Ga naar inhoud

snoepjes


Eefje

Aanbevolen berichten

Mijn konijntjes zijn gek op die snoepjes van vitakraft, ik kreeg ze bij zo'n balletje waar je voer in kunt doen en ik gebruik ze vooral om ze een beetje te paaien en te belonen, bijvoorbeeld als Wilma een aantal minuten hartstikke braaf op haar achterpootjes heeft staan balanceren zodat we haar buikje kunnen knippen. Ze krijgen ze dus niet elke dag en sowieso nooit meer dan 3 op een dag. Nu las ik dat die snoepjes dus eigenlijk hartstikke ongezond zijn, maar ik kwam er niet helemaal achter waarom dan. Ze krijgen ze nu dus nog veel minder, maar ik gooi het zakje niet weg want ze vinden het wel zooooo lekker! Nu probeer ik ze tussen de bedrijven door dan te paaien met stukjes groente en biks, maar dit vinden ze toch wel duidelijk minder tof dan die snoepjes. Is het echt schadelijk voor ze als ze het af en toe krijgen? En wat is er dan precies zo slecht aan? Verder hebben ze een supergezond dieet, met een klein beetje biks, veel hooi en veel groenvoer en met hun stoelgang is helemaal niks mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die snoepjes zitten vaak veel suikers, die zijn niet goed voor hun darmpjes. Soms zit er dan weer honing/melk in, dat behoord helemaal niet tot het natuurlijke voedingspatroon van een konijn. Soms ligt het eiwit gehalte veeeeel te hoog, wat slecht is ivm het opeten van blinde darm keutels. Te veel calcium: slecht voor de maag.

Ik ben om eerlijk te zijn nog maar weinig snoepjes tegengekomen die ik zelf zou geven, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik gezonde voeding echt héél belangrijk vind voor mijn konijn, en vast niet iedereen er hetzelfde over denkt dan ik.

Wat ik geef als snoepjes: SS bixjes, mini schijfjes wortel (echt ieniemieie, van een kleine dunne wortel een plakje van 2mm), stukjes venkel, een extra bixje van zijn normale bix (is hij echt dol op), gedroogde bloemetjes (specale knaagdierenmegeling), bolletjes gedroogde kruiden, gedroogde schijfjes wortel, een plukje kruidenhooi, (gedroogde) rucola, een kerstomaatje,...

Misschien moet je eens proberen wat je konijntjes echt lekker vinden van de gezondere tussendoortjes?

Al denk ik dat af en toe 1tje geen kwaad kan hoor. Ik haal ze alleen niet in huis, ik denk dat 1tje per dag er bij mij al snel 2 of zelfs 3 zouden worden ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah super bedankt voor de info! Ik had al snoepjes met groenten uitgekozen, met yoghurt enzo vond ik ook al raar :)

Waar haal je die gedroogde bloemetjes? Dat zit niet in het assortiment van de standaard dierenwinkel lijkt me, nooit gezien in elk geval!

Ik ga eens wat uitproberen, fruit is ook niet goed voor ze denk ik dan, ivm suikers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zakje even gepakt voor je, het is van de "natures" reeks van multifit. Multifit verkopen ze hier bij zoomart, bij jullie heet dat jumper geloof ik? De huisstijl is rood en in het logo staan een hondje en poesje geloof ik. De gedroogde wortelschijfjes die ik noemde zijn van hetzelfde merk.

Op de verpakking staan de ingrediënten altijd in volgorde van meest naar minst voorkomend (procentueel), je zou verschieten hoe ver die groentjes op de lijst staan denk ik. Vaak is het niet meer dan een paar procent van het geheel. Jammer, want het ziet er leuk en gezond uit maar dat is het niet. Soms raden producenten het zelfs aan als "aanvullend voer, 3 per dag!". Best misleidend allemaal.

De suikers van wortels, paprika's en fruit zijn inderdaad ook niet iets dat je in grote hoeveelheden wilt geven, al kan een plakje banaan of appel als beloning minder "kwaad" dan de meeste commerciele snoepjes denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

de mijne krijgen inmiddels gedroogde wortel en af en toe een stukje appel. Mijn voedster heeft nog een pakje snoepjes, ze vond het steeds vervelender om op tafel te zitten om geknipt te worden, dus zet ik haar nu regelmatig in een reismandje op tafel om te wennen. De hele tafel ligt vol met stukjes biks, gedroogde wortel, appel en andijvie, ik heb vanalles geprobeerd, maar het enige waarvoor ze het mandje uit komt zijn deze snoepjes. Nou ja, voor het goede doel dan maar.. Af en toe zal niet zoveel kwaad kunnen, zoals bino&dino zegt...

Zal die pitjes zo ook eens halen, die heb ik nog niet geprobeerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .