Ga naar inhoud

Oogbol verwijderen


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Mijn Franse Hangoor voedster heeft een heel raar oog. Haar oogbol is bijna helemaal wit en en zit een dikke witte bult op. Ook komt er steeds wat pus uit. De dierenarts kan niet zeggen wat het is maar ze denkt dat het alleen in haar oogbol zit. Deze wordt daarom aanstaande vrijdag weggehaald.

Nu vroeg ik me af wat het kon zijn? Kan het bijvoorbeeld een tumor zijn? Dan is die misschien uitgezaaid.

Is het weghalen van het oog risicovol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stéphanie87, mijn konijntje had precies hetzelfde. Bij hem moest ook zijn oogje verwijderd worden, maar hij had een ontstoken oogbol. De oogbol was niet meer te redden, we hebben het eerst geprobeerd met zalf maar dit mocht niet meer baten. Bij mijn konijntje was de operatie wel risicovol omdat hij nog heel jong was. Ik weet niet hoe oud jouw konijntje is, maar ik denk dat er altijd een klein risico achter zo een operatie zit. Nu leeft hij al een behoorlijke tijd met maar 1 oogje en het gaat super goed met hem. Hij is een blij en druk konijntje. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er pus uitkomt zal het waarschijnlijk een ontsteking zijn en geen tumor want een tumor geeft doorgaans geen pus ;)

de ontsteking kan zijn ontstaan door een beschadiging aan het oog wat is gaan ontsteken. misschien heeft haar vriendje in een klein ruzietje haar een tik verkocht en heeft ze een krasje op haar oog gehad wat je niet hebt opgemerkt. of een scherp hard stukje in het hooi wat in de oogbol is geprikt (bijvoorbeeld een doorntje wellicht zit het er nog steeds wel in). wat de oorzaak is van een ontsteking is vaak moeilijk te zeggen, maar het zal haar vast opluchten dat ze het oogje en de ellende ervan straks kwijt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een oogje laten verwijderen bij een opvang-konijntje. Eigenlijk klinkt het als exact hetzelfde verhaal. Bij haar is het voorzover we hebben kunnen volgen met een grote korst op het oog begonnen. Tegen de tijd dat ze bij ons kwam was de korst er af en nog een grote witte vlek in het oog over. Inmiddels (in een week tijd) was die vlek veranderd in een grote witte uitstulping. Volgens de dierenarts is dit oogvocht en pus dat door het netvlies wordt tegengehouden. Moet zeker wat aan gedaan worden, want als het knapt loopt het hele oog leeg. Nou, die woorden waren voor mij reden genoeg om te zeggen, hoe snel kan ie er uit? ;)

Bij dit konijn is het echt een wond aan het oog (het oog zelf) geweest, en geen kleintje ook. Bij haar was heel duidelijk te zien dat het oog het zelf heeft proberen op te lossen maar was geen beginnen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stephanie87,

Ook bij mijn Jade (6.5 jaar oud) is haar oogbol verwijderd ivm opbouwende druk vanuit het oog en aangezien ze er toch niet meer mee zag heb ik ook besloten om het te laten verwijderen (na eerst nog zalf e.d. geprobeerd te hebben). Extra heftig is dat ze als heel jong konijn ook al problemen had aan het andere oog (nog in de opvang) en toen het andere oog al verwijderd is, dus nu heb ik een konijntje zonder ogen... Maar ze redt zich uitstekend!!! Ze rent nog steeds als een idioot door het hok als het etenstijd is, wast Filo, weet feilloos de toiletbak én de de verdieping te vinden en speelt nog steeds heel graag in de buitenren.

Elke operatie brengt natuurlijk een risico met zich mee, zeker omdat het best een lange operatie is (Jade is 40 minuten onder narcose geweest), dus zorg dat ze geopereerd wordt bij een goede konijnkundige arts, met warmtelamp / mat na de operatie en extra zuurstof. Bij een konijnenoog zit vlak achter het oog een groot bloedvat, dus de dierenarts moet voorzichtig te werk gaan om deze niet te raken (maar een konijnkundige dierenarts weet dat neem ik aan).

Houd er ook rekening mee dat het er in het begin best een beetje " eng" uitziet, maar als de wond eenmaal goed genezen is en de haartjes weer teruggroeien wordt dat veel beter (Jade heeft / had van die ronde zwarte vlekken rond haar ogen, nu dus alleen zwarte vlekken en vaak valt het mensen niet eens op dat ze geen ogen meer heeft.)

Als ze weer thuis is, houd er dan rekening mee dat ze misschien even moeite heeft met diepte en dus met het in- en uitstappen van het hok / kooi. Benader haar zoveel mogelijk aan de kant van het oog, zodat ze zo min mogelijk schrikt en praat veel als je in de buurt bent, zodat ze je op kan merken.

Ik had voor Jade homeopatische druppels gehaald bij Erna Voets (dierenhomeopaat), zat iets in om sneller te herstellen van de narcose, iets voor rust en vetrouwen en ook iets dat speciaal werkte in de omgeving van het oog. Heeft haar (naar mijn idee) geholpen sneller te herstellen.

Ik wens je veel succes met de operatie en een voorspoedige genezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de reacties. Ik denk dat het voor haar zelf niet echt wennen is zonder oog, want ze was al blind aan dat oog. De andere was al helemaal blind. De ontsteking is trouwens niet ontstaan door een beschadiging. Dit is een proces van meer dan een half jaar geweest en ze is getest op beschadigingen. De dierenarts kon ook niet vertellen waarom ze blind was geworden.

Ik zit nu in afwachting tot ze bellen hoe het gegaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg net een telefoontje dat alles goed gegaan is. Ze is aan het wakker worden en ik mag haar om 16.00 halen. Ze moet wel ene nachtje binnen blijven. Dus dan gaat haar vriendje maar mee naar binnen een nachtje, want gisteren hebben we hun andere vriendje in moeten laten slapen. Ik wil niet dat ze denken dat ze nu alleen over zijn.

Ik heb alleen een hok van 1,20m. Voor een nachtje is dat toch wel genoeg voor een Hollander en Franse Hangoor? Morgen mogen ze weer naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met haar?

Jade moest een week ofzo preventief antibiotica en aangezien zij moeilijk te vangen is in het buitenverblijf heb ik haar gedurende die tijd binnengehouden. Filo had ik er eerst naast zitten (ivm de hechtingen mochten ze eerst alleen onder toezicht samen), maar omdat Filo geen belangstelling had voor de hechtingen mochten ze na een paar dagen weer continu bij elkaar. Ik had met panelenrennetjes extra ruimte rond het binnenhok gecreeerd. Misschien heb jij die mogelijkheid ook?

Als je konijnen het goed met elkaar kunnen vinden en een wat kleinere ruimte accepteren zal een 1.20 hok voor 1 nachtje wel moeten kunnen denk ik.

Succes met de verzorging en hopenlijk knapt ze snel op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat super goed met haar. Gisterenavond at ze al weer zelf stukjes voer, plukjes hooi en blaadjes van de appelboom. Ze moet alleen wel het hele weekend binnenblijven, maar ze zijn toch de hele dag aan het kroelen dus de ruimte valt best mee.

Ik heb geen panelenren maar voor een Franse Hangoor haalt dat ook niet zo veel uit. Ze blijven maar even in het hok en misschien mogen ze nog wel even loslopen als ze dat willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .