Ga naar inhoud

hooi steeds uit ruif, hoe vaak bijvullen?


asti

Aanbevolen berichten

Frits en Senna hebben zich bedacht dat het leukste spelletje is om al het hooi uit de ruifjes te trekken en in de toiletjes te verspreiden. Triomfantelijk zitten ze er dan boven op, naar het lege ruifje te kijken.

Uiteraard wil ik ze onbeperkt hooi geven en vind ik het geen fris idee voor ze dat het in hun wctje ligt.. maar ik kan toch moeilijk zodra ze het leegtrekken maar weer bijvullen iedere keer? Ik doe het nu twee keer per dag, maar ze eten misschien een derde op, de rest gaat de wctjes in.

Moet ik minder vaak bijvullen zodat ze ook het hooi eten dat ze er uit trekken? Wat kan ik het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het standaard in de wc'tjes (misschien hebben ze het daar vandaan :he:) omdat ze dat nu eenmaal prettig vinden blijkbaar, poepen en eten tegelijk. Het stimuleert de zindelijkheid en ze kunnen enorm bezig zijn als ze in het wctje zitten en de lekkerste spriet willen bemachtigen allebei. Hoewel de hooiruif leegtrekken natuurlijk ook een bezigheid is haha :P ik zou eens proberen het maar één keer per dag bij te vullen, grote kans dat ze dat hooi uit de toiletjes dan ook nog wel opeten. Ik vul hier binnen bijvoorbeeld maar één keer per dag de boel bij, waardoor ze al met al bijna alles op eten. Anders willen ze natuurlijk het 'verste' hooi. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha okay... dan doe ik het gewoon ook nog maar eens per dag. Ze geven inderdaad de voorkeur aan hooi dat net uit het pak komt (of bij voorkeur hooi dat nog IN het pak zit.. Frits zat laatst in de plastic zak waar het pak in zit :mdr:

Maar goed, zonde om steeds hooi weg te gooien.. dan maar zo inderdaad, eten uit de wc! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hobby heeft mijn ram ook. Als het hooi (wat bij mij niet in het toilet valt trouwens) er nog fatsoenlijk uit ziet, stop ik het terug in de ruif, anders laat ik het op de grond liggen en vul ik de ruif aan met vers hooi. Waarna ze regelmatig nog eten van het hooi op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier deden ze dat ook, nu weer trouwens. Toen heb ik in de hooiruiven gaas gemaakt zodat er minder grote gaten zijn waar hooi uit komt. Toen deden ze het niet meer, ze aten nog wel goed hooi. Nu heb ik het gaas er uit gehaald, en ze trekken het hooi er weer uit soms. Maar wel minder als vorig jaar.

Dus misschien kun je proberen er gaas in te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook zo,

Bij een grote ruif die in het hok is geschroefd trekken ze een merendeel eruit.

Ik ruim dat op een geef voor in de nacht een voorraadje, ook in de ochten word deze hier bij gevuld.

Ik weet niet of je van die hooiballen hebt?

Maar daar trekken ze hier helemaal niks uit!

Daar word wel alles op gegeten, en ik krijg er regelmatig complimentjes over dat die ballen zo leuk zijn :mdr:

aangepast door KoenSilvertant
Verkeerde smiley
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koen: Mijn konijnen hebben een hooibal, daar trekken ze het ook uit.

Mijn konijnen gooien het hooi ook overal. Zolang er nog hooi op de grond ligt wat eetbaar is, krijgen ze gewoon niks nieuws. Moeten ze het er maar niet uithalen. Dan maar uit de wc eten.

Dat doen ze bij mij juist weer niet :P.

Ik denk eigenlikk at ik weet hoe het komt!

Als je de ruiven heel erg vol doet, dan moeten ze hard trekken voor 1 sprietje.

Dantrekkeze heel erg hard, dan komt er natuurlijk een enorme vlaag met hooi mee!

Geef ze eens wat minder hooit tegelikkertijd, misschein helpt het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkt het zoals bij IrisMarie, als het heel vol zit is het moeilijker leeg te halen, als er weinig in zit valt het er haast vanzelf uit.

Hier geen hooiruif meer overigens, Bas eet liever uit een bakje/van de grond.

Als Bas zijn hooi uit zijn ruifje zou trekken zou hij het nog fatsoenlijke hooi eerst moeten opeten van mij voor hij nieuw krijgt, anders blijf je maar bezig en ligt er op den duur overal hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze de lekkerste sprietjes uit de hooiruif. De rest beland op de grond. Als ik het er nog goed uit vind zien, stop ik het gewoon terug in hun hooiruif. Soms eten ze het dan nog op. Soms ook niet. Het liefst eten ze hooi dat net uit de zak komt.

Ligt het er een tijdje, dan willen ze het niet meer hebben. Het meeste hooi beland hier zodoende uiteindelijk in de vuilnisbak.

Misschien dat ik hier ook maar in moet voeren dat ze pas nieuw hooi krijgen als ze het oude op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .