Ga naar inhoud

Bankstel kapot geknaagd, wat nu?


Majk

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Buffel woont nu zo'n 5/6 maanden bij ons en ze heeft eigenlijk altijd 24 uur per dag los gelopen. Dit deed ze bij haar vorige eigenaar ook. Wij dachten ons huis goed konijnproof gemaakt te hebben door alle kabels weg te werken en planten buiten bereik te zetten. Ze had ook nog nooit iets kapot gemaakt, tot vannacht waarschijnlijk..

Ik vond vanmorgen een gat van 5cm doorsnee in de hoek van het rugkussen van de bank. Ze had het kapot geknaagd en de vulling er uit getrokken. Nu hoop ik natuurlijk dat ze er niets van opgegeten heeft.

Ze eet en drinkt goed en heeft ook mooie keutels. Ze gedraagt zich normaal. Ik hou haar nu goed in de gaten, maar hoe nu verder?

Ik wil haar eigenlijk niet 's nachts of als we weg zijn opsluiten, maar hoe voorkom ik dat ze dit weer doet? Ik vraag me ook af hoe het kan dat ze opeens dit gedrag vertoont. Ze heeft overigens geen kooi, dus een ren om haar kooi is geen optie.

Naar mijn weten heeft ze ook genoeg speelgoed, dozen, tunnels, een zandbak en genoeg knaagmateriaal.

Ter info: ze zit op dit moment nog steeds alleen. Tijdens onze vakantie is ze in Aa en Hunze gekoppeld aan een exrammetje, maar deze had helaas last van snot toen wij ze kwamen ophalen. Ze heeft dus ong twee weken met hem doorgebracht in de opvang en zit nu weer alleen. Ik vraag me af of dit gedrag daar mee te maken kan hebben. Natuurlijk gaan we ze opnieuw koppelen wanneer de exram beter is, of met een andere ram als het erg lang gaat duren.

Wie helpt? Hoe kan het dat ze dit gedrag opeens vertoont en hoe kan ik het nu het beste aanpakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat eigenlijk met hetzelfde met ons nijnemans. Ook hij loopt 24/7 los door huis maar poepte en pieste de hele bank onder. Moedeloos werd ik ervan want opsluiten in zijn kooi is gewoon geen optie. Hij wordt echt helemaal gek in zijn kooi. Ik heb de bank toen 's nacht afgezet met panelen van de ren. Dat heeft geholpen want alhoewel hij nog wel af en toe op de bank springt hoef ik nu de bank niet meer af te zetten en zit hij er nauwelijks op. Mijn ervaring met nijnemans is dat hij van die "manies" heeft dan ligt hij weer weken lang op een bepaald plekje dan is kennelijk de lol er weer af en zoekt hij weer wat anders op. Ik denk dat het met de bank ook zo was.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is normaal puber-/ konijnengedrag.

Ze is een volwassen konijn, ong 2 à 3 jaar oud. Pubergedrag zal het dus niet zijn. Ik snap dat knagen normaal konijnengedrag is, en het bankstel zal me een zorg zijn, maar ik wil natuurlijk niet dat ze die vulling binnenkrijgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat eigenlijk met hetzelfde met ons nijnemans. Ook hij loopt 24/7 los door huis maar poepte en pieste de hele bank onder. Moedeloos werd ik ervan want opsluiten in zijn kooi is gewoon geen optie. Hij wordt echt helemaal gek in zijn kooi. Ik heb de bank toen 's nacht afgezet met panelen van de ren. Dat heeft geholpen want alhoewel hij nog wel af en toe op de bank springt hoef ik nu de bank niet meer af te zetten en zit hij er nauwelijks op. Mijn ervaring met nijnemans is dat hij van die "manies" heeft dan ligt hij weer weken lang op een bepaald plekje dan is kennelijk de lol er weer af en zoekt hij weer wat anders op. Ik denk dat het met de bank ook zo was.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Dankjewel, dat ga ik dan vannacht ook maar eens proberen. Heb zelf geen panelenren maar mijn ouders hebben er onlangs eentje gekocht, dan ga ik die vanmiddag maar eens ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor je dat het werkt. Ik heb ook een tijdje met vuilniszakken op de bank gezeten. Ook erg leuk: om je dood te schamen als er visite kwam :) Bovendien maakte het hem niets uit hij plaste er gewoon op en liep er volgens door heen te rennen waardoor zijn huid geirriteerd raakte en ik weer in de stress en een dik schuldgevoel omdat ik daar niet bij nagedacht had. Lastig hé want het is ook niet de bedoeling dat die monsters je hele toko afbreken en tegelijker tijd gun je ze alle ruimte. Succes ik hoor wel of het effect heeft gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn ook zo op een ochtend opgestaan met een gaatje in de zetel. Leder dan nog wel. Regelmatig werd er ook in de zetel geplast.

Ik denk niet dat konijnen die zoiets stuk knagen het ook opeten.

Wat bij Ralph heeft geholpen (hij loopt nu al 3,5 jaar los en maakt sinds een jaar of drie niets meer stuk en loopt sinds dan full time los, hij is 4) is hem de zetel doen vergeten. We hebben hem er altijd netjes uit gezet en 's nachts de zetel afgeschermd. Na een week of drie wist hij precies zelfs niet meer dat hij in de zetel kon springen. Sindsdien is hij er al jaren niet meer in geweest (voor zover wij kunnen zien natuurlijk).

Dit helpt ook met andere dingen: aandacht afleiden, iets anders aanbieden, de overtreden zone afschermen gedurende lange tijd en... ze vergeten het precies.

Natuurlijk kan er altijd iets zijn dat terug de aandacht trekt, maar bon, hier loopt het zo toch al enkele jaren goed (hout vasthouden!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft ook wel eens een stuk van het bankstel opgegeten, gelukkig nooit wat van gemerkt en toen we een andere bank kochten was het voorbij haha :P. je zou zo'n panelenren kunnen kopen en dat zo neerzetten dat je konijn niet meer bij de bank kan komen. dat kan je dan smorgens weer gewoon weghalen. succes!

een vriendje is ook een hele goede oplossing maar daar ben je al mee bezig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties! Ik wist niet dat het zo werkte bij konijnen dat als je lang genoeg iets afschermt, ze het dan vergeten.

Ben nu bij mijn ouders en zal hun panelenren meenemen om de bank af te schermen. Heb nu tijdelijk een doos met kranten voor het gat gezet, zodat ze er niet meer bij kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteravond de panelenren voor de bank vastgezet. Buffel was eerst heel verbaasd en nieuwsgierig en stond er steeds met haar pootjes tegenaan te kijken. Ik heb besloten de hekjes te laten staan, ook overdag. Ze heeft er vandaag nog niet weer naar om gekeken, en ook het andere bankstel heeft ze met rust gelaten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een hele tijd geleden heb ik dit topic geplaatst. Ik heb toen de panelenren voor de bank gezet en ze ging er inderdaad niet meer op. Wel zat ze er nog steeds naar te kijken iedere keer. Ik heb de hekjes ongeveer 3 weken laten staan.

Na die drie weken is Buffel gekoppeld aan Beer(heette eerst Henk, van Aa en Hunze) en we hebben er dus nu eindelijk een vriendje bij voor haar. Ze hebben de eerste weken na de koppeling 'achter de bank' gezeten. Dat is de ruimte waar al hun spulletjes liggen (ong. 2 bij 4 m2). Sinds een paar dagen mogen ze weer door het hele huis lopen als wij thuis zijn. Één van de eerste dingen die Buffel dan ook deed was terug naar het bankstel om verder te gaan met het gat dat ze gemaakt had. Er zitten nu twee grote gaten en ze is er niet bij weg te slaan.

Heb dus ondertussen de hekjes maar weer teruggezet, maar blijkbaar werkte het niet om het haar te laten vergeten..

Haha, superslim konijn!

Maargoed, ondertussen ben ik dus nog steeds op zoek naar een oplossing hiervoor. Zolang laat ik de hekjes maar gewoon staan..

Helaas heeft het dus niet gewerkt, want na 3 weken met hekjes, daarna een koppeling en vervolgens een week of 4 niet bij de bank in de buurt geweest te zijn, is ze het nog steeds niet vergeten:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster begon gisteravond aan een tochtrubber van de deur.. Ik zag het te laat, ze had er een stuk van opgegeten! Gelukkig lijken haar darmen nog in orde. Ik heb net bij de dierenwinkel anti knabbel van beaphar gekocht en erop gespoten, moet net zo smerig zijn als dat anti nagelbijtspul, dat smeerde mijn moeder vroeger op mijn duim om duimen af te leren, nou ik kan je wel vertellen, die smaak is heeeeeel vies en blijft lang hangen! Dit was de enige oplossing die ik kon bedenken, de konijnen zitten namelijk in ons inpandig balkon en die deur staat dus altijd open. Ik ben heel benieuwd! Er staat op dat het voor alle meubels is, voor een bank zal je misschien wel een paar potjes nodig hebben, maar beter dat dan straks een konijn met verstoppingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .