Ga naar inhoud

Rare bulten op de oren, opnieuw verkouden en rode ballen


Alyssa

Aanbevolen berichten

Het is heel wat even maar snap er niets van.

Heb sinds 3 weken een opvang konijn (staat ook bij vraag en aanbod).

Hij was verkouden en had mijt. Kuurtje gehad en iets tegen de mijten.

Tijdens de enting leek alles prima te zijn met hem (vorige week), maar na

de enting is alles een beetje mis gegaan. Hij is sinds een paar dagen opnieuw

aan het snotteren/niezen, hij heeft oppervlakkige bultjes in zijn oren (buiten en

binnenkant), een klein wondje boven zijn ogen. En hij heeft ook last van geirriteerde ballen.

Hij heeft altijd een schoon hok, maar hij zit vaak in zijn eigen poep en plas (raar beest, dacht

namelijk misschien nog aan irritantie van urine?).

Wie kan mij helpen en heeft eventueel een idee. Misschien dat iemand weet wat het kan zijn.

HIj heeft geen diarree, eet en drinkt perfect, is nog steeds goed actief.

aangepast door Alyssa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem een maand, de incubatie is 8 tot 14 dagen, dan zou hij voor de enting al symthomen moeten hebben gehad.

Hij heeft nu 8 tot 14 dagen na de enting wel een aantal van die symthomen gekregen. Of het moet kunnen dat de symthomen

soms pas later tot uiting komen en dat het dier wel al eerder ziek was.

Nu heb ik gelezen op het forum ook dat er konijnen zijn die van deze enting zogeheette "myxomen" hebben gekregen. Nu was ik benieuwd of daar meer bekend van is? Want het zou toch wel erg zijn als je konijn ziek word van een enting die dit soorten dingen tegen moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk als je zo hard twijfelt dat je echt best de dierenarts raadpleegd.

Als ze in contact komen met het virus zijn ze inderdaad nog niet direct ziek. Hij kan het gekregen hebben in de maand dat hij bij jou was. Myx wordt overgedragen door oa. muggen en waar zitten er geen muggen nu ?

Het is echt opletten nu met Myx. want er zijn reeds uitbraken gemeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Last van geirriteerde ballen? Is hij ook nat van onderen, omdat je zegt wil in zijn eigen toilethoek zitten?

Een konijn dat 2 weken voor de enting mijt en snot had zou ik beetje voorzichtig zijn zo snel te laten enten in ieder geval, kan nog een reactie er op zijn, ook al is het 2 weken later.

Wellicht heb je foto's van de bulten en ballen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vind het toch angstwekkend veel klinken als Myx. Wondje bij het oog (myxoom?), bultjes op de oren (myxomen), geĆÆrriteerde ballen (myxomatose= ontstoken geslachtorganen) en dan ook nog snotterig...

Een entreactie kan inderdaad bultjes op haarloze delen inhouden, daar is zeker meer van bekend, dat staat namelijk gewoon in de bijsluiter. Maar dit lijkt me veel te heftig voor een entreactie, al die dingen bij elkaar. Dat staat ook niet vermeld in de bijsluiter.

Als hij de dag voor de enting besmet was bijvoorbeeld dan kan dat nog net qua incubatietijd. Vlak na de enting besmet raken kan ook natuurlijk. Nog geen weerstand gevormd, eer de enting werkt en weerstand is opgebouwd is geloof ik 2 weken maar dat zeg ik zo maar even uit mijn hoofd, weet niet zeker.

Juist omdat de incubatietijd 8-14 dagen is kƔn het dan nog niet eens dat hij voor de enting al symptomen gehad moet hebben zoals je zegt. In de incubatietijd is het dier niet ziek, alleen besmet.

Ik zou als de wiedeweerga naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb absoluut geen ervaring met entreacties, en het kan nu een beetje aan mij liggen dat ik overal myx zie, maar ik dacht toch ook direct o jee!!! Ik geloof dat de DA tegen mij gezegd heeft dat het toch zeker een week duurt eer ze beschermd zijn na een enting, dus dan nog eens 2 weken incubatietijd. Hoe was het bij de DA???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een aantal dagen geleden naar de da gegaan (had al gebeld en afspraak gemaakt voor ik hier tips ging vragen).

Het blijkt een entreactie te zijn, hij is niet ernstig ziek verder op de bulten en verkoudheid na.

Het blijkt ook in de bijsluiter te staan van de enting, heb het even mogen lezen. De bulten/korsten

moeten na 2 weken weer genezen zijn. Maar kan dus voorkomen bij de enting als reactie.

Hij word verder ook niet zieker dus echt myx sluit de dierenarts uit.

Bij de enting is zijn verkoudheid toen besproken, maar op dat moment ging alles helemaal goed en

had hij nergens meer last van. Het is altijd een risico maar op dat moment was er niet echt een reden

om niet te gaan enten.

Dan zijn ballen, hij vind het heerlijk om gewoon op het plastic te liggen van zijn hok. Alles moet dan aan

de kant. En elke dag heeft hij weer nieuw toilet gemaakt voor zichzelf. Maar hij ligt dus om die reden met

regelmaat gewoon in zijn eigen poep/plas. Zijn haren zijn oppervlakkig een beetje vies/nattig maar niet

echt heel erg. We smeren het nu in met zalf en hopelijk geneest het snel. Want ze vond de balletjes zorgelijker

dan de andere klachten.

aangepast door Alyssa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .