Ga naar inhoud

Speedy valt erg af zonder aanwijsbare oorzaak


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik waarschuw jullie, het is een lang en ingewikkeld verhaal maar ik weet het echt niet meer dus zou graag jullie ideeën en ervaringen horen :$

Mijn konijntje Speedy is de laatste maanden erg afgevallen. In totaal ruim 500 gram in 3 maanden. Dat terwijl ze juist extra biks krijgt. Er is al erg veel onderzoek gedaan maar helaas allemaal zonder resultaat. Het is allemaal begonnen met het stoppen met eten dit was rond 15 april. Daar heb ik haar weer bovenop gekregen en dit is tot 3 keer toe opnieuw gebeurd. Gelukkig heb ik nu alle medicijnen in huis en kan ik haar snel weer beter krijgen (binnen 1 dag). Toch blijf ik me erg zorgen maken omdat het steeds weer mis gaat. De laatste keer bij mijn DA hebben we het over haar voeding gehad en hebben we besloten dat aan te gaan passen, toen heb ik een aantal groenten soorten geschrapt maar daarna kreeg ze toch nog een keer een 'aanval' waarbij ze niet meer at. Vanaf dat moment ben ik volledig gestopt met het geven van groenten en ze heeft sindsdien geen aanval meer gehad.

Echter, krijgt ze ook al geruime tijd (2,5 - 3 maanden) extra biks (SS, zo'n 15-20 gram extra per dag) maar blijft ze afvallen. Het is nu zo erg dat ik al haar botten kan voelen en dat haar vel gaat hangen over haar lijfje. Ze weegt nog maar 1,5 kilo terwijl ze 2,3 heeft gewogen toen ze volledig gezond was.

Buiten het gewicht doet Speedy het super goed. Ze is vrolijk, alert en echt haarzelf. Ik zie geen veranderingen in het gedrag. Het enige dat me opvalt is dat ze af en toe een plasje naast het toilet doet terwijl ze dat eerst niet deed.

Waar hebben we allemaal al aan gedacht?

- coccidiose: is getest en uitgesloten

- wormen: voor behandeld

- EC: voor behandeld

- foto gemaakt van haar maag - niks geks te zien

- iets aan de tanden - uitgesloten: ze eet wel gewoon alleen stopt ze soms ineens maar gaat ook ineens weer eten

- maagzweer of iets in de darmen - uitgesloten: dan zou ze ook echt ziek zijn en zich niet normaal gedragen

- voeding: aangepast en dat lijkt te helpen maar niet tegen het afvallen

Gisteren heb ik weer eens overleg gehad met mijn DA en om alles uit te sluiten zou hij graag bloed afnemen. Dat lijkt me een goed idee en ik ga dan ook een afspraak maken om dat te laten doen. Hij wil dan vooral de waarden van de lever en nieren in de gaten houden om te kijken of dat oké is. Het zou zo kunnen zijn dat ze wel voldoende voeding binnen krijgt maar dat de voedingstoffen niet opgenomen kunnen worden door haar lijfje.

Wat ik me nu eigenlijk afvraag: heeft iemand van jullie wellicht soortgelijke ervaringen of ideeën over wat het zou kunnen zijn? Ik hoor graag zo veel mogelijk ideeën zodat ik die allemaal met mijn DA kan bespreken.

Hieronder nog even twee plaatjes met extra info:

Schema van het gewicht van Speedy:

attachment.php?attachmentid=61690&d=1342032550

Overzicht met korte gegevens over de ziektemomenten van Speedy:

attachment.php?attachmentid=61689&d=1342032550

Alvast super bedankt voor het meedenken! Ik hoop echt dat jullie nog ideeën hebben want zo is het een zoektocht zonder resultaat en dat is erg frustrerend, duur en vooral verdrietig omdat we Speedy er niet mee beter krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

tjee anne speedy is zeker erg afgevallen wat vervelend dat ze de

oorzaak niet kunnen vinden

het enigste wat ik kan bedenken is suikerziekte misschien?

maar dan drinken ze geloof ik weer veel bij

ik hoop echt dat het bloedonderzoek een oorzaak vind voor speedy

haar kwalen

je loop al zo lang met haar te tobben en het voelt heel vervelend als je niet

weet wat je beestje mankeerd

weet je al waneer speedy een bloedonderzoek krijgt of moet je nog afspraak maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog een afspraak maken. Dat ga ik morgenochtend direct doen dus ik hoop morgen of anders vrijdag terecht te kunnen bij mijn eigen DA. Vandaar dat ik toch nog maar een topic opende nu, in de hoop dat ik voor ik naar de DA moet wat suggesties heb en die kan vragen. De DA had het zelf idd ook over suikerziekte gehad en dat kan ook onderzocht worden met het bloedonderzoek. Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat alles goed is maar aan de andere kant zou het wel heel fijn zijn om te weten wat er met haar aan de hand is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend Anne! Ik wist niet dat Speedy nog steeds achteruit gaat. Ik wist wel dat je haar deed bijvoeren. Ik heb zelf helaas geen suggesties, maar hoop dat anderen je wel kunnen helpen en dat de DA iets kan vinden zodat er gericht een behandeling gestart kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overweeg ook eens Speedy meerdere malen op een dag te wegen, ook eens voor/na eetmomenten aangezien een redelijk vol of "leeg" maagdarmstelsel ook een verschil in gewicht kan geven. En gebruik je telkens dezelfde weegschaal die goed gekalibreerd is?

Bloedonderzoek lijkt mij ook een goede optie op dingen uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg Speedy nu steeds op hetzelfde moment (na de ochtend biks) op dezelfde weegschaal. Dat leek me het eerlijkst wat betreft het beoordelen van het verloop van het gewicht. Ik zal haar ook eens op andere momenten gaan wegen. Bedankt in ieder geval voor het mee denken!

@Nicole: Bedankt! Ik hoop ook dat er iets uit komt, zo wordt het wel een zielig hoopje nijn ipv een krachtige dame..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een soortgelijk verloop gehad bij een konijn...bleek toen uiteindelijk wel EC te zijn. Maar zo te lezen heb je daar al voor behandeld.

Hoe heb je behandeld voor wormen? Welk middel en hoe lang?

De keutels zijn niet door een erkend labo volledig onderzocht? Dit zou ik zeker nog laten doen.

Dan moet je zorgen voor een mengstaal van een aantal dagen om echt alles te kunnen onderzoeken.

Ik zou je aanraden dit alvast met je DA te bespreken.

Als jullie er niet uitkomen, zou je Inge Thas kunnen mailen (of je DA met haar contact laten opnemen).

Het is mijn DA voor 'moeilijke gevallen' waar zowel ik in combinatie met enkele DA'en dichterbij niet meer uitkomen.

Naar haar gaan zal erg ver zijn (Gent BE), maar bellen of mailen kan je natuurlijk wel doen.

Héél veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt zwarte panter! We hebben voor de EC panacur gebruikt en dat zou ook voor wormen moeten helpen. Of het door een erkend lab gedaan is weet ik niet, dat zal ik nog eens navragen. Wat is daar het verschil in t.o.v. Een normaal DA lab?

Bedankt ook voor je tip van die DA. Dat zal ik zeker in overweging nemen en met mijn DA bespreken. Wellicht heeft hij ervaring met haar, hij is een Belg van origine dus dat zou zomaar kunnen. Fijn dat je mee denkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd zeg dat ze zo blijft afvallen

ik zou haar toch nog een keer laten testen op wormen.

bij Kanina toen die wormen had, heb ik twee kuren moeten geven omdat met de eerste nog niet alles weg was.

hoe oud is speedy?

want ik heb wel eens ergens gelezen als ze ouder worden ze ook veel kunnen gaan afvallen zonder oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat tobben is het

Kan je haar junior ss geven misschien

Ik heb het met mijn hond afvallen en geen oorzaak vinden

Maar die is bijna 16 jaar oud

Ik gaf senioren voeding en geef nu weer normale

Ze komt niet aan maar blijft stabiel

Ik merk niks aan haar gedrag en zelf heeft ze er ook geen erg in dat ze mager is

Beterschap ik hoop dat bloed onderzoek wat uitsluitsel geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het stabiel blijft durf ik het makkelijker aan om het zo te laten, het nadeel is alleen dat e maar blijft afvallen en dat er geen einde aan lijkt te komen. Ik zal SS junior ook overleggen met de DA en sowieso even vragen of hij weet waar ik haar wat dikker mee kan krijgen.

Ik heb vanmiddag om 15.20 uur een afspraak voor het bloedonderzoek. Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een soortgelijk verhaal met een Hollander dame. Zij woog altijd 2,4 kg. Ze viel af. Meer ss hielp niet. In februari zij haar baarmoeder en eierstokken eruit gehaald (ze had ook een paar kalen plekken op haar buik) Die bleken vol tumoren te zitten. Ze herstelde goed maar viel toch nog steeds af.

Na twee maanden bleekeen ander konijn uit de groep myx te hebben. Die was zelfs al weer aan het genezen. Toen die beter was werd mijn Hollander ziek. Myx. Zij had veel meer moeite. Waarschijnlijk omdat ze al zo afgevallen was en omdat ze net een grote buikoperatie gehad had. Echt gigantische myxomen. Van meerder centimeters groot. Na een maand behndeling is ze genezen verklaard. Maar toen woog ze nog maar 1,5 kg.

Ik heb nu meer dan een maand bijgevoerd met ss junior. Het gewicht ging echt zo langzaam omhoog. Ze weegt nu weer iets meer dag 2kg en ik ben gestopt met ss junior.

Het is bij haar dus ook niet bekend waarom ze af bleef vallen na de castratie. Misschien zal ze nu zonder ss junior ook wel weer af vallen, maar dat weet ik dus niet. Al die tijd is ze levendig en vrolijk geweest maar ze was zo dun dat ik elke ochtend blij was dat ze nog leefde.

Ik kan je dus niet helpen met wat er aan de hand kan zijn, maar ik denk wel dat je veel te weinig extra ss geeft om aan te komen. Ik gaf naar de gewone portie ss 50-60 gram ss junior erbij. En dan nog kwam ze maar heel weinig aan.

Is Speedy trouwens een dame of heer? Als het een vrouwtje is zou ik vragen of de dierenarts naar haar baarmoeder en zo wil kijken met een echo (of is ze al gecastreerd) mijn dierenarts zegt dat ze daar vaak eerst naar kijken als er geen duidelijk oorzaak is van het afvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook (gehad) met mijn konijn Doortje. Ze viel enorm af, zonder aanwijsbare oorzaak. Ik ben toen naar de dierenarts geweest, om haar op haakjes te controleren. Dit controleren was bij Doortje nogal lastig zonder narcose, dus hebben ze haar maar onder narcose gebracht en toen pas gekeken of er haakjes waren. Er waren toen wel beginnende haakjes, maar die konden niet echt de oorzaak van de vermagering zijn. Ook at zij nog wel, maar alleen veel minder. Omdat Doortje zoals jou konijn Speedy wel gewoon levendig en vrolijk bleef, heb ik mij er maar bij neergelegd. Achteraf gezien bleek dat de vermagering begon toen zij haar vriendje Johnny kreeg. Ik dacht: Misschien beweegt ze daardoor wat meer of heeft het verminderde eten iets dominantie/ hierarchie/ hormonen te maken. Zou het bij jou ook uit die hoek kunnen komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg zeg! Het is al vreselijk om je konijn af te zien vallen, als je weet, wat er mankeert, maar het beestje af te zien vallen, terwijl je niet weet waarom, dat lijkt mij zwaar frustrerend.

Ik kan je niet helpen wat betreft wat er mis is met Speedy, maar ik kan je wel een tip geven om haar gewicht misschien wat onder controle te krijgen. Ik zeg "misschien" omdat het natuurlijk ook geen baat kan hebben, als er sprake is van nier- of leverproblemen of suikerziekte, maar het kan het proberen waard zijn. Mijn tip: Erwtenvlokken!

Ik had een konijn met een kreupele voorpoot, die maar af bleef vallen. Haar kreupele leven leek haar meer energie te kosten dan ik erin gepropt kreeg. Toen las ik ergens een keer, dat erwtenvlokken konden helpen, dus heb ik die gekocht. Ik heb toen 5gr. SS vervangen door 5gr. erwtenvlokken en spontaan begon ze langzaamaan wat aan te komen. Haar zus, die ik nu nog heb, krijgt ook dagelijks erwtenvlokken, omdat ook zij een steuntje in de rug kan gebruiken (en omdat ze ze heel erg lekker vindt).

Het is natuurlijk geen oplossing, maar zoals ik al zei, kan het een steuntje in de rug geven.

Je schreef: "Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat alles goed is maar aan de andere kant zou het wel heel fijn zijn om te weten wat er met haar aan de hand is.." En ik snap je helemaal. Natuurlijk wil je, dat Speedy niks mankeert, maar als ze niks mankeert, weet je nog niks. Natuurlijk wil je niet, dat Speedy ziek is, maar als er wel sprake is van een ziekte of aandoening kan Speedy mogelijk wel behandeld worden. Het is gewoon dubbel, want je wilt geen ziek konijn, maar je wilt je konijn wel kunnen helpen.

Succes met het bloedonderzoek vanmiddag en ik hoop, dat je snel de uitslag zult hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Erwtenvlokken ga ik opzoeken in e winkel. SS junior en de hoeveelheid voeren ga ik navragen bij de DA. Baarmoederkanker is uitgesloten tijdens het maken van de röntgenfoto, ik ga het zeker nog even checken met de DA. Het zou te maken kunnen hebben met bikkel, het is een maand na zijn komst begonnen. Ook dat ga ik bij de DA aangeven.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Nu eerst even een lijstje maken met al m'n vragen zodat ik niks vergeet. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vervelend zeg, al heel wat gedaan zo te lezen.

Is ze ook gecastreerd? Kunnen ook symptomen zijn voor baarmoederproblemen.

Verder het verhaal van Joe, die behandeld was voor EC, maar ook afviel en onwijs mager was een lopend skelt letterlijk. Ondanks meerdere malen panacur behandelingen en bijbehorende behandelingen.

Hij was eigenlijk "afgeschreven" zou worden ingeslapen, toch nog bij mij gekomen. En ik heb hem als enige extra kruidenelixer gaan geven en panacur erbij. Verder binnen gehouden voor de warmte, we zijn nu een jaar verder en het is weer een lekker bol konijntje. Of het nou door de kruidenelixer kwam of niet, ik heb sinds ik het geef in de opvang geen enkel EC konijntje meer hier gehad dus het zou goed kunnen. Misschien een overweging, wilde deze ervaring toch posten en wellicht heb je er wat aan. En natuurlijk eventuele castratie van haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het delen van je ervaring met kruidenelixer Aniek. Ik zal dit zeker overwegen en ook vanmiddag met de DA bespreken. Ik zal ook met hem overleggen of het wellicht toch nog iets met EC te maken zou kunnen hebben. Ik merkte tijdens de behandeling geen enkele vooruitgang helaas. Ik heb daarom zelf het idee dat dit het niet is, maar wellicht denkt de DA daar anders over.

Castratie en baarmoeder problemen zal ik ook overleggen. Ik denk zelf dat ze op dit moment te zwak is om geopereerd te worden maar ook dat weet ik niet zeker. Ze is echt schrikbarend veel afgevallen en ze ziet er echt eng uit. Haar vachtje is verder prima verzorgt enzo maar pff.. het vel hangt gewoon letterlijk om haar lijfje heen.

Ik ga nu de vervoersbox pakken en mevrouw meenemen naar de DA. Ik heb allerlei artikelen uitgeprint, alles wat jullie hebben gezegd opgeschreven en de lijst met gewichten enzo ligt klaar. Ik heb zelf nog wat gevonden over de ziekte van Tyzzer, dat komt ook wel erg overeen met wat Speedy heeft (de chronische vorm dan). Maar dat is weer lastig vast te stellen dus ik hoop dat mijn DA hier meer over weet.

Ik laat het weten zodra ik thuis ben en meer weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kruidenelixer is trouwens niet iets van de dierenarts, maar het heeft hier veel gedaan ook bij een paard met eczeem en ik ben positief verrast. Het kost niet veel en zou het dan gewoon proberen als er weer niks uit komt. De panacur deed bij Joe trouwens ook 0,0,0 niks verbetering. En toen in combinatie met die kruidenelixer wel.. Ik was positief verrast.

Hoe oud is ze nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen even een supersnelle update: we zijn thuis, er is bloed geprikt. Morgen krijg ik de uitslag. Mijn lijstje met ideeën en tips is niet echt iets uitgekomen. Zal straks uitgebreid er op in gaan. Nu moet ik even snel verder maar wilde jullie alvast op de hoogte brengen.

Ik hou de kruidenelixer zeker in mijn achterhoofd om te gebruiken. Waar koop je zoiets? Speedy is nu trouwens een jaar en ze is een ongecastreerde voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de dubbele post door een verandering in plannen toch maar nu een volledige update

Er is bloed afgenomen bij Speedy. Morgen krijg ik daar de uitslag van. Er wordt door de DA o.a. gelet op de waarden van nieren en lever, gekeken naar suikerziekte en gekeken naar aanwijzingen voor kanker (buiten baarmoederkanker).

Ik heb een heel lijstje ziektes opgeschreven die het zouden kunnen zijn. Geen een daarvan komt echter in aanmerking:

- Trommelzucht: dat klopt inderdaad tijdens de 'aanvallen' heeft ze hier last van

- Pseudo Tuberculose: dan zou ze zich echt ziek voelen en niet met zo'n lange tussenpozen een aanval krijgen

- Suikerziekte: is een mogelijkheid, zeker wat betreft het afvallen. dit wordt getest.

- Ziekte van Tyzzer: dan zou ze zich echt ziek voelen en niet met zo'n lange tussenpozen een aanval krijgen

- Wormen: is erg bijzonder bij konijnen, ze is tevens al behandeld tegen wormen en uit het onderzoek naar de keutels komt niets

- Kanker: is een mogelijkheid. in het bloed wordt gekeken naar aanwijzingen. Baarmoederkanker is niet uitgesloten maar ook niet waarschijnlijk (in ieder geval niet te zien op de foto's).

- Myx: hele andere symptomen en dan zou ze echt ziek moeten zijn

- EC: zou kunnen, ze blijven altijd drager van dit virus en het behandelen bestrijd alleen de symptomen. Echter heeft er geen opleving plaatsgevonden toen ze behandeld werd dus is het onwaarschijnlijk dat ze actieve EC heeft.

- Bikkel (nieuw vriendje): kan geen verband hebben, dat zou alleen zo zijn als ze echt ruzie maken of er stress door verkeerde verstandhouding. Dat is absoluut niet het geval, Speedy en Bikkel gaan heel lief met elkaar om.

We gaan nu de uitslag van het onderzoek afwachten en dan kijken hoe we verder gaan. Ik ga dan ook nog even vragen hoe ik het beste bij kan voeren en hoeveel. Ook SS junior en erwtenvlokken zal ik dan bespreken.

Mijn DA gaf trouwens aan dat hij (en de praktijk) betrokken zijn bij onderzoeken van de Universiteit van Utrecht naar ziekten bij konijnen. Hij weet zelf heel veel over konijnen en is nauw betrokken bij onderzoek naar EC. Ik ga er dus van uit dat als hij zegt dat het dat waarschijnlijk niet zal zijn, dat dan ook echt niet zo is.

aangepast door AnneGrootendorst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .