Ga naar inhoud

Nestje konijnen met E. Cuniculi?


Laptopmuis

Aanbevolen berichten

Hallo

In de opvang hebben we 8 weken geleden een nestje gehad met jonge hangoortjes. Die waren gebracht omdat het een oeps-nestje was en de eigenaren de jonge konijntjes niet wilde. Met 8 weken zijn ze dus naar de opvang gekomen.

Nu is dit dus 8 weken geleden dat we ze herplaatst hebben. Zijn dus nu 16 weken. In totaal waren het vier konijntjes.

Nu kwam vorige week een mevrouw naar ons toe dat haar hangoortje de kop scheef hield waardoor één oor helemaal rechtop stond. Ik vermoedde al dat het E. Cuniculi was... Ze is naar de dierenarts geweest en die heeft het bevestigd.

Nu kwam gisteren een andere man terug die ook een konijn uit dat nestje had. Zijn konijn was heel druk en sprong steeds uit de kooi, zat ook bijna niet stil.

Weet niet of dat ook symptomen zijn van die ziekte? Maar hij brengt haar terug, gaat een nieuw hok kopen en wil dan graag weer een nieuw konijn.

Nu hebben we dus ook contact opgenomen met de andere mensen die de overige twee meegenomen hebben en deze zijn helemaal normaal. Zouden nog naar de dierenarts gaan voor een check.

Nu hebben we geen ervaring met deze ziekte. Maar hoe groot is de kans dat die overige twee dit ook krijgen als 2 van de 4 het al hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is vier maand niet te jong om al EC te hebben? Dacht dat daar een minimumleeftijd voor was?

Hoe dan ook, EC is hartstikke overzetbaar, deze hebben het ongetwijfeld van moeder konijn gekregen, dus ik vrees dat ze allevier drager zijn van EC. Wat niet wil zeggen dat ze ook ziek zullen worden, EC komt enkel opzetten in periodes van verminderde weerstand, zoals hier een verhuis.

Hyperactiviteit is geen symptoom van EC, integendeel zelfs, de meeste konijnen met EC hebben zwakke achterpootspieren en slechte coördinatie en kúnnen niet uit hun hok springen. Wel stom dat hij dat nijn dan terug brengt. Zo'n 70% van alle konijnen dragen EC, dus grote kans dat zijn volgend nijn dit ook draagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is te druk voor hem zegt hij.

Wil een rustiger en ouder konijn, geen jong konijntje meer.

Ik weet het ook niet. Konijnen zijn nu niet bij ons en we hebben ze ook niet gezien. Maar we zullen die wat die man terugbrengt direct helemaal apart zetten van alle konijnen en laten testen door de dierenarts.

Welke leeftijd er op E. Cuniculi geplakt is kan ik niet vinden op internet, daarom wou ik het hier eens vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is te druk voor hem zegt hij.

Wil een rustiger en ouder konijn, geen jong konijntje meer.

Ik weet het ook niet. Konijnen zijn nu niet bij ons en we hebben ze ook niet gezien. Maar we zullen die wat die man terugbrengt direct helemaal apart zetten van alle konijnen en laten testen door de dierenarts.

Welke leeftijd er op E. Cuniculi geplakt is kan ik niet vinden op internet, daarom wou ik het hier eens vragen.

Ik kan moeilijk geloven dat jullie dit echt gaan doen...

De bloedtest voor EC is érg duur. Zonder afstandskosten, lijkt me dat een onoverkomelijk bedrag.

Het is jong voor EC, maar niet uitgesloten. Het is moeilijk om er iets over te zeggen door de summiere informatie.

Gedragsveranderingen zijn een mogelijk symptoom van EC. Maar nee... dit moet je niet interpreteren als een jong en speels konijntje. Dan heb je het eerder over plotse en onverwachte agressie.

De kans dat ze het allemaal dragen is erg groot. Als EC op jonge leeftijd voorkomt, dan is het in de meeste gevallen zo dat de besmetting via de moeder is gegaan.

Mogelijk (maar dat kan ook niet zo zijn) waren de mensen die het nestje hebben gebracht hiervan op de hoogte.

Het speelse jonge konijntje, dat geen symptomen vertoont, hiervoor afzonderen?...lijkt me een vreemde reactie.

Een enorm groot aantal van de NL'se konijnen draagt EC. Als er bij dit kleine konijntje geen sprake is van een actieve fase van EC, verdient zei net als alle andere konijntjes een maatje.

Daarnaast is het misschien verstandiger deze man aan te raden een ander huisdier te kiezen. Als hij het moeilijk heeft met een leuk, speels en actief diertje, dan lijkt een konijn me niet het gepaste huisdier voor hem.

Ik vind het ook erg vreemd om dieren zomaar te 'ruilen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kwam gisteren een andere man terug die ook een konijn uit dat nestje had. Zijn konijn was heel druk en sprong steeds uit de kooi, zat ook bijna niet stil.

Weet niet of dat ook symptomen zijn van die ziekte? Maar hij brengt haar terug, gaat een nieuw hok kopen en wil dan graag weer een nieuw konijn.

Sorry maar... wat? Het konijntje is jong, lekker actief, speels en wil uit de kooi? Hoe groot is die kooi dan? En hoe groot wordt de nieuwe kooi? En zomaar even ruilen? Ik neem aan dat jullie huisvesting controle ofzo doen toch? En dat het konijn in ieder geval een maatje gaat krijgen? Van twee regeltjes is het natuurlijk lastig oordelen, maar het klinkt niet zo best zo....

Verder veel succes met het zieke konijntje natuurlijk, maar die mag gelukkig wel gewoon bij het nieuwe baasje blijven begrijp ik? Dat zijn de betere baasjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koen, het is een jong konijntje.. dus was toen nog te jong voor koppeling. Ze was 9 weken toen ze verhuisde.

De man zou nog komen voor een koppeling als we een gecastreerde ram hadden of een leuke ram die hij zelf kon laten castreren.

Het konijn zit overigens in een grote ren met daarin in nachthokje. 's Nachts zit ze in dat hok i.v.m. vossen.

Normaal kunnen we niet controleren, maar deze man woont twee straten verder.

Hij heeft een stukje gazon afgemaakt voor het konijn zodat hij het straks niet meer hoeft te maaien. Schat dat het zo'n 7 m2 is.

Maar hij zegt dat ze als een dolle door het hok heen gaat, ongecontroleerde bewegingen maakt en telkens uit het hok springt.

Heb liever dat hij het diertje terugbrengt dan dat het daar in het hok zit en niet meer eruit mag omdat hij bang is dat het ontsnapt.

De huisvesting is goed en het is ook een lieve en zorgzame man. Enkel niet het juiste konijn denk ik? In de opvang was ze heel rustig, maar daar blijkbaar helemaal niet :P.

We krijgen nu een koppel oudere konijnen, misschien dat die bij hem nog een fijne oude dag kunnen hebben. Mannetje is 7 en vrouwtje is 8 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn zit overigens in een grote ren met daarin in nachthokje. 's Nachts zit ze in dat hok i.v.m. vossen.

Normaal kunnen we niet controleren, maar deze man woont twee straten verder.

daar is wel wat voor te verzinnen denk ik. je kan mensen toch vragen om een foto o.i.d. te sturen naar je zodat jij kan checken waar ze terecht komen? je zou minimale eisen kunnen stellen aan het verblijf wat 2 konijntjes nodig hebben.

het is lastig te zeggen waar het konijntje 'last' van heeft als er al iets aan de hand is. en de vraag of de bewuste man wel verstand heeft van konijnen. het is natuurlijk in een paar regeltjes lastig te lezen/ voor te stellen hoe ongecontroleerd het konijntje dan doet.

ik zou hem vragen dit te filmen zodat je het kan beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is vier maand niet te jong om al EC te hebben? Dacht dat daar een minimumleeftijd voor was?

Hoe dan ook, EC is hartstikke overzetbaar, deze hebben het ongetwijfeld van moeder konijn gekregen, dus ik vrees dat ze allevier drager zijn van EC. Wat niet wil zeggen dat ze ook ziek zullen worden, EC komt enkel opzetten in periodes van verminderde weerstand, zoals hier een verhuis.

Hyperactiviteit is geen symptoom van EC, integendeel zelfs, de meeste konijnen met EC hebben zwakke achterpootspieren en slechte coördinatie en kúnnen niet uit hun hok springen. Wel stom dat hij dat nijn dan terug brengt. Zo'n 70% van alle konijnen dragen EC, dus grote kans dat zijn volgend nijn dit ook draagt.

Ik heb hier ook een nestje gehad (2 konijnen gevonden, dame was drachtig) 1 heeft met 3 mnd ook E.C. gehad, dus kan wel zo jong. Zij heeft het helaas niet overleefd. Daarvoor waren er al 2 overleden (met een paar weken), dus weet niet of die E.C. hadden. 3 zijn naar een opvang gegaan en niks meer van gehoord, dus denk dat het daar nog goed mee gaat. De 2 die ik daarvan nog hier heb, zien er prima uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook wel ervaring met zeer jong konijntje die EC had. Ik heb wel eens gebeld met dierenarts Evert-Jan uit Utrecht en die zei toen tegen mij dat 70% van de konijnen het al bij zich dragen. Ik weet niet of dat zo is hoor.

Waarschijnlijk heeft het kleintje het van de moeder doorgekregen.

Door stress kan het getriggert worden. Het wil dus niet zeggen dat de rest van het nest het nu ook gaan krijgen. Maar ze dragen de parasiet waarschijnlijk wel bij zich. En het kan ooit wel tevoorschijn komen.

Bv door een enting kan het immuunsysteem iets minder werkt en dan ineens hebben ze EC. Ik heb in het begin de enting ook de schuld gegeven omdat ik nog nooit die ziekte had gezien en nadat ik massaal de diertjes liet inenten kregen ze dit ineens.

Jammer dat het nestje het nu heeft. Maar voorkomen kun je het niet.

Succes ermee. Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .