voren weten). En je nijn heeft permanent een ren nodig! De Welkoop heeft 1 van 25 euro (6 panelen van 90 cm breed). Voor 8 euro koop je er een passend afdeknet bij. Je nijn heeft hierdoor al veel meer ruimte voor weinig geld. De Action heeft hele leuke kattentunnels, vinden ze vaak leuk. Je kan ook een snackbal kopen. En iets waar ze op kan springen. Verder een doos erbij, kan ze lekker graven. Met dennenappels kan ze lekker smijten. En als je echt geen maatje voor haar mag, dan zou ik haar een veilige knuffel geven.

Ik zou haar ook een soort van schuilhuis geven waaruit je haar nooit zelf haalt. Dan kan ze daarin kruipen als ze bang is. Heb geduld. Praat tegen haar maar laat haar naar jou toekomen, lokken met iets lekkers werkt vaak.

Mijn voedster kan ook afstandelijk zijn naar mij toe, het gaat nu super! Ik mag haar zelfs aaien! Maar owee als ik haar eens moet oppakken voor bijv een dierenartsbezoek, dan heeft ze weken nodig om weer zo te worden zoals ze nu is. Zij is mijn kijk-konijn. Ik heb er geen moeite mee. De ram is een knuffelkont en geeft daarmee het goede voorbeeld voor mijn voedster. Dus haar gedrag verandert positief door zijn aanwezigheid. Dat zou ook jouw voordeel kunnen zijn met een ram erbij. Neem je ouders anders eens vrijblijvend mee naar een opvang, zodat iemand die daar werkzaam is, je ouders goede info kan geven. Succes

aangepast door Babette
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .