Ga naar inhoud

knoflook


Micky999

Aanbevolen berichten

Dit antwoorden ze in een onderzoek op deze vraag. Ik zou het dus zeker niet doen.

Deze vraag wordt soms gesteld, als een konijn wordt geplaagd door intestinale parasitische wormen, huidparasieten, of te een hoge waarden van serumglucose vertoont.

Het is bekend dat veel beesten een hemolytische (= bloedoplossing) bloedarmoede of een anafylactische reactie (allergische reactie die tot bloedklontering leidt) krijgen, nadat ze ui gegeten hebben (katten, schapen, honden, paarden, en ander vee), die de dood tot gevolg kan hebben.

Het feit dat herbivoren een hemolyse reactie ontwikkelen is interessant met betrekking tot konijnen. Al deze dieren hebben namelijk bacteriën in hun pensmaag, of in hun blindedarm. Deze bacteriën kunnen een hemolyse reactie teweegbrengen (zoals waargenomen bij schapen).

En anafylactische reactie wordt bij konijnen niet als onmogelijk beschouwd, na het eten van ui. Er bestaat slechts één artikel hierover, maar het schijnt onmogelijk te zijn dit rapport te verkrijgen.

Het is verder bekend dat ui een immunosuppressief effect bij konijnen heeft, hetgeen op zichzelf al een goede rede is om geen ui of knoflook in het voedsel van konijnen toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bekend dat veel beesten een hemolytische (= bloedoplossing) bloedarmoede of een anafylactische reactie (allergische reactie die tot bloedklontering leidt) krijgen, nadat ze ui gegeten hebben (katten, schapen, honden, paarden, en ander vee), die de dood tot gevolg kan hebben.

jij praat hier over uien! dat is wat anders als knoflook. dat uien en uiachtige planten slecht zijn voor dieren weet ik. maar ik weet ook dat aan bijvoorbeeld paarden knoflook gevoerd word omdat het bloedzuiverend is en goed tegen wormen. maar of dat ook bij konijnen werkt weet ik niet. dat is juist mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jij praat hier over uien! dat is wat anders als knoflook. dat uien en uiachtige planten slecht zijn voor dieren weet ik. maar ik weet ook dat aan bijvoorbeeld paarden knoflook gevoerd word omdat het bloedzuiverend is en goed tegen wormen. maar of dat ook bij konijnen werkt weet ik niet. dat is juist mijn vraag.

Knoflook aan paarden geven is ook omstreden om reden van hierboven beschreven onderzoek. Knoflook hoort tot de familie van uien. Ik zou het ook zeker niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is verder bekend dat ui een immunosuppressief effect bij konijnen heeft, hetgeen op zichzelf al een goede rede is om geen ui of knoflook in het voedsel van konijnen toe te voegen.

als je goed leest heeft Reusje het ook over knoflook ;)

ik zou het zeker niet aan je konijnen geven, ook niet in het drinkwater!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag was dan misschien wat onduidelijk gesteld, het kwam over of je wilde weten of knoflook door het drinkwater mocht, niet alsof je een preventief plantaardig middel tegen wormen zocht ;) Vandaar dat je misschien niet helemaal de antwoorden vond die je zocht.

En ja je moet het ook maar net weten, de meeste mensen hebben niet enorm veel kennis van alle eigenschappen van planten (ik ook niet hoor, maar ik heb wat van huis uit meegekregen en wat boeken liggen mocht ik iets niet weten kan ik het opzoeken. Dit wist ik toevallig).

Kijk hier maar eens Ainariel: http://www.knagers.net/plantenlijst.htm

Daar staat dat het wormen en spijsverteringsproblemen voorkomt.

Bovendien schijnt het vliegen op afstand te houden: http://www.knagers.net/zomertips.htm

Let wel op dat je je niet vergist met Jacobskruid, dat is dodelijk. Ik vind het verschil goed te zien maar boerenwormkruid is misschien ook gedroogd te verkrijgen bij een reformwinkel omdat het voor mensen ook geneeskrachtig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jij praat hier over uien! dat is wat anders als knoflook. dat uien en uiachtige planten slecht zijn voor dieren weet ik. maar ik weet ook dat aan bijvoorbeeld paarden knoflook gevoerd word omdat het bloedzuiverend is en goed tegen wormen. maar of dat ook bij konijnen werkt weet ik niet. dat is juist mijn vraag.

Volgens mij staat er inderdaad heel duidelijk in het artikel ui of knoflook.

Sorry maar ik had wel niet in de gaten dat je deze vraag over de knoflook stelde omdat je vreesde voor wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .