Ga naar inhoud

Nederlands warmte record..


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Wij sproeien het gras 's avonds en 's ochtends, dus dat zal het dan zijn.

Ja dat lijkt me een logische verklaring! Ik maak het gras expres niet nat, natte vachtjes met dit weer lijkt me niet gewenst ivm vliegen. (Ik heb lang gras in de ren dus dan worden ze over het hele lijf nat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik eigenlijk nooit, alle groenten die ze eten komen rechtstreeks uit de koelkast, ik spoel ze even af en hoppa, die 6 monsters vreten alles binnen no time weg. Kramp hebben ze nog nooit gehad hiervan, dus ik denk dat de mijne er dan immuun voor zijn of iets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ijs al opgewarm is als het bij de darmen komt, is echt niet waar.. Als ik alleen al naar mezelf kijk: als ik ijs eet of een milkshake drink, voel ik dat door mijn darmen gaan en dat slaat vaak ook op mijn darmen (wc).. Als het al op temperatuur zou zijn op het moment dat het mijn darmen zou bereiken, dan zou ik dat niet zo beleven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren ook bewust de hele dag kraanwater gedronken, meestal was het al lauw voor ik het binnen had. Misschien is het toeval, maar ik had het aanzienlijk warmer en mijn huid klammer toen ik een glas frisdrank uit de koelkast achterover sloeg voor de afwisseling.

De konijnen heb ik de hele dag getrakteerd op lekkere vochtige blaadjes andijvie, vonden ze heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook niet, ze drinken zelfs minder lijkt het. Ik denk dat dat komt omdat ze zich zo rustig houden, ze verbruiken bijna niks. Wel zijn ze erg blij met groentes waar vocht in zit, witlof, andijvie, selderij etc.

Ja ik heb ook maar extra andijvie in de middag gegeven juist omdat ze weinig drinken. Nijnemans had het zo naar binnen maar Charda leek er niet om te malen. Elke keer als ik weer met mijn poffertjesporum voor het hok stond had ik meer het idee dat zij dacht mens laat me met rust:biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over groenten wel/niet rechtstreeks uit de koelkast geven: ik leg dus inderdaad ook zeg maar een half van tevoren de groenten uit de koelkast zodat het een beetje op kamertemperatuur komt. Dat lukt natuurlijk niet altijd (werk) en aangezien ze hier echt allemaal een klokje hebben en letterlijk tegen me aan staan te springen rond vijf uur geef ik het heel soms weleens uit de koeling. Met het warme weer heb ik het zo wie zo rechtstreeks uit de koelkast gegeven omdat met name de andijvie ontzettend snel slap werd door door de warmte.

Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo best om het meteen uit de koelkast te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp je idd goed Kaatje ;)

Hier http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html lees je het volgende:

Voedingsfouten komen ook veel voor. Er wordt te veel voer gegeven of de verkeerde soort voer. Maar ook plotseling veranderen, niet volledig of verkeerde voeding, beschimmeld of rottend (groen)voer, bevroren groenvoer en het vergeten om het konijn water of voer te geven kan een oorzaak zijn van ziekten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef eigenlijk ook altijd al de groenten direct uit de koelkast vandaan... Eerst in kleine stukjes snijden en in de bak doen.

Bijna altijd met een half uur is de bak dan ook leeg( alleen met het warme weer verdelen ze het zelf meer doen ze er ongeveer 2 uur over)

Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het hier precies zo! Alleen verdeel ik telkens kleine portjes ipv een grote. :)

En mensen, wat ben ik blij dat het niet meer zo warm als gister is! :party:

Ik geef eigenlijk ook altijd al de groenten direct uit de koelkast vandaan... Eerst in kleine stukjes snijden en in de bak doen.

Bijna altijd met een half uur is de bak dan ook leeg( alleen met het warme weer verdelen ze het zelf meer doen ze er ongeveer 2 uur over)

Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

uit de koelkast kan het op zich ook niet zo'n kwaad hoor, uit de vriezer wel! er zijn konijnen die het minder goed verdragen recht uit de koelkast maar er zijn er ook genoeg zo te lezen die het er prima op doen!

joepie het is een stuk afgekoeld :D heb weer actieve nijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef nooit diepvriesgroenten of groenten die pas uit de koelkast komen. Groenten moet altijd vers zijn en op kamertemperatuur voor de gevoelige darmen van een konijn. Laat het groenvoer ook nooit te lang staan, het kan warm en slap worden en dit kan een gasaanval veroorzaken. Laat dit je echter niet afschrikken, het mag geen excuus zijn om geen groenvoer te geven.'

Bron: knagers.net

Nooit voedsel uit de koelkast geven dat niet eerst op kamertemperatuur is gebracht.

Bron: dierenartsonline.nl

Nooit voedsel uit de koelkast geven dat niet eerst op kamertemperatuur is gebracht.

Bron: dierenbescherming

Een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar aangezien er veel voor gewaarschuw wordt (voorheen ook veel op bb), doe ik het niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok duidelijk ik dacht het ook ergens gelezen te hebben maar kon het in het stukje waarvan je de link stuurde niet meer vinden. Ik doe het altijd al een half uurtje van te voren uit de koelkasten leggen maar soms ben je later thuis en staan ze op eten te wachten dus dacht als het geen kwaad kan scheelt dat weer :biggrin:

Het is hier ondertussen in huis ook een stuk afgekoeld. Vanavond alles tegen elkaar opengezet. De nijnen zijn weer lekker actief. Alleen lees ik zoveel weer op het forum over maden dat blijft toch wel mijn grote angst hoor met die warmte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ijs al opgewarm is als het bij de darmen komt, is echt niet waar.. Als ik alleen al naar mezelf kijk: als ik ijs eet of een milkshake drink, voel ik dat door mijn darmen gaan en dat slaat vaak ook op mijn darmen (wc).. Als het al op temperatuur zou zijn op het moment dat het mijn darmen zou bereiken, dan zou ik dat niet zo beleven ;)

Ja, dat is wel echt waar. Jij beleeft het misschien anders, dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen eten hier ook gewoon sneeuw als het gesneeuwd heeft. Ze regelen zich dat allemaal prima zelf. Als ze het niet zouden willen of zich er niet lekker bij zouden voelen, zouden ze het heus niet doen. Ik geloof daar meer in dan wat ik op internet lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok duidelijk ik dacht het ook ergens gelezen te hebben maar kon het in het stukje waarvan je de link stuurde niet meer vinden. Ik doe het altijd al een half uurtje van te voren uit de koelkasten leggen maar soms ben je later thuis en staan ze op eten te wachten dus dacht als het geen kwaad kan scheelt dat weer :biggrin:

Het is hier ondertussen in huis ook een stuk afgekoeld. Vanavond alles tegen elkaar opengezet. De nijnen zijn weer lekker actief. Alleen lees ik zoveel weer op het forum over maden dat blijft toch wel mijn grote angst hoor met die warmte.

Ik heb hier nog nooit (ff afkloppen) maden gehad.. Ik maak me er ook niet zo druk om. Ze onderhouden elkaar goed schoon en 1x in de zoveeltijd kam ik de lossen haren eruit (de losse haren bij hun achterkantje gaan op de een of andere manier verklitten en daar blijft dan troep in hangen).

Verder zorg ik ervoor dat ze niet nat worden. Ik was ze niet, zet er geen tuinslang op etc.

Vooral natte konijnen hebben erg snel last van maden..

Verder hou ik natuurlijk het hok, de ren en de toiletjes zo schoon mogelijk (2-3 keer per dag). Ook heb ik citroenmelisse hangen.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond er nog wat info over:

Maden (Myasis): In de zomer kan je konijn last van maden krijgen. Deze komen op je konijn af als hij bijvoorbeeld plakpoep heeft (een vies achterwerk dus) of wondjes heeft. Maden komen uit vliegeneitjes, deze maden beginnen te eten aan het konijn, en in een paar uur kan er een hele grote wond door ontstaan. Maden leven eerst van wondvocht, later produceren ze enzymen waardoor het vlees van het slachtoffer vervloeit. Dieren sterven dan door de gifstoffen die door de maden gevormd worden. Soms overleeft een konijn maden, als je er op tijd bij bent. Alle maden moeten verwijderd worden, het konijn moet goed schoongemaakt worden, de wonden moeten worden ontsmet en het konijn moet in een goed schone omgeving teruggezet worden. De dierenarts kan ook medicijnen meegeven om de genezing te bevorderen en de pijn tegen te gaan. Meestal zijn maden helaas fataal voor een konijn, omdat het vrij laat ontdekt word. Op de foto is een konijn te zien met myasis, na behandeling door de dierenarts (met dank aan Karena voor het gebruik van de foto).

konijnmaden1-150x150.jpg

Bron: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html#!prettyPhoto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helpt citroenmelisse tegen groene vliegen? Dan ga ik dat hier ook hangen, want ik vind het ook maar niks... in de ren liggen best veel keuteltjes doordat ze er alle 6 flink poepen, maar in die droge bolletjes doen die vliegen gelukkig niks.

Ik wil niet zeggen dat ze allemaal gegarandeerd weg blijven, maar ik heb zeker wel een stuk minder vliegen sinds ik dat gebruik.. Ik doe ook vaak wat citroenmelisse in heet water en laat dat trekken. Dan zeef ik de blaadjes eruit, doe het vocht in de plantenspuit en dat spuit ik om het hok en de ren, werkt erg goed..

Mijn ervaring is dat als je last van vliegen houdt, je meer citroenmelisse neer moet zetten/op moet hangen. Ik ga ook nog een extra bak erbij doen.

CD's ophangen schijnt ook te werken, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helpt citroenmelisse tegen groene vliegen? Dan ga ik dat hier ook hangen, want ik vind het ook maar niks... in de ren liggen best veel keuteltjes doordat ze er alle 6 flink poepen, maar in die droge bolletjes doen die vliegen gelukkig niks.

Wat ook echt goed helpt tegen die vleesvliegen is een vliegenzak. PaulaW, Loesss en ik hebben hem gebruikt en we vonden het alledrie goed werken. Het stinkt wel echt en het is best vies, maar het werkt.

Mijn ren is naast een wei met soms koeien. Als de koeien er staan stikt het van de vliegen maar ik heb die zak er nu opgehangen toen de koeien er stonden en het was even vogelen om hem op de juiste plek te hangen maar sinds toen zaten ook alle vliegen in de zak.

In mijn geval was die zak wel snel vol. Er passen 40.000 vliegen in, zoiets staat er op, maar na een week of 3 was hij vol.

Ik heb ook wel citroenmelisse staan maar ik heb de indruk dat dat naast een wei vol koeien en koeienvlaaien niet veel uithaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de vliegenzak en ik ze prefentief ingespoten met anti myasis. Toch is het niet helemaal waar hoor Nicky dat het niet bij gezonde konijnen voorkomt. Paula heeft ook een aantal konijnen met maden moeten laten inslapen die geen plakpoep hadden en die niets mankeerden en als er een iemand schoon is dan is het Paula wel. Toch blijf ik er huiverig voor ik word al ziek als ik naar die foto kijk.

@Lonja ik denk dat mijn vliegenzak ook wel vol zit. Hang jij nog een nieuwe op voor dit seizoen of is het binnenkort wel over met die vliegen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh, waar zeg ik dat het niet bij gezonde konijnen voor komt?

Ik heb ook de vliegenzak en ik ze prefentief ingespoten met anti myasis. Toch is het niet helemaal waar hoor Nicky dat het niet bij gezonde konijnen voorkomt. Paula heeft ook een aantal konijnen met maden moeten laten inslapen die geen plakpoep hadden en die niets mankeerden en als er een iemand schoon is dan is het Paula wel. Toch blijf ik er huiverig voor ik word al ziek als ik naar die foto kijk.

@Lonja ik denk dat mijn vliegenzak ook wel vol zit. Hang jij nog een nieuwe op voor dit seizoen of is het binnenkort wel over met die vliegen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .