Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels opeten?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag, hoeveel kwaad kan het als een konijn zijn blindedarm keutels niet op eet? Ik weet dat hier belangrijke stoffen in zitten die ze nodig hebben maar Bobo doet dit niet altijd. Als hij los loopt laat hij ze vaak liggen... Ik dacht dan is hij veel te druk en heeft hij het niet in de gaten of is hij gewoon te veel afgeleid. Maar ik zie ze ook wel eens op zijn hokje liggen (in zijn kooi zit zo'n nachthokje waar hij in kan en waar hij op kan zitten. Hier staat ook zijn voerbakje op en hier liggen die keutels wel eens op). Maar hoe kan het dat hij ze de ene keer wel op een en de andere keer niet? En wanneer moet ik echt op gaan letten voor zijn gezondheid? Het is niet regulier dat hij ze laat liggen maar de laatste tijd wel steeds vaker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet op eten kan op den duur voor vitaminekort zorgen. Ze moeten ze gewoon opeten. Hoeveel droogvoer geef je en wat voor voer? Misschien geef je te veel en eet je konijn ze daarom niet. Een andere reden zou wormpjes kunnen zijn. Dan zou je 2 weken Panacur moeten geven om die beestjes kwijt te raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou eens gaan experimenteren met hoeveelheden biks, hier hebben ze echt maar heel weinig van nodig, dikke kans als hij minder biks krijgt dat die keutels wel gewoon weer opgegeten worden! Zo niet, dan is er iets anders aan de hand, zoals JoBoris zegt.

Richtlijn: de mijne krijgen per konijn 30 gram hope farms supertrio per dag en ze wegen ieder 1700 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, bedankt voor jullie reacties!

Ik voer hem altijd Cuni Complete (zie plaatje). Ik zal dan inderdaad toch maar een gaan opletten dat hij hier misschien te veel krijgt...

Dus het kan ook zijn dat hij wormpjes heeft? Misschien een rare vraag maar kun je deze dan niet in de keutels zien zitten? Er zit namelijks niks raars aan of in, maar ook dit zal ik eens goed in de gaten gaan houden!

attachment.php?attachmentid=64353&d=1349890458

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tekort aan van alles lijkt me, aangezien het gewoon half-verteerd eten is waar nog niet alle voedingsstoffen uit zijn gehaald, daar is nog een tweede ronde voor nodig. Ook de benodigde bacteriën voor de spijsvertering zitten erin en als deze niet weer terug in het systeem komen dan krijgt het konijn tekorten aan deze bacteriën die enzymen aanmaken om überhaupt te kunnen verteren.

Best belangrijk dus. Dat voer wat je geeft dat ken ik niet, maar hier wordt veel Science Selective gevoerd en Hope Farms Super Trio. Voor alle biks geldt als richtlijn maximaal 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht van het konijn.

Behalve Science Selective, daarvan hoe je minder te voeren, 10 tot 15 gram wordt gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .