Ga naar inhoud

Knabbelen, knuffels en wassen


Cubi

Aanbevolen berichten

Ik heb twee vraagjes over mijn nijn Cubi (Mannetje, 9 weken, sinds maandag hier.)

Hij likt ontzettend veel aan me, maar af en toe gaat hij op mn vingers knabbelen. Hij bijt niet hard door (ofja, daar krijgt hij de kans ook niet voor) maar waarom doet hij dit en hoe moet ik hem hiervoor straffen? Ik zeg nu duidelijk 'Nee' en draai hem dan weg van mijn vingers.

Ook houdt hij zichzelf nog niet heel goed schoon, komt dit omdat hij nog jong is? Zijn kontje en achterpootjes zijn een beetje vies. Moet ik hem hierbij helpen?

Ook wil hij ontzettend graag bij mij en mn vriend zijn, hij vind op schoot zitten prima en wil echt graag in je kruipen. Heel aandoenlijk maar ook wel een beetje zielig, hij krijgt zodra hij geholpen is een vriendinnetje maar ik vraag me af of hij zich zo gedraagt omdat hij zich alleen voelt of dat hij gewoon nog even moet wennen. Ik heb wel eens wat gelezen over konijnen met knuffels en dekentjes, maar wat voor knuffels en dekentjes mag ik dan gebruiken? Is het niet schadelijk als ze dat opeten? Hij vind mijn fleecedeken helemaal geweldig, zoiets zou leuk zijn voor in zn hokje maar gaat hij dat niet opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet Cubi een beetje vergelijken met een peuter: die stopt ook alles in de mond om zo de wereld te verkennen. Heb je misschien net iets lekkers in je hand gehad? Dan kan het heel goed zijn dat die geur nog aan je vingers zit. Anders is het denk ik puur verkennen. Ik herken het gedrag van Stampertje, die is vandaag precies 8 weekjes en beet me met 5 weken (ik heb hem opgevoed met de fles) ook steeds in de vinger en hij likt nu echt overal aan, maar komt nu graag bij me knuffelen en mij ook likjes geven (dan vinden ze je lief).

Wat betreft het schoonhouden weet ik zelf niet, maar zou heel goed kunnen want Stamper is daar ook nog niet zo mee bezig. Ik heb Stampertje 2 knuffels gegeven en bij Ie-Joor zit hij regelmatig. Probeer het zou ik zeggen. Mij is de raad gegeven om geen knuffels uit te kiezen met van die opplakoogjes (of ze eraf te slopen) en regelmatig te checken of hij ze niet sloopt. Mocht dat laatste het geval zijn: haal de vulling eruit en vul m met stro, dan is het niet erg dat hij wat van de vulling eet.

Fleecedekens kunnen sore hocks veroorzaken heb ik hier gelezen maar dat weet ik dus niet zeker, daar kan en ander je vast mee over vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Frits en Wilma nog niet bij elkaar konden hadden ze allebei een knuffeltje. Frits is nog steeds dikke maatjes met de koe, hij slaapt vaak aan de ene kant tegen Wilma aan en aan de andere kant tegen de koe. Die krijgt ook nog vaak een wasbeurt. Wilma deed niet veel met haar knuffel, maar heeft hem ook nooit kapot gebeten, terwijl ze echt een sloper is. Gewoon proberen dus en kijken wat hij er mee doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

een knuffel is wel een goed idee hoor, sommige konijnen vinden dat geweldig. ik haal altijd even de plastic ogen eruit, gewoon voor de zekerheid.

een dekentje kan ook goed, ik heb hier gewoon een groot stuk stof van de markt als kleedje en daar liggen ze graag op! een grote handdoek zou zelfs kunnen. gewoon even aankijken of hij dit opeet of niet.

wat voor kleur is cubi? op zich zijn de onderkant van de pootjes nooit helemaal wit zoals bijvoorbeeld de rest van het lichaam. ik zou hem gewoon zichzelf laten wassen etc en alleen ingrijpen als er poep ofzo aan zijn kontje blijven hangen (alleen is er dan iets niet goed met het voedsel wat hij krijgt).

zo te lezen vind hij jullie in ieder geval erg lief ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .