Ga naar inhoud

Biks stop zetten?


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

Ik heb veel topics nagelezen, maar kon dit niet vinden.

Mijn konijnen weigeren al ruim 2 weken om hooi te eten, ze krijgen SS brokjes (voorheen 2x per dag, 's ochtends en 's avonds), niet op hun gewicht afgewogen want ik heb nog steeds geen keukenweegschaal gehaald, maar nu krijgen ze het 1 keer per dag, alleen 's ochtends.

Een uurtje later krijgen ze hun groentes (die bestaan uit 3 andijvie bladeren fijngeknipt, een hele stronk witlof fijngeknipt, groen loof van bospeen, vaak een half peentje in stukjes erbij, 3 stukjes van een broccoli, ongeveer 10 tot 12 strengels peterselie, enkele strengels basilucum), en 's avonds soms nog een heel klein stukje aarbei, een rozijntje, of een extra stukje peterselie, maar ze eten nu dus geen hooi meer.

Ook niet nu ik de biks op 1 keer heb gezet.

Zoveel biks krijgen ze niet, ze zijn met z'n tweeën en delen samen zo'n half handje vol, het zijn gewoon normale konijntjes van normaal formaat.

Ze zijn niet te mager, ja het mannetje lijkt nu een stuk slanker maar daar komt bijna 2x per week met plukken en borstelen een heel extra konijn aan haar uit, dus dat telt niet echt mee.

Hier een foto van de hoeveelheid biks die ze krijgen elke ochtend, ter vergelijking een 2 euro muntstuk ernaast:

IMG-20120719-00480.jpg

Ik heb al zeker 6 soorten hooi geprobeerd, maar ze gaan dit toch vanzelf wel eten als ze honger krijgen? Waarom doen ze dit niet haha?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, zou het dan toch inderdaad teveel zijn? Ze zijn het wel gewend, krijgen het al een tijd zo! Ik zal het eens in mindering brengen, en dan de biks op dit gewicht laten, eens kijken of dat zoden aan de dijk zet!

Vanaf morgen begin ik ermee.

Iemand nog andere ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het allebei niet te veel lijken eigenlijk. Misschien toch handig om een keukenweegschaal te kopen of te lenen en je konijnen te wegen en de biks. Dan kun je dit in een beker doen, en dan een streep zetten tot waar de biks komt. Dan hoef je niet elke dag opnieuw te wegen.

Je zou misschien ook hooi van de boer kunnen proberen. Dat eten ze hier super goed! Maar dat verschilt per boer, we hebben een keer een baal gehad van een ander boer, daar aten ze niks van. Je moet erop letten dat het hooi groen is en lekker ruikt. Het liefste met dikke lange sprieten.

Hoe geef je het hooi?? Veel konijnen eten liever van de grond of uit een bak dan uit een hooiruif. Hooithee helpt ook geloof ik om ze meer hooi te laten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan me niet voorstellen dat ze te veel biks krijgen aan die hoeveelheid te zien. heb je al kruidenhooi geprobeerd? dat is nl ook het enige hooi wat mijn konijnen eten. ik kan ze uithongeren maar gewoon hooi eten ze niet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een weegschaal moet ik inderdaad even aanschaffen, en dan kan ik de biks afwegen op hun gewicht. Al geef ik het liever in 1 keer, want ik hoop nu dat ze 's avonds honger krijgen en toch hooi gaan knabbelen.

Ik heb in een grote ton 4 soorten hooi zitten, 3 soorten kruidenhooi (zonnenbloem, munt, en kruidenmix) en van de boer hooi. De groentes kan ik ook we'll wegen dan, en dan hetzelfde aanhouden elke dag. Eventueel kan ik weer eens hooi bij zooplus bestellen, deze werd voorheen door mijn voedster (die ik nu nog steeds heb), en haar inmiddels helaas overleden vriendje goed gegeten!!!!!

Ik wil ze inderdaad niet uithongeren, maar ben er nu we'll een beetje klaar mee hoor hahahaha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 1 konijn die echt gek doet als hij hooi eet, daar kan je ook voor op je kop gaan staan maar hij doet het niet.

Maar dat jij 2 niet-hooieters hebt is toch wel gek eigenlijk, dan zal het toch ergens in het dieet zitten misschien.

Maar je zegt dat ze al 2 weken geen hooi eten, aten ze daarvoor wel hooi dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen altijd veel groenvoer (500-800 gram minimaal) helaas kan mijn ram er niet meer tegen. Ze eten echt nauwelijks minder hooi, niet dat het opvalt in elk geval. Groente vult veel minder dan biks, dat ligt veel zwaarder op de maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarvoor aten ze wel hooi, nog niet veel maar in ieder geval iets.

Ik kan de biks nog wel iets terugzetten, maar niet heel veel aangezien dat op dit moment hun enige vorm van vezels is die ze binnenkrijgen.

Ik heb een halve ruif tegen de muur hangen op de 2e verdieping van hun hok, ze lopen verder de hele dag los op mijn balkon en gaan naar binnen als ze dat willen.

Ik heb het ook al los op het plateautje gelegd op de 2e verdieping, maar ze gaan er gewoon in zitten keutelen.

Misschien de ruif op de eerste verdieping aan de muur schroeven?

Als het regent zitten ze de hele dag in het hoogste gedeelte van het hok, op de 2e verdieping op het plateautje, maar zelfs dan als ze bijna niks naast biks en groen krijgen eten ze geen hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In groenten zitten ook vezels hoor ;). Als ik zou moeten kiezen tussen het geven van groenvoer en biks zou ik voor groenvoer kiezen, en al helemaal als ze weinig hooi eten. Jasper en Zowy krijgen hooi in hun piesbak en in zo'n hooibal. Uit de hooibal eten ze vrijwel nooit, uit de piesbak wel - gemarineerd smaakt blijkbaar beter :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn eet ook niet zoveel hooi, k probeer nu kruidenhooi.

Daarvoor aten ze wel hooi zei je, was dat hetzelfde hooi als dat je nu geeft??

Maar de hoeveelheid biks die je geeft voor 2 konijnen vind ik niet te veel ofzo.....!

En wat 'Lonja' zei, in een bakje, helpt dat?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het hooi op de grond leg wordt er ook in gepiest en gekeuteld maar uit een ruifje wordt er niets gegeten. Als je het hooi in een bakje doet dan lost dat beide problemen op. Probeer het eens, je weet niet.

Bink zit altijd in t bakje :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens proberen, in een bakje, maar waarschijnlijk gaat dat bakje als een gek de keet door, want ze gooien nogal graag met dingen, mijn wc'tje staat ook vast tussen 2 bakstenen hahahhaha!!!

Ze krijgen altijd hetzelfde hooi, maar zit nu te twijfelen of ik toch niet weer bij zooplus hooi bestel, dat heeft iig mijn vrouwtje altijd goed gegeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .