Ga naar inhoud

Inenten tegen Myxomatose en VHS?


BeertjeBoef

Laat jij je konijnen inenten?  

26 leden hebben gestemd

  1. 1. Laat jij je konijnen inenten?

    • Ja
      21
    • Nee
      5
    • Nog niet over nagedacht
      0


Aanbevolen berichten

Er is een nieuw vaccin waardoor er geen inentrondes noodzakelijk zijn maar altijd gevaccineerd kan worden als ik het goed heb.

Persoonlijk heb ik mijn konijnen niet geënt omdat er genoeg andere dingen zijn die zo toch nog kunnen oplopen en de vaccins redelijk kort werkzaam zijn (nieuwe vaccin langer trouwens!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen wel vaccineren, juist omdat er zo veel andere dingen zijn die ze kunnen krijgen als ik dan toch een deel kan voorkomen graag. Daarbij heb ik hier ook pension- en opvangkonijnen zitten, zijn en/of worden overigens ook allemaal ingeënt, maar wel extra risico dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijn ook inenten. Mijn vorige konijn is overleden aan stuiptrekkingen enz. Dit leek erg op het ziekte beeld van vhs. Nu bestaat er een vaccin die een heel jaar lang werkt, dus hoef je niet meer ieder half jaar naar de dierenarts. In verhouding is de inenting ook goedkoper geworden. Bovendien wordt mijn konijntje bij het inenten altijd helemaal nagekeken door de dierenarts, dit is ook wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het zeker, het stikt van de wilde konijnen en muggen hier en de vorige konijnen in de ren (die overigens niet van mij waren) zijn dan ook vorig jaar beide overleden aan myxomatose.

Ik was eerst nooit zo voor inenten, omdat het 2 keer per jaar moest en dan zat je nog de helft van de tijd met een onbeschermd konijn wegens de korte werking. Met het nieuwe vaccin vind ik dat een heel ander verhaal geworden en ik wil het nooit meer aan hoeven te zien. Ook al was mijn konijn eerst een binnenkonijn, we hebben hem gelijk laten enten. Nu zit hij buiten in die ren samen met zijn vriendinnetje die eind mei bij de opvang nog met de oude enting is geënt. Zij is net erg ziek geweest dus ik wacht nog even tot ze weer wat op gewicht is en dan gaat ze ook liever vandaag dan morgen nog richting dierenarts voor de nieuwe enting. Vind het nu al griezelig om te zien dat er steeds muggen rond hen heen zoemen en op hun oren zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is geënt. Dit omdat ik in een bosrijke omgeving woon en er dus ook veel konijnen rond hobbelen. Daarbij ben ik het met Stamper2011 eens. Ik zou het mezelf erg kwalijk nemen als mijn konijn zou sterven aan iets wat ik had kunnen voorkomen. En wat is nu 1 keer in een jaar? Je konijntje nagekeken en zo goed als dat het dan kan beschermd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen in het voorjaar in laten enten omdat ik het mijzelf erg kwalijk zou nemen als mijn konijnen Myxomatose of VHS krijgen en ik er niet alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.

Dat heb ik idd ook. Wel denk ik er elk jaar weer over na of ik ze nu wel of niet in wil laten enten omdat er ook risico's aan de entingen zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hij zal er ook wel eens even 1 missen of pas te pakken krijgen nadat de mug gestoken heeft neem ik aan?

Geen wilde konijnen in je wijk zegt op zich niet zo veel, de snelle versrpeiding van Myx door europa kwam doordat muggen blijkbaar afstanden van wel 100 kilometer aflegden.

Nu is niet helemaal zeker of dat 100% de oorzaak is van muggen; ook boeren die af wilden van konijnen haalden in een gebied waar het heerste een dood konijn op en gooide dat in de holen van kolonies op hun gebied. De vlooien op die konijnen bleven nog een paar dagen in leven, dus dat speelde ook een belangrijke rol in de verspreiding, bijvoorbeeld vanuit het vaste land van Europa naar Engeland, maar men is het er wel over eens dat een paar kilometer voor muggen niets uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij laten ze hier ook enten.

Eerst deden we dat nooit. Ik was 5 toen we onze eerste konijnen kregen, dus had daar dus nog geen mening over. Wist niet eens dat dat kon. Het is altijd goed gegaan, dus het was niet nodig dachten wij. Helaas is het vorig jaar dus wel gebeurd en zijn alle konijnen, op Fo na, dood gegaan.

Was echt zó erg om mee te maken, en voelde me heel erg schuldig. Nu nog eigenlijk, kan er nog steeds verdrietig om zijn. Ze waren nog zo jong, het was gewoon niet nodig geweest.

Nu laten we ze natuurlijk wel enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen ook laten enten. Woon buitenaf, naast een koeienstal. Ze zitten bij mij wel binnen, maar zomermaanden kunnen ze lekker buiten spelen :he:. En ook bij mij buiten lopen wilde konijnen.

Ze hebben geen last gehad van de inenting en denk bij mij zelf, kleine moeite en de kosten zijn niet zoveel. Dus waarom niet. Als het vaccin al iets helpt ben ik al blij.

Ik heb hier genoeg verhalen gelezen van myx. Tuurlijk is er geen garantie dat mijn nijnen dat niet meer krijgen, maar beter iets proberen dan niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze man wordt ingeënt, ondanks dat hij een binnenkonijn is, op een appartement, geen contact heeft met andere dieren en we muggenramen zitten hebben. Ik zou het mezelf niet vergeven als hij een van die zware ziektes zou krijgen en ik het had kunnen voorkomen. Zo duur is een enting nu ook weer niet (een klein 60 euro, de dierenarts komt bij ons aan huis omdat hij nogal gestressed geraakt in de auto.)

Dit jaar hebben we de nieuwe enting laten zetten, dus we zitten safe to volgende lente, al ben ik van plan goed op tijd te laten enten telkens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .