Ga naar inhoud

Wat kan er aan de hand zijn?


Estellia

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een mooi en lief konijn van 6 maanden, Kruimeltje.

Sinds vorige maand heeft ze steeds buien dat ze van me wegrent en als ik haar wil oppakken begint ze te grommen en met haar voorpoten naar m'n hand te slaan.

Het zijn echt steeds met vlagen dat ze dit een paar dagen doet en daarna weer lief tegen me is. Ook doet ze het alleen als ik haar terug in de kooi wil zetten, of als ze het idee heeft dat ik dit wil doen.

Vanmorgen had ze er weer last van. Ik moest naar m'n werk en Kruimel moest weer haar kooi in, wilde ze niet en rende van me weg en was aan het knorren/grommen.

Na veel moeite was het gelukt om mijn hand op haar rug te leggen, werd ze rustig en kon ik haar pakken.

Ik snap alleen echt niet waar dit gedrag vandaan kom. Ze krijgt elke dag vers eten en water. Ik speel met haar, praat zachtaardig en enthousiast tegen haar en knuffel en aai haar elke dag. Toch heeft ze van die knorrige buien, terwijl ze vanavond weer heel lief was en steeds een aai wilde...

Herkent iemand dit gedrag, of zijn er tips om Kruimel makkelijker in haar kooi te krijgen?

Ik ben zo gek op m'n konijn en ze is meer dan zomaar een konijn voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot haar kooi is, maar gebrek aan ruimte is ook niet echt goed voor het humeur van je konijn. En ze heeft nu een leeftijd dat de hormonen gaan opspelen. En inderdaad oppakken vinden ze niet zo prettig. Ik zou overigens niet meteen naar de dierenarts rennen voor een sterilisatie omdat er dan nog eerst andere opties zijn, zoals genoemd misschien wat meer ruimte en als ze alleen zit zou een maatje ook kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het aan meerdere dingen ligt.

Zoals,

Konijnen zijn prooidieren, dat is waarom ze oppakken met de dood associëren.

Omdat een roofdier ook altijd de konijnen oppakt om ze te pakken te krijgen, laat ze lekker met beide beentjes op de grond staan :)

Ze is nu 6 maanden, dat betekent puberen!

Dat zal er ook mee te maken hebben, ze komt nu voor zichzelf op.

Als ze naar jou gaa word ze opgetild en dat vind ze niet leuk.

Ik weet niet hoe groot het kooitje is waar ze in moet als jij niet thuis bent?

Want 1 konijnen heeft minimaal 1 vierkantemeter ruimte nodig waar se altijd in kunnen.

Als het een klein kooitje is snapmik dat ze er niet in wilt :P

Maar ik weet hoe de situatie is, je kunt er een ren voorzetten als je niet thuis bent, das lekker makkelijk weer op te ruimen!

Ze kan ook wat knorrig zijn door eenzaamheid, want ja, jij kunt niet altijd bij haar zijn toch?

En als je dat wel kon, kan je niet met haar praten.

Neem maar eens contact op met een opvang, zij zullen je zeggen dat het slimmer is om een vriendje voor je konijn te zoeken.

Omdat konijnen geoepsideren zijn.

Een opvang kan je konijnen koppelen, zodat ze zeker weten dat ze samen gaan, en de rammen zijn al gecastreerd, omdat een vrouwtje en een gecastreerde ram de beste combinatie is.

Ik denk dat als je haar een rennetje geeft wanneer ze niet los kan, niet oppakken en een maatje veel zal helpen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is wel een persoonlijke keuze natuurlijk, castreren geeft geen garantie en er zitten ook risico's aan de narcose ;)

daarbij moet je erachter staan om in een gezond konijn te gaan snijden om iets wat later kán komen te voorkomen. het is maar een aanvulling!

verder is de rest wel gezegd denk ik, waarschijnlijk komt het humeurige gedrag door het optillen en misschien een te kleine kooi (?), dit vinden konijnen niet prettig. je zou het kunnen oplossen door een ren om het hok te plaatsen waardoor je konijn zelf in de ren kan spelen en zelf weer terug in het hok wil waardoor je hem/haar een stuk minder vaak hoeft op te tillen en je konijn meer ruimte heeft. succes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties!!

Koppelen heb ik al twee keer geprobeerd, in de opvang ging het goed. Maar thuis veranderde Kruimel ik een kleine Diva, dus heb ik tot twee keer toe twee konijnen moeten terug brengen.

Catsreren/serriliseren vind ik tot nu toe (nog) geen optie. Ik vind het eng om in een gezond en sterk konijn te laten snijden.

Daarnaast hoor je ook verhalen dat het geen garantie voor het gedrag geeft..

En het is ook niet constant dat ze dit gedrag geeft. Het is echt met vlagen. Eergisteren gaf ik haar nieuw water, voer en hooi en vloog ze direct haar kooi in. Gister en vanmorgen kon ik Kruimel zonder moeite oppakken, kroop ze helemaal tegen me aan en was druk aan het likken.

De kooi die ik heb is groot genoeg, maar ik ga wel een ren erom heen bouwen.

Dan heeft ze net wat meer ruimte :). Bedankt voor de tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .