Ga naar inhoud

Kruiden, hoe doen jullie dat?


Esther20

Aanbevolen berichten

Heb een tijdje geleden mijn eigen konijnen kruiden tuintje begonnen. Inmiddels zijn de kruiden klaar om gevoerd te worden! Wat heb ik;

* Basilicum

* Peterselie

* Rozemarijn

* Dille

* Thijm

Hoe geven jullie dit? Eerst drogen? Eerst opbouwen? Door het hooi mengen? Mogen ze van alle kruiden even veel? Heb ook een frambozen boompje, kan ik ze daar ook gewoon vers geplukte bladeren van geven?

Thanx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet alles opbouwen zoals ander groenvoer. Begin met 1 klein stukje van 1 soort.

De volgende dag iets meer als alles goed gaat. Zo verder en dan de tweede soort erbij, 1 klein stukje, volgende dag iets meer etc.

De framboos mag ook, zeker!

Vers vinden ze het erg lekker. Maar van de winter heb je niks meer, terwijl je nu in overvloed hebt waarschijnlijk.

Daarom kan je nu ook drogen om wat wintervoorraad aan te leggen. Maak bosjes en hang die op een koele en vooral droge plek. Dat ruikt erg lekker al die kruiden die te drogen hangen!

Als je stukjes voor jezelf of de konijnen plukt kan je het beste de toppen eraf plukken, dan schieten er geen bloemen in maar maakt de plant zijscheuten. Als ze gaan bloeien stopt de groei namelijk, daar heb je niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een goeie: brandnetels! Ook al is het onkruid, als je het plukt en een dag laat liggen zodat de brand eruit gaat, zijn je nijnen er de volgende dag heel blij mee! Je zult misschien wel even moeten uitleggen aan je bezoek waarom je in hemelsnaam een grote bak met brandnetels hebt staan :-D

Mocht je in de winter kruidloos zijn, dan kun je ze altijd nog bestellen op internet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pak meestal gedroogde brandnetels zodat ik zeker weet dat de brand eruit is :)

Maar of het nu gedroogd of vers is, het heeft dezelfde 'waarden' dus met beide moet je opbouwen. Daarbij zijn kruiden ook goed te gebruiken door het hooi, dat zorgt ervoor dat ze wat meer hooi eten. Helemaal als je erachter komt wat het lievelingskruid is van je konijn!

Bella vind rozenblaadjes het lekkerste. Heb een hele pot gedroogde blaadjes hier staan. Altijd lekker door het hooi.

Ohja, peterselie heeft veel calcium (volgens mij) in het blad, daar zou ik dus niet te veel van geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandnetels bevat weer veel eiwitten, wat ervoor kan zorgen dat je konijn zijn bdk's laat liggen.

Eigenlijk moet je de kruiden als volgt zien: Een konijn in het wild eet overal kleine beetjes van zodat hij van alles wat binnen krijgt en zo gezond blijft. Dit probeer je ook met je kruiden voor elkaar te krijgen ;)

Tenminste, dat is hoe ik het zie en hoe ik het dus doe met de gedroogde kruiden.

Als ik overigens kruiden door het hooi meng, vissen ze de kruiden eruit en eten ze niet meer hooi als normaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja jouw konijnen reageren ook overal heel heftig op heb ik het idee. Dat wil niet zeggen dat andere konijnen dat ook doen.

Hier kunnen ze het ook prima hebben. Ze krijgen 1 bakje gedroogde kruiden per week. Dus niet dagelijks en ze hebben nergens last van.

Volgens mij kun je in zn algemeenheid wel stellen dat konijnen er geen last van hebben. En je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dat is een kwestie van uitproberen je weet het. Als er een keer blindedarmkeutels liggen is dat nog geen ramp, dan weet je het voor de volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn kruiden nu achter hekjes van een panelren staan op de grond. Zelfbediening voor de monsters dus, zonder dat ze in één keer het hele plantje op eten.

Ik vergat ze steeds te geven, dit is ideaal :P Bovendien moeten ze wat moeite doen en eet mijn rammetje echt veel liever van de plant. (Hij denkt altijd dat ik hem kom vergiftigen :oh: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja jouw konijnen reageren ook overal heel heftig op heb ik het idee. Dat wil niet zeggen dat andere konijnen dat ook doen.

Hier kunnen ze het ook prima hebben. Ze krijgen 1 bakje gedroogde kruiden per week. Dus niet dagelijks en ze hebben nergens last van.

Volgens mij kun je in zn algemeenheid wel stellen dat konijnen er geen last van hebben. En je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dat is een kwestie van uitproberen je weet het. Als er een keer blindedarmkeutels liggen is dat nog geen ramp, dan weet je het voor de volgende keer.

Mijn ram is een NHD. Die schijnen idd wel bekend te staan om darmproblemen. Maar hij kan heel veel hebben hoor. Juist de dingen waarvan gezegd wordt dat dat niet goed gaat met konijnen, gaan wel goed (komkommer en sla bijvoorbeeld). Alleen appel, banaan en brandnetel gaan dus niet goed.

Mijn voedster heeft nog nooit (ff afkloppen) gereageerd op voeding.

TS heeft toch ook een NHD? Dacht ik.. :s

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

TS heeft twee NHD en daar gaat heel wat groen/gras in.. ;) persoonlijk vind ik het grote onzin dat verkondigd wordt dat NHD gevoeliger zijn, ik weet dat er fokkers zijn die het zeggen maar dat zijn dan blijkbaar alleen hun dieren. Heb hier met enige regelmaat NHD en nooit problemen mee gehad terwijl ik meestal veel groen geef. Er kan natuurlijk altijd een konijntje tussen zitten die er wel problemen mee heeft, maar dat het met het ras te maken heeft.. Nee, ik hoop dat dat fabeltje nou eens gauw verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .