Ga naar inhoud

Konijn lijkt buiten de boot te vallen


Oeps2012

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds December hebben wij een konijn, Elmo. Hij was toen vrij jong. Hij was zes weken toen we hem kochten en toen was hij al bij de moeder weg. Hij zat 3 maanden bij ons toen we ons realiseerden dat een konijn nooit alleen moet worden gehouden.

In die tussentijd (alleen bij ons) werd Elmo meer een mensenkonijn dan een konijn voor konijnen :D. Hij vond het heerlijk om bij ons op de bank te zitten en bij ons op schoot en wassen deed hij als de beste bij ons! Hij werd, doordat er geen ander konijn bij was, echt heel erg tam.

In februari hebben wij toch besloten een ander konijn erbij te halen, Oscar. Oscar was wat ouder toen we hem kochten. We zijn heel rustig begonnen met de koppeling. Alle adviezen van BunnyBunch hebben we meegenomen en het was een geslaagde koppeling. Die twee (Oscar en Elmo) liepen door de kamer samen en trokken samen veel op. Ze zijn inmiddels wel gecastreerd (anders plasten ze alles onder en hadden we kans op vechten wat we absoluut niet wilde). Vanaf februari waren die twee continu samen, ze leken de beste vrienden. Samen zaten ze ook bij ons op de bank. Oscar was wat minder knuffelig dan Elmo, maar ook snel gewend in ons huis.

In Juli besloten we twee vrouwtjes te koppelen aan die twee.We hebben ze op het gras gezet tussen Elmo en Oscar en ze begonnen meteen kennis te maken met elkaar. Ze waren ook erg opgewonden, staartjes omhoog en allemaal snuffelen. Omdat wij ze zoveel vrijheid hebben gegeven was het een super koppeling. Een gezellig groepje van vier konijnen. Er is maar 2 keer gevochten en dat was tussen de vrouwtjes, wat nu gelukkig niet meer voorkomt!

Nu zijn we in Augustus en merken we dat Elmo (ons eerste konijntje) zich een beetje terugtrekt. Vaak zijn de dames (Saartje en Pien) bij Oscar te vinden. Oscar is ook wel heel erg dominant en jaagt soms de andere konijnen weg van een plekje. Bij de dames heeft hij dat minder dan bij Elmo. Bij Pien en Saartje ligt hij heel vaak en zij trekken ook meer naar Oscar toe, dan naar Elmo. Elmo ligt vaak alleen. SOms gaat hij naar het groepje toe, maar dan lijkt hij er een beetje bij te staan. Oscar, Pien en Saartje kunnen zo met z'n drietjes heerlijk liggen op een plekje. Elmo ligt nu in zijn hok (dat altijd openstaat, zodat ze in en uit kunnen lopen) Oscar ligt nu met de dames op een plekje. Het lijkt of Elmo een beetje buiten de boot valt.

Is dit normaal gedrag? Of is Elmo niet gelukkig met dit groepje? Ik zou het zonde vinden als Elmo zich niet fijn voelt. Hij trekt wel meer met ons op. Hij komt vaker naar je toe en komt bij je zitten. Elmo maakt ook soms binkies op het gras, eet en wast en ziet er heel gezond uit (glanzende vacht). Zou het kunnen zijn dat zo'n koppeling toch niet geslaagd is? Of dat het gewoon in het karaktertje zit van Elmo? Heeft iemand anders ook zulke ervaringen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit "probleem".

Ow, nu zie ik net dat Elmo bij het groepje gaat liggen. Ze laten het gewoon toe. Dit komt bijna nooit voor dat Elmo uit eigen initiatief bij het groepje voegt. Ze eten trouwens wel samen uit de bak en dat gaat ook gewoon goed. Oscar kan af en toe wat dominant reageren. Hij maakt een brommend geluid en schiet dan naar voren om 1 van de konijnen weg te jagen bij het eten of bij dat plekje waar hij wil zijn.

Ik hoop dat iemand (na mijn lange verhaal) mij advies kan geven of zijn ervaringen met mij kan delen.

Groetjes :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn viertal nog nieuw was, was er ook eentje die er niet helemaal bij hoorde, Coquille. Ik omschreef het altijd als het kind dat in het midden van het schooljaar van klas verandert, een klas waar de kliekjes al gevormd zijn en waar hij geen aansluiting bij vindt. Niet dat de anderen agressief waren naar hem, (of niet meer dan naar elkaar, bv tijdens het eten, wat jij omschrijft, dat ze even met een grom naar voren schieten), maar Coquille deed ook geen toenaderingspogingen tot hen. Hij zat altijd in een hoekje, verlangend te kijken naar het spel van de anderen.

Vond dat hartstikke zielig, maar als eigenaar kan je er weinig aan doen, je kan ze niet verplichten samen te spelen. Verschillende mensen, oa van de opvang en hier op BB, vertelden me toen dat Coquille waarschijnlijk gewoon een eenzaatje is, dat best gelukkig was in deze situatie, en dat ik niet te veel moest gaan vermenselijken.

Nu, twee jaar later, maar het begon eigenlijk na een paar maanden al stilletjesaan te beteren, is Coquille gewoon één van de vier. Vier poten op één buik. Een hartstikke klef stel, zowel de meiden naar de meiden toe, als de mannen naar de mannen, als de koppeltjes onderling. Het is helemaal goed gekomen.

Zolang Elmo niet gepest word en hij gezond is, mag eten wanneer hij wil, ... zou ik niets doen. Laat ze het zelf maar bepalen. Ze vechten niet, dat is al véél, de rest komt wel. Als laatste redmiddel zou je altijd kunnen overwegen twee koppels te maken. Oscar en het meisje waarmee het het beste klikt in één koppel, Elmo en het andere meisje in een ander koppel. En dan, eens Elmo en het andere meisje hecht zijn, dan terug koppelen naar een viertal. Maar dat zou ik nú écht nog niét doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dank je wel voor de tips! Het komt volgens mij ook inderdaad echt vanuit Elmo. Hij gaat vaak alleen zitten en komt wanneer hij er zin in heeft. Hij wordt gelukkig niet gepest, want ze accepteerden het net ook toen hij bij ze ging liggen. En nu zijn Pien en Elmo elkaar aan het wassen :P misschien dat ik me een beetje teveel zorgen heb gemaakt :D Als ik opnieuw zou koppelen zou ik Pien en Elmo samen doen. Want Oscar en Saartje zijn al klef en Pien en Elmo gaan beter met elkaar om. Maar bedankt voor jouw tips en het delen van jouw ervaring. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk echt wel dat het in orde komt hoor, jouw viertal. Ze zitten nog maar een maandje samen, bij Coquille heeft het zeker een zes maanden geduurd eer hij deel van de groep begon uit te maken. Sommige konijnen hebben gewoon wat meer tijd nodig.

ja, denk het ook wel :D Dank je wel in ieder geval. :bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .