Ga naar inhoud

opvoedingstips gevraagd


jessica078

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen woensdag heb ik een nieuw konijntje van 8 weken gekocht van mensen die

per ongeluk een nestje hadden en ik heb hem Dorus genoemd.

Het 'probleem' waar ik tegenaan loop met hem is dat hij wanneer hij ergens heen wil waar ik

niet wil dat hij heen gaat (i.v.m. kabels e.d.) word hij een soort van driftig en gaat hij aan

mijn arm of schoot graven en bijten, het is maar net waar hij zit. En natuurlijk zit dan soms

m'n velletje ertussen wat een stuk minder prettig is. Mijn vorige konijn heeft dit eigenlijk

nooit gedaan dus weet nu niet goed hoe ik dit konijn-pedagogisch op moet lossen zeg maar.

Het is natuurlijk geen hond waar je foei tegen zegt of die je naar zijn plaats stuurt... van hem

daar weg halen trekt hij zich weinig aan, dan gaat hij terug en verder met graven/bijten.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben. Verder is hij trouwens heel lief hoor!

Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je huis konijnproof maken. Onze woonkamer is het ook niet. En de kabels liggen ook precies bij de donkere plekjes (achter de tv-kast, achter mijn moeders grote luie leesstoel), dus ze gaan er altijd heen en je kunt ze niet zomaar weghalen.

Ik heb eens gelezen (hier of op een ander forum via google, weet ik niet meer) dat anti-bijtnagellak ook werkt... Dan proberen ze het één keer en vinden ze het gelijk vies. Wel een goedkopere oplossing als kabels wegwerken. Ik weet alleen niet hoe konijnvriendelijk het is. Het zal maar één likje zijn en kinderen die duimen krijgen het ook soms, maar toch. Ik heb het zelf niet gedaan uit gezondheidsredenen maar je zou ernaar kunnen googlen. Ik denk dat kabels wegwerken nog steeds goedkoper is dan constant je kabels vervangen.

Je kunt het ook afbakenen. Een plantenbak ervoor of plankje.

Of de plantenspuit. Mijn konijnen vinden het niet interessant, als in 'het is maar water'. Dus dat werkt bij mij niet.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat anti-nagelbijt spul? Dat is lekker! Aldus mijn monsters. Zijn ze totaal niet van onder de indruk (ook best logisch als je ziet wat voor bittere dingen ze met heel veel smaak naar binnen werken)

Inderdaad kabels wegwerken, even niet kijken en hap! Levensgevaarlijk. En verder barricaderen waar ze niet mogen komen. Konijnen zijn inderdaad behoorlijk eigenzinnig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet gaan weken met vieze anti nagelbijt spulletjes of sambal of wat dan ook. zo goed is dat niet voor je konijnen. het best alle kabels goed wegwerken. het valt niet erg mee een konijn te leren dat dat niet mag, het is geen hond.

alle kabels gewoon wegwerken zodat er niks te doen is wat niet mag. en hem natuurlijk dingen geven waar hij wel aan mag knagen, een kartonnen doos misschien? wilgentakken? dat is vaak erg geliefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat anti-nagelbijt spul? Dat is lekker! Aldus mijn monsters. Zijn ze totaal niet van onder de indruk (ook best logisch als je ziet wat voor bittere dingen ze met heel veel smaak naar binnen werken)

Inderdaad kabels wegwerken, even niet kijken en hap! Levensgevaarlijk. En verder barricaderen waar ze niet mogen komen. Konijnen zijn inderdaad behoorlijk eigenzinnig...

Haha, ik vind het echt heeeeel vies smaken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ook, maar dat hoeft niet voor andere wezens zo te zijn, hè ;) Ik eet ook niet de rauwe bittere kern van een witlof, bijvoorbeeld, terwijl de konijnen dat met smaak opeten. En zo zijn er nog tal van voorbeelden ;)

Gewoon kabels en onveilige dingen opruimen of wegwerken, daar kun je op vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wegwerken van kabels ed is niet het probleem, hij zit buiten en is dat ook gewend maar als ik hem dan op schoot heb en meneer wil terug naar zijn hok bijt en graaft hij dus op mijn schoot... dan zou je kunnen denken: dan zet je hem toch lekker terug, maar ik ben bang dat hij bijten dan als manier gaat zien om zijn zin te krijgen. Als je snapt wat ik bedoel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle konijnen zijn schootkonijnen, opgetild worden vinden ze vaak niet leuk, dus het bijten/graven kan een teken zijn van hem dat hij het niet fijn vind en liever naar zijn hok/ op de grond wil.

ik denk niet dat het een kwestie is van 'zijn zin geven' maar hem in zijn waarde laten als hij niet geknuffeld wil worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties, dat begrijp ik en wil hem natuurlijk ook in zijn waarde laten. Maar kinderen geef je ook niet hun hun zin als ze gaan huilen als ze iets niet krijgen wat ze willen. Dat is meer wat ik ermee bedoel.

Maar omdat ik dit van mijn vorige konijn niet ken, was ik stiekem een beetje bang dat het een bijtkonijntje zou gaan worden. Maar als ik jullie reacties zo lees komt het vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frits deed dat ook toen ik hem wel op schoot moest pakken om hem zijn medicatie te geven toen hij een gasbuikje had gehad. Hij beet niet, maar ging wel graven in mijn shirt. Beter gewoon niet oppakken inderdaad, dat vindt hij kennelijk niet leuk. Ook als het nodig is pak ik ze nooit uit de ren maar gebruik ik een reismandje, want van oppakken komt hier echt paniek in de tent, heel zielig.

Maar ik moet zeggen, ik heb de mijne nu een dikke maand en ze hupsen nu steeds achter me aan en als ik wat lekkers voor ze heb en ik ga er mee op de grond zitten springen ze wel op mijn schoot om het te pakken. Frits kan ik inmiddels al een beetje aaien soms, Wilma niet, maar ze rent ook niet meer zo hard weg als ik het probeer. Met tijd en geduld kom je veel verder dan met gezelligheid 'afdwingen'. Van oppakken tegen zijn zin kun je wel een bijtkonijn krijgen! Hij is er nog maar net, gewoon even de tijd geven, dan komt het wel goed, misschien wordt hij zelfs nog eens knuffelig, maar misschien ook niet, daar moet je ook rekening mee houden..

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .