Ga naar inhoud

konijn blijft te veel eten


Miss-kaatje

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken heb ik er een nieuw konijn bij.

Het valt mij op dat hij echt heel veel eet en hier ook erg obsessief in is.

Mijn andere konijn is/was ook een obsessieve eter en ik vraag me af wat ik verkeerd doe.

Ze krijgen beide 60 gram SS per dag,

Onbeperkt hooi en water

's avonds groente (weeg ik niet)

Mijn nieuwe konijn (Wouter) eet de hele dag door, ik moet twee keer per dag het hooi bijvullen, wanneer het hooi even op is eet hij het stro op. De SS en alle groente is na 5 minuten op. Wanneer hij los loopt probeer hij of in de koelkast in te breken of blijft hij graven bij de voorraad hooi. Wouter eet eigenlijk de hele dag door en is hier ook constant naar opzoek. Hij is niet dik, meer een beetje te dun.

Mijn andere konijn (Suzie) valt sinds Wouter er is snel af. Ze krijgt minder te eten omdat Wouter veel eet. Ze eet geen hooi (alleen kruiden hooi) De groente en SS gaan er graag bij haar in, maar samen eten ze dit super snel op.

Beide konijnen drinken erg veel. De ontlasting is goed.

Moet ik Wouter iets anders geven waardoor hij minder honger heeft? Is er iets met zijn stofwisseling aan de hand? Of weten jullie waar dit vandaan komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerst wat ik kan bedenken, zit er veel verschil in grootte tussen je 2 konijnen? Dat zou kunnen verklaren dat Wouter meer nodig heeft..

Verder zijn sommige konijnen echt verzot op hooi en andere konijnen niet, hier kunnen ze ook niet teveel van eten dus gewoon lekker aanvullen iedere keer.

Als suzie echt dunner is geworden is het misschien een optie om haar wat extra ss te geven 1 keer per dan buiten het bereik van Wouter..

Ik hoop dat je hier wat aan heb ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

beide konijnen hebben (ongeveer) dezelfde bouw. Nu is Wouter alleen iets atletischer gebouwd.

Suzie weegt 2,2 kg. Wouter red de 2 kilo net niet.

Wormen? Ik heb niks gezien in de ontlasting maar zal het in de gaten houden.

Ik wil ze best meer eten geven, maar per konijn krijgen ze per dag 30 gram SS, wordt het dan niet teveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet altijd onbeperkt eten, een heel gezond konijn die Wouter. En met onbeperkt eten bedoelen we uiteraard hooi..

De 15 gram per kilo lichaamsgewicht is een richtlijn, sommige hebben meer nodig sommige minder dat is een kwestie van voelen of ze goed op gewicht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okeej bedankt voor de reacties.

De konijnen zijn volgroeid je, ze zijn namelijk 4 jaar oud.

Dus het is normaal als Wouter per dag 3 tot 4 ruiven hooi leeg eet? Als het goed is mag hij dat natuurlijk :)

En wanneer Suzie nog wat afvalt zal ik haar wat extra bijvoeren. Stiekem doe ik dat al een beetje met de groente om haar steeds het grootste stuk te geven.

Blij om te horen dat Wouter dus een gezond konijn is, kan Suzie nog wat van leren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ze ook nog allebei kunnen ontwormen!

Eefje af eerst ook super veel! Maar groeide totaal niet.

Nu ze is ontwormd, eet ze minder (brokjes) en komt ze alleen maar aan.

En Casper is ook zo gefocust op z'n eten.

Hij eet alles wat los en vast zit, eet samen met Kim ruim 4 hooiballen per dag en valt aan op z'n brokjes.

Maar zoals pas, toen ze jarig waren.

Kregen ze een groot stuk gourgette, bakje SS, bakje gemengd ( extra) een gevuld kruidenbroodje en hooi. Maar dat was de volgende dag nog niet op.

Dus zo eg is het nu ook weer niet bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even dit oude topic weer omhoog halen omdat de problemen nog steeds niet opgelost zijn.

Met wouter gaat het goed, hij valt niet af en komt ook niet aan. Hij krijgt nu zoveel hooi als hij zelf wil. Heb nu een grote ruif en een hooibal opgehangen en als ik een middag weg ben red hij het ermee.

Alleen met Suzie gaat het wat minder. Suzie valt echt af! Ze begint erg mager te worden en haar ontlasting is slecht. Suzie is altijd al een darm konijntje geweest en de groente mag niet te koud zijn, ik kan niet zomaar overstappen op andere groente anders is ze aan de diarree. Suzie eet zoals altijd haar SS en groente maar al te graag op. Soms voer ik haar met SS bij.

Sinds twee weken gaat t best slecht met Suzie, haar keutels worden steeds kleiner (en dan ook echt heel klein), haar kontje is echt vies en bruinig, een paar dagen leek het zelfs alsof ze niet meer zindelijk was. Alweer een blaasontsteking dacht ik, maar dit is het niet,waarschijnlijk gewone diarree die ze waarschijnlijk krijgt door teveel SS en te weinig hooi.

Ondertussen staat het huis vol met allemaal verschillend hooi om te kijken of Suzie dit eet, maar echt niks gaat er meer in, of Wouter heeft het al op voordat Suzie de kans krijgt. Haar hooi bijvoeren waar Wouter niet bij is werkt niet, ze neemt het niet aan.

Hoe kan ik suzie helpen, ik wil niet dat Suzie door haar moeilijke ontlasting nu toch weer blaasontsteking of urinebrand gaat krijgen, want het begint er langzaam wel op te lijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft toen de nieuwe voeding van science geadviseerd fibafirst omdat ze te weinig hooi aten.. ( altijd zwarte licht kleverige keutels)

Dit heb ik een tijdje gemengd met de hfst die ze eerst kregen maar de dag nadat ik met de fibafirst begonnen ben waren de keutels al een keer zo groot en hele lichte hooiballetjes die ze produceerden.

Dit zijn de beste keutels die je kan hebben.

Dus misschien dat een tijdje proberen...

Ik heb het 3 maanden gedaan ( Ć  2 verpakkingen van 2 kg)

En heb ze nu weer overgezet op de ss ( toch iets beter in kosten)

Maar ondertussen zijn ze wel meer hooi gaan eten...

De fibafirst heeft geloof ik 32 procent vezels....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mss heeft ze wel darm inmobilteit. Ik wil je niet bang maken, maar als dat het geval is en ze wordt niet snel geholpen door een bekwame konijnenkundige DA sterft ze een pijnlijke dood.

Hoe kan darm-immobiliteit ontdekt/vastgesteld worden?

De symptomen van darm-immobiliteit zijn geen of kleine keuteltjes (speldenknopjes), die soms aan de haren blijven kleven. (Soms zijn de keuteltjes zeer klein, en ingekapseld in helder of gelig slijm. In dat geval is er sprake van een acute situatie, en moet direct de hulp van de dierenarts ingeroepen worden.) De darmen maken ook geen normaal, zacht borrelend geluid. In plaats daarvan borrelt de darm zeer hard (door het ontstaan van grote, pijnlijke gasbellen), of is de darm doodstil. Het konijn is apathisch, wil niet eten, of zit in elkaar gedoken en knarsetandt vanwege de pijn.

Ik zou ook al is dit het niet, voor alle zekerheid morgen naar een DA gaan. Te kleine keutels en vieze kont is echt niet goed.

Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook even langs de dierenarts gaan. Van zodra je dat gedaan hebt zou ik ook gaan bijvoederen met fibafirst, dat heeft inderdaad 32 procent vezels en uit de bevindingen op mijn eigen konijn kan ik zeggen dat het inderdaad heel goed is voor de darmpjes: keutels zijn beduidend groter, Bas heeft beduidend minder darm problemen gehad sinds hij dit eet,.. Het is duurder dan sience selective, maar qua vezels ook wel veel beter (32 tov 23 procent). Die vezels zijn het belangrijkste bestanddeel van hooi en het gebrek aan eten daarvan kun je dus op deze manier compenseren, vezel gewijs.

Je herkent dit spul in de dierenwinkel doordat het in een zwarte kartonnen doos zit met een konijntje erop. De prijs is ongeveer 16 euro voor 2kg, prijzig, maar als je alleen bijvoedert door dit bv als "snoepje" te geven zul je erg lang met zo'n doos doen. Ze hebben ook dozen van een halve kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da gebeld, ze kennen Suzie en haar darm probleempjes al, dus de dierenarts vond het niet acuut. Ze is gewoon nog levendig, eet maar al te graag is alleen vies en kleine keutels. Voor haar doen niet veel diarree. Na het weekend heb ik nog een telefonische afspraak om te kijken hoe het gaat en anders mag ik gelijk langskomen. Nu vooral Suzie schoonhouden en opletten op haar gedrag.

Fibafirst ga ik gelijk proberen! Ik denk namelijk dat het echt aan het hooi ligt, dus als dit al een beetje zou kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .