Ga naar inhoud

Beste voer bij haakjes


Wammes030

Aanbevolen berichten

Ik weet het even niet meer, Boris heeft nu voor de tweede keer haakjes binnen 2 maanden tijd. Hij krijgt al jaren SS maar dat lijkt dus niet meer te helpen. Weet iemand een voer dat ik kan proberen dat wellicht beter helpt haakjes te voorkomen. Ik lees hier wisselende ervaringen.

Ter info:Hooi eten doet hij redelijk, maar niet optimaal. Ik probeer zoveel mogelijk soorten uit, maar hij raakt snel uitgekeken op een soort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu sinds 2 weken fibafirst, aangeraden door de DA omdat ze amper hooi eten..

Maar dit zijn lange brede staafjes ( lijkt net samengeperst hooi :P)

Waar ze heeeel lang op moeten kauwen, wat dus goed is voor slijtage van de tanden ( woorden van de DA )

Misschien zou je daar eens wat over op kunnen zoeken/ proberen

Is van dezelfde fabrikant als ss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas een lastige vraag, want het verschilt echt per konijn. SS helpt bij veel konijnen echt heel goed, bij anderen lijkt het juist de haakjes te veroorzaken. Zelf voer ik Bunny Basics T, maar ik heb geen konijnen die echt vaak haakjes hadden. Van mensen die wel konijnen met dat probleem hebben/hadden hoor ik wel positieve resultaten met deze brok. BBT is i.p. alleen in Engeland te krijgen.

Verder heb je Trovet, dit kun je bij de dierenarts kopen. Hoor je ook positieve reacties op. En Hope Farms Super Trio schijnt ook goed te helpen. 't Is echt uitproberen.. Qua prijs is Hope Farms Super Trio het prettigst om te proberen, met een nette samenstelling ;-) qua samenstelling zou ik voor Bunny Basics T gaan, maar dat is weer lastiger te verkrijgen. Trovet heeft ook een hele mooie samenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik weet het even niet meer, Boris heeft nu voor de tweede keer haakjes binnen 2 maanden tijd. Hij krijgt al jaren SS maar dat lijkt dus niet meer te helpen. Weet iemand een voer dat ik kan proberen dat wellicht beter helpt haakjes te voorkomen. Ik lees hier wisselende ervaringen.

Ter info:Hooi eten doet hij redelijk, maar niet optimaal. Ik probeer zoveel mogelijk soorten uit, maar hij raakt snel uitgekeken op een soort.

Hey,

Ik heb zelf ook ervaring met haakjes, mijn nijn Pluis had het elke 3 maanden.

Ik gaf haar altijd hooi en stro van Hudivo.

Nu was dat een keer op in de winkel, dus nam ik maar voor een keer hooi en stro mee bij de Jumbo, van hun eigen merk. En dat werkt!! Ze eet nu heel veel stro, wat ze eerst niet deed! En sinds dien heeft ze geen haakjes meer! Ik vind het echt geweldig, misschien werkt het bij jou konijn ook, zeker het proberen waard!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgentakken zijn gewoon in de dierenwinkel te koop, bij mijn dierenwinkel liggen ze in de vriezer. Je kan het proberen, mijn nijnen willen geen wilgentakken.

Echt een week na de behandeling alweer haakjes? Jeetje zeg, dat is snel! En hoe komt dat volgens jouw dierenarts? Staat het bekje scheef? Of is het van een van de ouder-konijnen geërft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee, ik denk dat het komt omdat we het zonder narcose hadden gedaan en er achterop de kiezen nog haakjes zaten.. persoonlijk denk ik dat hij het geërft heeft omdat hij gewoon goed voer krijgt en altijd hooi eet etc. Ik heb ook met mijn moeder afgesproken om het de volgende keer mét narcose te doen en dan ook gelijk de castratie erbij. Maar we zitten hier een beetje met de prijzen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okey, bij Pluis moest het wel met verdoving, omdat ze niet te houden was, ze sprong heel de praktijk rond, haha.

Ja de prijzen...de eerste keer was ik €50 kwijt, en dan nog zonder medicijnen.

Maar de tweede keer €76, zonder medicijnen, ik vroeg waar dat grote verschil in zat.

De dierenarts legde uit dat Pluis'haakjes nu groter waren dan de eerste keer, dus meer werk en langere narcose = duurder.

Dus hoe eerder je erbij bent, hoe goedkoper, ergens een rare beredenatie, maar okey..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad takken geven van een wilg, appelboom, perenboom, kruisbessenstruik etc. Let wel op dat sommige bomen wel giftig zijn voor konijnen.

Kijk om je heen waar dat soort bomen staan en knip er gewoon een tak af.

Tip: Zet 1 of meerdere wilgentakken in nat grond. Ze groeien vanzelf als kool!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen als de haken snel terug komen, is eens een andere DA proberen. Een andere DA kan net even een andere techniek gebruiken of ze net iets verder of minder ver afslijpen. Elk konijn is anders dus ook de manier van slijpen kan per konijn verschillen. Bij Max zat er eerst 2 maanden tussen en toen hij bij een andere DA was geweest heeft het 6 maanden geduurd voor ze terug waren. een hele verbetering dus!

en knagen aan takken heeft helemaal geen nut voor de kiezen ;) knagen doen ze met de tanden, niet met de kiezen ;) en ja ze eten het op, maar een verse tak bevat meer voedingswaarde en geeft een voller gevoel dan hooi of stro, dus zullen ze minder maal bewegingen maken voor ehtzelfde verzadigde gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen als de haken snel terug komen, is eens een andere DA proberen. Een andere DA kan net even een andere techniek gebruiken of ze net iets verder of minder ver afslijpen. Elk konijn is anders dus ook de manier van slijpen kan per konijn verschillen. Bij Max zat er eerst 2 maanden tussen en toen hij bij een andere DA was geweest heeft het 6 maanden geduurd voor ze terug waren. een hele verbetering dus!

en knagen aan takken heeft helemaal geen nut voor de kiezen ;) knagen doen ze met de tanden, niet met de kiezen ;) en ja ze eten het op, maar een verse tak bevat meer voedingswaarde en geeft een voller gevoel dan hooi of stro, dus zullen ze minder maal bewegingen maken voor ehtzelfde verzadigde gevoel.

Takken werken hier uitstekend hoor en ik weet niet hoe ze takken met hun voortanden kunnen opeten om het vervolgens door te slikken.... Bij mij kauwen ze er dan ook echt op met hun kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet bij alle konijnen, Wupsie. Milo kauwt vaak op de takken met zijn kiezen. (Tak steekt dan langs zijn tanden naar buiten) Hij zit dan uitgebreid op die takken te malen.

Is daar verder onderzoek naar gedaan dat ze van takken zich verzadigder voelen en daarom minder hooi eten? Ik merk daar namelijk geen duidelijk verschil in: dagen met of zonder tak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk trouwens wel dat ze meer aanvallen op de perenboom takken als op de wilgen takken. Mss omdat het nieuw voor ze is. Maar evengoed gaan ze tussentijds naar het hooi om dat te eten..

Ik heb ze net weer gegeven. Ik vind dat zo heerlijk om te zien hoe ze zich zo vermaken :P De eerste perenboomtak pakte mijn ram en rende er de hele ren mee rond opzoek naar een veilig plekje zodat mijn voedster het niet zou stelen (zij steelt altijd al het eten en eet super snel). Toen hij ontdekte dat hij die enorme tak niet kon verstoppen nam hij er maar genoegen mee dat zij er ook van at :P

Nu liggen ze lekker languit tegen elkaar in de bunnyflop :)

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel al een aantal konijnen voorbij zien komen die niet goed reageerden op fibafirst. Als je hiervoor kiest, hou dan dus wel je konijn in de gaten (vooral de ontlasting en even de haren opzij schuiven om de huid te controleren).

Ik zelf ben erg tevreden over Hope Farms Super Trio. Met SS had mijn ram heel snel haken, nu niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ben ik ze op Trovet aan het overzetten om te kijken of dat helpt. De brokjes lijken wel harder te zijn dan die van SS.

Ik heb nu ook weer een hooi-soort gevonden dat ze beter eten, dus dat scheelt ook weer. Hooi van de boer dat gaat niet i.v.m. hooikoorts van de baasjes:erf:

@ Wupsie, toevallig zit ik bij een praktijk met 2 dierenartsen en deze keer heeft de andere dierenarts de kiezen geslepen.

Wilgentakken hebben ze in de vorm van een egelhuisje of een wilgenbrug.

Nou we zullen zien hoe lang de haakjes weg blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kun je geen hooi van de boer halen omdat je hooi koorts hebt??

Heb zelf ook hooikoorts maar merkt geen verschil. Bij ons staat het buiten in een bak met een grote zak er om heen.

Hier idem.. Ook hooikoorts (al lijkt het dit jaar stukken minder na jaren lang medicatie gehad te hebben). Bij ons staat het in dichte bakken in de schuur..

De wilgenbruggen zijn vaak gemaakt van dikke wilgentakken. Daar halen ze alleen het schors vanaf en dat heeft naar mijn idee niet zo veel nut tegen haakjes. Als je gewoon dunne takjes geeft, dan knabbelen ze daar met hun kiezen op (althans hier wel).

Ik weet niet wat een egelhuisje is, mss heeft dat wel dunne takjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .