Ga naar inhoud

Verklaring rode urine


Rian

Aanbevolen berichten

Ben een boekje over konijnen aan het lezen, kom ik iets tegen dat ik nog helemaal niet wist!

Misschien wisten jullie het ook nog niet, dan is dit wel handig om te weten:

"De urine van een konijn is soms donker en roodbruin. Dit wordt dan voor bloed of blaasontsteking aangezien. Dit kan echter worden veroorzaakt door kleurstoffen uit de voeding en door een bepaald hormoon, dat afgescheiden wordt tijdens de bronstige periode. Soms kunnen houtsnippers als bodembedekking bij nat worden rood verkleuren. Het is dus geen directe reden voor ongerustheid."

(bron: "Konijnen", Hans L. Schippers, 2011)

Dus... houtsnippers kunnen zomaar rood kleuren door konijnenurine! En hormoonafscheiding dus...

Als jullie het wel al wisten is dit natuurlijk overbodige info, maar ik dacht: plaats het even.

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je ook nog takjes en bepaalde groente (dat laatste meen ik mij te herinneren).

Hier had mijn voedster ook ineens bloedrode urine, anders dan anders. Gelukkig bedacht ik me op tijd dat ze de nacht ervoor twee andere takken dan normaal had verslonden.

Van zaagsel had ik het inderdaad al ervaren, vreemd spul ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat staat er ook bij en was algemeen bekend denk ik. Maar dat het kan wijzen op een bronstige periode wist ik niet, zaagsel gebruik ik niet.

Nog geen idee wanneer mijn konijnen bronstig zijn want ze hebben hier altijd wel oranje urine door de planten die ik geef :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .