Ga naar inhoud

Wintervaste & eetbare bomen/struiken /planten


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb trouwens een roodbladerige hazelnoot boom mogen ze daar ook takken van hebben??????

Knuffels Belleke

Volgens mij wel hoor, al vraag ik me af of ze het nog lekker vinden, hier merk ik heel erg dat ze de Hazelaar erg lekker vonden en dat dat in de loop van het jaar minder en minder werd, naarmate de bladeren langer aan de boom zitten. Het is met andijvie het laatste wat op gaat van het groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenkool vinden ze hier ook heerlijk, dus ik hoop dat het hier ook in de winkels gaat komen. :D

Maar boerenkool kapot gevroren? Zelfs mijn niet-winterharde kruidenplantjes hebben die extreme vorst bij ons toen overleefd. Maar de kruidenplantjes in mijn vensterbank daarentegen... ik blijf ze reanimeren, geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreemd, hier is veel kapot gegaan wat vorstbestendig hoort te zijn. Ook omdat veel al aan het uitlopen was door het zachte weer voor de vorst, er zaten bijvoorbeeld al katjes aan de hazelaar met oud en nieuw die allemaal kapotgevroren zijn in februari. Heb dit jaar een oogst van welgeteld 6 hazelnoten...

Ook bijvoorbeeld de buren met 5 walnootbomen hebben maar aan 1 boom een magere oogst walnoten en de 4 bomen die aan de andere kant van hun boerderij staan niks. Ook gewoon winterharde struiken die hier al jaren stonden kapotgevroren, die heb ik tot de grond af afgesnoeid en moeten weer helemaal opnieuw beginnen. En de meerjarige zwarte kool ook, die horen 2 jaar oud te worden en daar hóórt net als bij boerenkool een keer goed hard de vorst overheen te gaan. Allemaal dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreemd. De nachttemperaturen hebben bij ons met de -25 geflirt en zo goed als alles heeft het overleefd. De appeloogst is wat minder, omdat die ook al de lente had geroken, maar het valt heel erg goed mee. Dat die kruiden terug kwamen, daar stonden we allemaal van te kijken haha.

(Al is mijn mama daar eigenlijk niet zo blij mee, die tijm groeit érg goed daar hihi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is vooral dat we een heel zachte periode hebben gehad na een vorst periode. Alles begon al uit te schieten en toen kwam er nog een strenge periode overheen. Planten die net alle energie gestopt hadden in uitlopen vroren kapot. Je zag het hier ook aan de konijnen de waren in de rui naar een dunnere vacht en toen weer naar een dikkere hebben heel lang in de rui gezeten. Met zo'n rare winter raakt de natuur helemaal van slag.

Hier hebben ze in de winter gewoon beetje pech en zullen ze het moeten doen met de brokken en gedroogde kruiden en wat groente uit de supermarkt. in het voorjaar krijgen ze weer meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent nogal fan van voedsel in gedroogde vorm he? Heeft eten in gewone vorm geen voordelen ten opzichte van gedroogd? Indien deze niet aanwezig of verwaarloosbaar zijn stap ik ook over hoor, maar voorlopig...

Ik heb daarstraks bio pompoen pitjes gekocht maar tot nu toe worden die niet bekeken. Ik heb er 3 in de ren gelegd een paar uur geleden... Hij moet vast even wennen aan het idee, heeft ie altijd.

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef beide, gedroogd en vers. Beide heeft z'n voordelen. Nadelen m.i. niet echt gigantisch, hooguit praktische bezwaren (groente in de winter bijvoorbeeld..) en je moet wel weten wat je doet natuurlijk. 100 gram gedroogde groenten/kruiden bevatten veeeeeel meer voedingsstoffen dan 100 gram verse groenten/kruiden. Dat kan wel te veel worden. Aan de andere kant zijn gedroogde kruiden 'veiliger' in die zin dat zelfs gevoelige konijnen het over het algemeen prima verdragen. En mijn konijnen vinden het ook gewoon ontzettend lekker. Vers ook overigens. Alles eigenlijk. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

O en nu komt de meest interessante vraag : Hoe gaat dat in zijn werk ?

Dat wil ik wel echt dolgraag proberen.

Uhm heel simpel.. Je tikt de website caviakruiden.nl in, zoekt naar pompoen, klikt dat in je winkelwagentje, betaald en het verschijnt zomaar aan je deur :lol: (sry ben in een lollige bui :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .