Ga naar inhoud

Hoknijd en zindelijkheid


Deeskuh88

Aanbevolen berichten

Hallo,

Daar ben ik weer, haha. Weer nieuwe vragen van mijn kant uit. Het zijn pas mijn eerste konijntjes, vandaar dat ik jullie tips goed kan gebruiken!

Ik heb nu twee voedstertjes en een rammetje. De voedsters (6 maanden) zitten bij elkaar en dit gaat gelukkig nog steeds erg goed. Ze zijn ontzettend lief voor elkaar. Omdat er vaak werd gezegd dat dit fout zou kunnen gaan, heb ik voor de zekerheid toch een mannetje erbij gehaald. Deze zit in een apart kooitje aan de andere kant van de kamer.

Hij is nu ongeveer 2,5 maand. Hij is dus nog niet gecastreerd. Bij de dierenkliniek willen ze dit ook liever niet eerder doen dan pas bij een leeftijd van 6 maanden. Daarna nog 3 weekjes alleen en dan kan het koppelen beginnen...

Maar, meneertje zit dus alleen. Dit vindt hij duidelijk niet prettig, want hij ontwikkelt hoknijd. Hij heeft altijd met andere konijntjes samen gezeten, dus logisch. Dat neem ik hem ook niet kwalijk. Ik ben zelf niet bang aangelegd, dus met wat trucjes kan ik gewoon alles in zijn kooi doen wat ik wil of moet doen. Alleen is het zo sneu voor hem. Hij doet het echt uit angst. Ik benader hem dan ook heel rustig en praat zachtjes. Dan kan ik mijn hand ook in de kooi laten hangen om hem te laten wennen. Dat gaat perfect. Dan komt ie naar je toe, duwt met zijn neusje tegen je aan of likt je hand. Dit heb ik al binnen een paar dagen voor elkaar gekregen (hij zit hier pas vanaf maandag). Aaien vindt hij nog niks, maar das niet gek. Dat komt vanzelf. En ook hij heeft, net als de dames, plek om los rond te lopen. Zijn er echter meer tips om het hem makkelijker te maken, totdat er gekoppeld kan worden? De da adviseerde om de kooien dicht bij elkaar te zetten, zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken, zodat hij niet helemaal alleen is. Dit was geen succes. De dames waren nieuwsgierig naar hem en, ik denk uit frustratie, beet hij eentje in de neus. Om erger te voorkomen heb ik ze maar uit elkaar gezet, zodat het geen probleem blijft bij het koppelen. Dus is er nog iets wat ik kan doen?

Tevens begraaft meneertje zijn plasjes, waardoor deze oppakken en in het toiletje leggen niet echt zin heeft. Hij heeft er ook geen vast plekje voor en doet het werkelijk overal. Is dit puur territorium afbakenen en komt het vaste plekje nog? Met zijn keuteltjes begrijpt hij de hint ook niet echt... Ik pak ze steeds op om ze in het toiletje te leggen, maar hij lijkt het niet te begrijpen. Terwijl de dametjes het principe na dag een al doorhadden. Zo blijkt maar weer dat het allemaal individuutjes zijn :) Maar kan ik voor de zindelijkheid nog iets anders proberen of moet ik gewoon geduld blijven houden?

Groetjes,

Daisy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef hem eens wat speelgoed (voor konijnen natuurlijk) , hij verveelt zich gewoon. Want je schrijft hij had reeds samen gezeten maar dat was veronderstel ik in het nestje waar hij vandaan komt. Wat ook soms helpt is een knuffel of een balletje . Gewoon iets om hem bezig te houden. Waar zit hij buiten zijn hokje ? Dus loopt hij al eens lekker vrij rond ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speeltjes heeft hij. Wilgentakjes, balletjes, houten speeltjes.. Een hooiruif. Hij kan lekker vrij rondlopen ja. Zowiezo kan hij de hal in, die volledig konijnproof is, en hij kan in de keuken vrij rondlopen. De woonkamer nog niet, want daar lopen de dames. Eentje is wel gesteriliseerd, maar de ander nog niet. En zo'n oeps-nestje wil ik echt voorkomen! Buiten de kooi is het ook echt een ontzettend lief kereltje. En hij heeft samengezeten met een ander konijntje, een klein hangoortje. Toen was hij al gescheiden van zijn moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het me eens uit proberen te leggen, maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje kwijt. Hoe ze het vertelden, klonk het redelijk toen, in elk geval. Dat het inderdaad eerder mag, hoor ik vaker. Maar de een zegt vier maanden en de ander zodra de balletjes zijn ingedaald. Blijft lastig om te ontdekken wat goed is, als er niet duidelijk 1 lijn is...

Overigens zou dat van dat spelen goed kunnen. En over maandje of 2 wordt het andere voedstertje gesteriliseerd. Ik zou dus inderdaad kunnen proberen er bij de da meer druk achter te zetten ivm de hoknijd en dus het welzijn van het kereltje. En dan kan ik na de sterilisatie beginnen met koppelen. Dan is hij ook 4 maanden geweest ivm de ideale koppelleeftijd.. Of een andere da zoeken die het wel doet. Zou het werkelijk niet te vroeg zijn dan? En komt het met zindelijk worden ook dan pas, als hij ziet hoe de voedstertjes het doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij moet niet zien hoe zij het doen, hij moet weten dat het niet opbrengt van een spoor te maken voor de voedsters. Puur hormonaal.

Wij laten hier elk jaar rond de 20 tot 30 rammetjes castreren op 14 weken, wel met gasnarcose omdat dit veel minder schadelijk is voor de konijntjes.

De nazorg nog 3 à 4 dagen doe ik en daarna gaan ze terug naar hun nieuwe baasjes.

Ik heb nog nooit 1 geweten die daardoor gaat afzien. Heb wel ooit jaren geleden 1 van een vriendin weten sterven en die was 1 jaar. Wonde was onstoken en in het bloed had hij een ontsteking gekregen. Hij is in haar armen in de dierenkliniek gestorven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat sneu. Das ook erg. Hoop dat het bij mij niet zover komt..

Dan zal het inderdaad wel met zijn hormoontjes te maken hebben. Ach, zelfs als het bij hem niet lukt, is dat echt geen wereldramp. Lastig met loslopen ja, maar als dat het enige is... Tot nu toe heb ik nog geen plasjes van hem op hoeven vegen. Wel keuteltjes, maarja. Daar ga ik ook niet dood van..

En als jullie het vaker laten doen met 14 weken... Waar is dat? Ik vind het niet erg eventjes te moeten rijden, maar dat lijkt me ook niet alles voor het nijntje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een lokale dierenarts hoor. Maar ik zou het inderdaad in de buurt doen voor de rit alleen al. Wees gerust meer dierenartsen doen het zo vroeg , dit is geen uitzondering.

Ik zou de vraag nog eens stellen en het probleem dat je nu hebt aankaarten.

Maar als hij niet plast maar juist enkele keuteltjes dan is dat normaal hoor.

Hij is natuurlijk nu nog aan het kleuteren met zijn zindelijkheid. Ik dacht dat hij echt alles naast het bakje deed.

Sorry misverstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee, dat laatste zeker niet. T is maar een dwergje namelijk en het toiletje is driehoekig en behoorlijk groot. Daar kan hij languit in liggen.

In elk geval heb ik vandaag de da weer gebeld en kreeg een andere assistent aan de lijn. Daar hoopte ik al op. Dus heb me lekker voor de domme gehouden en de vraag nogmaals gesteld vanaf welke leeftijd ze rammetjes castreren. En t goede nieuws: zodra de balletjes te zien zijn en groot genoeg. In sommige situaties halen ze de leeftijd toch iets naar voren. Ideaal dus. Daar ben ik heel blij mee. Dan komt ons mannetje toch snel bij de dames te zitten! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .