Ga naar inhoud

Konijn plots blind


Vicky Borrey

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen woensdag al mijn konijnen (8 stuks - 2 binnen en 6 buiten) ingeënt tegen Myxomatose en VHS.

Het was een flesje van 10, en ik ben ook nog de konijnen van een vriendin gaan inenten.

Maar toen ik terug thuis kwam, zag ik dat mijn jongste konijn Mormel helemaal languit lag, en niet reageerde toen ik vers geplukte kruiden in de ren gooide. Niet van haar gewoonte, want anders is ze de actiefste van de bende.

Ik dacht dat ze misschien last had van de warmte, dus heb haar binnen genomen, en hield in de gaten dat ze at en dronk.

Donderdagmorgen was ze ietsjes beter, maar toch voor de zekerheid naar de dierenarts gegaan, waar ze een spuitje gekregen heeft. We vermoedden dat ze allergisch reageerde op de vaccins.

Ze huppelde in huis rond, maar ze was niet echt in haar haak, want ze huppelde en net voor de deur, muur, tafel, ... stond ze stil met haar neus ertegen. Ik gaf haar regelmatig nieuwe lekkere dingen te eten, om er zeker van te zijn dat ze bleef eten.

Vanmorgen was ze weer zo slap als een vod, ik liet haar weer wat rondlopen, maar deze keer kon ze niet op tijd stoppen en met haar hoofd tegen de muur! Ze reageerde ook niet toen ik met mijn vinger dicht tegen haar oog kwam. Dus ook weer naar de dierenarts, die inderdaad kon vaststellen dat ze op beide ogen blind is.

Hoogst waarschijnlijk zal dit zo blijven, dus vanaf nu zal Mormel binnen moeten blijven wonen. Ze zit voorlopig in een groot binnenhok, en ik vroeg me af hoe ik dat nu het best van allemaal aanpak. Ze eet behoorlijk goed van haar groenvoer, haar korrels iets minder, en drinken doet ze ook niet zo heel veel... Haar hok staat open, en mijn ander konijn Speedy springt af en toe bij haar om haar gezelschap te houden en te knuffel en te likken. De dierenarts zei ook dat het goed was om er een ander konijn bij te hebben, omdat ze anders wel een keer depressief zou kunnen worden.

Dus ik moet haar ook weer een paar dagen spuitjes geven, en ook vitamine B toedienen om eventueel de zenuwen van de oogbaan te laten werken (als dit het probleem zou kunnen zijn).

Dus als iemand tips en dergelijke heeft om haar hokje in te richten, is dit van harte welkom, want ik heb al wat zitten snuffelen op het internet, maar nog niet zoveel gevonden, behalve dan dat alles op dezelfde plaats moet blijven staan. Nu is het hok in feite in 3 stukken opgedeeld: links een plastic plateau met twee kommetjes: eentje voor water en eentje voor haar korrels. Dan een stukje tussenin, waar ik het groenvoer leg, en dan aan de rechterkant stond er oorspronkelijk een toiletbak, maar die heb ik er voorlopig uitgedaan,en gewoon nu kranten en korrels en hooi aan die kant gelegd...

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Groetjes,

Vicky en Mormel

Mijn andere konijnen zijn Speedy en Flokje (wonen binnen) en dan nog Wollie, Brownie, Spookje, Hazel en Snuffel in de buitenren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 154
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hè, begrijp ik het nu goed, heb je je konijn zelf ingeënt? De oude of de nieuwe enting? Ik denk de oude omdat je het hebt over een flesje van 10? Ben jij zelf ook dierenarts dan? En daar is hij blind van geworden? En je hebt het over een spuitje en dat je hem nu nog meer spuitjes moet geven?

Wat voor spuitjes zijn dat dan?

Wel schrikken zeg. Maar ik snap dus niet hoe een konijn van de ene dag op de andere blind kan zijn, en wat spuitjes daar tegen helpen...

Vroeger hadden wij een oud konijn dat op een gegeven moment ook blind was geworden toen hij een jaar of 11 à 12 was. Gewoon ouderdom denk ik, maar dat konijn deed nog wel gewoon alles, kon ook nog wel gewoon loslopen maar was al een heel eind stram en stijf en ook niet blind van de ene dag op de andere, dus dat scheelt natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alle inentingen zelf. Is zo gekomen omdat ik al vaker zieke konijnen heb gehad, en anders moest ik elke dag naar de DA om de spuitjes te laten zetten. Omdat we zelf een druk leven hebben en niet altijd zomaar over en weer kunnen, heeft de DA me geleerd hoe ik de spuitjes moet doen.

Dus ik had een flesje met roze vloeistof voor VHS en dan een doosje met 2 flesjes (water en poeder) voor de Myxomatose. Voor elk vaccin gebruikte ik een andere spuit, omdat de twee niet mochten gecombineerd worden (levend en dood virus)

De dierenarts had me dus gezegd, VHS aan de ene kant, myxomatose aan de andere kant. Mijn schoonpa is me komen assisteren om de konijnen te vangen, en ik had telkens ook op het flesje geschreven welke kleur spuit ik moest gebruiken voor welk vaccin.

De spuitjes die ik nu moet geven, zijn desamesoxone (of zoiets, weet de exacte naam niet precies).

De dierenarts weet absoluut ook niet hoe het komt dat hij dit plots gekregen heeft, er staat niets van in de bijsluiters, en er is ook niets over te vinden op het internet. Volgens mij zijn het nieuwe vaccins, uit Duitsland, want de DA heeft ze zelf nog niet zo lang. Anders is er niets te verkrijgen...

Denk dat de spuitjes nu een soort van ontstekingremmer of antibiotica zijn, in de hoop dat het gewoon de zenuw is die (voorlopig???) niet meer werkt om het beeld van de ogen naar de hersenen te brengen.

Maar zoals ik het nu zie, doet mijn Mormel het wel behoorlijk, ik hoor haar veel knabbelen, dus laat ons hopen dat het ofwel helemaal in orde komt, of dat ze er mee leert leven, en dat ik haar in de best mogelijke omstandigheden zal verzorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat ze het steeds beter en beter doet. Ze zit nu in een ruim hok 1.5m x 0.5m en heeft dit al helemaal verkend. Haar eten staat in de éne hoek, en ze is steeds al snuffelend op zoek naar haar knabbels, ook wat nog tussen het hooi zit. Dus volgens mij is ze stilaan aan het leren hoe ze met haar blindheid moet omgaan. Ze eet ook flink (ik verwen haar nog eens extra met wat ze het liefst eet) en daar ben ik héél blij om!

Een keer dat ze haar hokje helemaal gewoon is, kan ik kijken om haar af en toe een keer buiten in de tuin te doen. Maar dan ga ik wel een plaats afmaken en draad overspannen, zodat er geen katten of vogels bij haar kunnen.

Het is nu echt wel van het ene uiterste in het andere: vroeger kon je haar dus nauwelijks pakken, ze was altijd aan het stampen en dan stond ik vol krabbels. En nu kun je haar zonder problemen aaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat heftig! Ik zou dan toch denken aan een verkeerde combi van elk vaccin, overdosis ofiets in die richting? Hoop dat t nog weer beter word!

Fijn om te lezen dat t al wat went voor dr. Ik zou alleen wel voorzichtig zijn met het aaien, als ze dat normaal gesproken niet fijn vond. Het kán best wat stress opleveren wat ze nu natuurlijk niet ook nog kan gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel fier op mijn kleine meid dat ze er zo mee omgaat, want ze was eerst echt wel een slappe vod. Je ziet wel dat ze nog altijd niet 100% is, maar heb de indruk dat ze haar levenslust teruggevonden heeft!

Overdosis zou me vreemd lijken, want ik heb telkens de juiste verhoudingen aangehouden...

Het aaien doe ik héél voorzichtig, ik ben aan het praten tegen haar, en dan voorzichtjes even over haar hoofdje. In de meeste gevallen reageert ze niet, ook niet schrikken of zo.

Ze zit hier nu naast me in de living, zodat ik haar toch een beetje goed in het oog kan houden van wat ze allemaal doet. De eerste nacht had ik haar meegenomen in haar hok naar boven, maar da's ook niet ideaal, want deed zelf haast geen oog dicht. Maar nu ik zie dat ze zo goed eet, hoef ik me wat minder zorgen te maken. Er is ook niets in de kooi waar ze zich aan kan kwetsen, ze moet het nu allemaal een beetje leren hoe het is in het donker...

aangepast door Vicky Borrey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alle inentingen zelf. Is zo gekomen omdat ik al vaker zieke konijnen heb gehad, en anders moest ik elke dag naar de DA om de spuitjes te laten zetten. Omdat we zelf een druk leven hebben en niet altijd zomaar over en weer kunnen, heeft de DA me geleerd hoe ik de spuitjes moet doen.

Dus ik had een flesje met roze vloeistof voor VHS en dan een doosje met 2 flesjes (water en poeder) voor de Myxomatose. Voor elk vaccin gebruikte ik een andere spuit, omdat de twee niet mochten gecombineerd worden (levend en dood virus)

De dierenarts had me dus gezegd, VHS aan de ene kant, myxomatose aan de andere kant. Mijn schoonpa is me komen assisteren om de konijnen te vangen, en ik had telkens ook op het flesje geschreven welke kleur spuit ik moest gebruiken voor welk vaccin.

De spuitjes die ik nu moet geven, zijn desamesoxone (of zoiets, weet de exacte naam niet precies).

De dierenarts weet absoluut ook niet hoe het komt dat hij dit plots gekregen heeft, er staat niets van in de bijsluiters, en er is ook niets over te vinden op het internet. Volgens mij zijn het nieuwe vaccins, uit Duitsland, want de DA heeft ze zelf nog niet zo lang. Anders is er niets te verkrijgen...

Denk dat de spuitjes nu een soort van ontstekingremmer of antibiotica zijn, in de hoop dat het gewoon de zenuw is die (voorlopig???) niet meer werkt om het beeld van de ogen naar de hersenen te brengen.

Maar zoals ik het nu zie, doet mijn Mormel het wel behoorlijk, ik hoor haar veel knabbelen, dus laat ons hopen dat het ofwel helemaal in orde komt, of dat ze er mee leert leven, en dat ik haar in de best mogelijke omstandigheden zal verzorgen!

Hert nieuw vaccin is niet te verkrijgen in een dosis voor 10 konijnen dus het moet het oude vaccin zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in België, misschien dat dit een verschil kan betekenen? Het is een vaccin uit Duitsland.

Het merk is Riemser, en het vaccin heet Rika-Vacc Myxo sc

Lyophilisat und Lösunsmittel zur Herstellung einer Injectionssuspension für Kaninchen

1Dosis (1ml) enthalt:

Lyophilisat: Arzneilich wirksamer Bestandteil: attenueiertes Myxomatosevirus (Stamm CAMP V-219) 10 3.3 - 10 5.5 ZKID 50 (Zellkutlurinfektiose Dosis 50%)

Wirtssystem: Kaninchennierenzelllinie

Losungsmittel: Isotonische Losung

Vanmorgen deed ze het nog redelijk goed, ik zette haar in het gras en ze kon behoorlijk huppelen, maar nu heb ik de indruk dat ze slapper en slapper wordt, en ook omvalt... Ik zal zo meteen ff haar koorts meten om te zien hoe het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel verschil kunnen maken.

Eet ze nog wel goed? Drinkt ze, is ze uit gedroogd? Plast ze veel, keutelt ze goed, hoe zien de keutels er uit. Heeft ze goed pupil reflex? wat weegt ze nu en hoe veel is dat meer/minder dan normaal. Hoe ziet de vacht er uit? Hoe het gebit?

Wat krijgt ze te eten en in welke hoeveel heden?

(mijn Duits is niet zo goed;))

aangepast door MichelleloveElmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in België, misschien dat dit een verschil kan betekenen? Het is een vaccin uit Duitsland.

Het merk is Riemser, en het vaccin heet Rika-Vacc Myxo sc

Lyophilisat und Lösunsmittel zur Herstellung einer Injectionssuspension für Kaninchen

1Dosis (1ml) enthalt:

Lyophilisat: Arzneilich wirksamer Bestandteil: attenueiertes Myxomatosevirus (Stamm CAMP V-219) 10 3.3 - 10 5.5 ZKID 50 (Zellkutlurinfektiose Dosis 50%)

Wirtssystem: Kaninchennierenzelllinie

Losungsmittel: Isotonische Losung

Vanmorgen deed ze het nog redelijk goed, ik zette haar in het gras en ze kon behoorlijk huppelen, maar nu heb ik de indruk dat ze slapper en slapper wordt, en ook omvalt... Ik zal zo meteen ff haar koorts meten om te zien hoe het is.

Dat in combinatie met blindheid doet mij toch denken aan EC...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ondertussen steeds maar bergaf gegaan met haar. Na de buitensessie heb ik haar terug in haar binnenhokje geplaatst met heel wat lekkers, maar ze knabbelde niet. Ik heb dan eerst nog wat huishoudelijke taken gedaan, maar toen zag ik haar zo slap als wat liggen, en ook toen ik haar oppakte, reageerde ze niet. Ook nog wat extra lekkers bij haar gezet, maar ze at niet. Ik heb dan de ganse middag met haar op mijn schoot gezeten, maar er zat echt niet veel leven mee in. alleen haar pootjes bewoog ze af en toe. Maar haar ogen reageren niet en ook haar oren niet, als ik er bijvoorbeeld even in "nijp" met mijn nagel gebeurt er niets.

Heb helaas de thermometer niet gevonden (manlief is er ergens mee weggeweest en nu onvindbaar), maar ik weet uit ondervinding dat dit helemaal niet goed zit. toen we haar daarnet even op de grond zetten, plaste ze spontaan. Mijn man dacht dat het misschien goed was om haar even buiten te zetten in een ren, zodat er haar niets kan gebeuren. Maar er zit geen beweging in, en eet ook niet van het gras helaas... Ik vrees het ergste, dat ze het einde van de dag niet zal halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts kan ik niet bereiken...

Heb haar wat water gegeven, wat ze met veel smaak oplikte. Ik had ook een papje gemaakt met een stukje banaan (haar lievelingseten) en critical care, en ook daar heeft ze van gegeten. Weliswaar niet veel, maar ze had toch nog de reflex om met haar tong het van het lepeltje te likken.

Mijn meisje heeft wel nog de wil om te vechten, maar niet de kracht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mormel heeft nog maar eens bewezen dat ze een vechtertje is!

Ik heb haar dan nog haar medicatie (spuitje antibiotica/ontstekingsremmer) gegeven, en ze voelde het spuitje (wat ze anders niet had) dus dat vond ik al positief. Even daarna begon ze haar ook te wassen, da's voor mij ook altijd een goed teken.

Ik heb haar dan wat selder en bloemkoolblad voorgeschoteld, waar ze een beetje van at, maar voor de rest zat ze stil in de zetel.

Ik heb dan een kleiner hok ingericht voor haar, zodat ik haar alleen kon meenemen naar boven (voor het grote hok moesten we met 2 zijn, maar mijn man was niet thuis). Veel lekker eten: korrels en véél verschillende soorten groenvoer en ook nog haar bananenpapje met critical care. En van zodra ik het licht uitdeed om zelf nog wat te kunnen slapen, begon ze te knabbelen, en is ze niet meer gestopt. Voor één keer vond ik het niet erg om door haar geknabbel wakker gemaakt te worden!!!

Toen ik vanmorgen opstond, was alle groenvoer en het papje helemaal op. Ik ben dan maar vlug aan de slag gegaan om een nieuwe portie voor haar te maken met banaan, aardbei en critical care, en verder ook weer groen: wortelen (alle delen), selder, sla, spinazie, radijs, bloemkoolblad... Kortom, een luxueuze menu en ze begon er spontaan weer van te knabbelen.

Ik heb wel nog geen keuteltjes gezien en weet ook niet of ze al geplast heeft, maar volgens mij is het dus nu de goede richting aan het uitgaan.

Gelukkig is mijn man thuis om haar vandaag in de gaten te houden. Ze ziet er ook veel minder verzwakt uit, haar buikje staat weer wat dikker en haar pels is ook niet meer zo "vies".

Dus we duimen dat het goed blijft gaan, en dat ze snel weer op de been is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag over een uurtje langsgaan bij de dierenarts, en tot nu toe is de situatie stabiel gebleven. Ze eet, maar meestal moet ze er wel bijgezet worden, of moeten we haar een beetje "forceren". 's nachts daarentegen knabbelt ze dat het een lieve lust is, al 2 nachten is het meeste van haar groenvoer op.

Korrels eet ze niet zo veel. Ze heeft toch ook goed geplast en wat gekeuteld, en ze doet nog altijd pogingen om haar te wassen. Enige nadeel is, dat ze af en toe niet beseft dat ze met haar oor in haar waterbak zit, of met haar voorpootjes...

Volgens mij is er iets mis met haar zenuwstelsel, waardoor dus een aantal dingen uitvallen, maar ik hoop dat de DA me straks zal kunnen helpen!!! Ik hou jullie alvast op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo, terug van de dierenarts, en ik had vooraf wat opzoekingswerk gedaan, omdat hier op het forum gezegd werd dat het wel eens E. Cuniculi zou kunnen zijn.

Dit heb ik gelezen op http://konijnen.nl/ziekten/e.cuniculi_deparasiet.htm

Drager

De meeste konijnen die geïnfecteerd zijn met E. cuniculi zijn drager zonder ziek te worden. Komt een geïnfecteerd konijn echter in een stressvolle situatie of heeft het een andere kwaal, dan kan de weerstand tegen E. cuniculiplotseling onvoldoende worden en kan de parasiet zich vermeerderen en schade toebrengen. Zo kan een konijn na het doormaken van bijv. een vachtmijtinfectie ineens met een achterpoot gaan trekken. Ook na een operatie of na een inenting tegen Myxomatose en/of VHS kunnen plotseling torticollis of verlammingsverschijnselen gesignaleerd worden of kunnen andere klachten verschijnen zoals bijv. urineverlies.

Dus van wat ik hier kan van uitmaken is, dat ze misschien drager is van het virus, en dat dit plots door de inenting uitgekomen is. Dat zou natuurlijk de verklaring kunnen zijn van haar oog en haar slapte. E. Cuniculi tast namelijk de zenuwen aan, en misschien is daardoor onder andere haar oogzenuw aangetast.

Mijn DA zei dat dit inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn, en we gaan haar behandelen zoals op de site van Dierenkliniek Wilhelmina beschreven staat. Ze krijgt dus eerst een paar dagen

* Dexamethason ® injecties gedurende 3 dagen (om reactie en zwelling af te remmen) - gaan we 5 dagen doen, omdat ze nu toch vrij goed reageert op deze inspuitingen, ze is dan altijd een stuk actiever dan anders!

* Vitamine B ® injecties (om de zenuwcellen te laten herstellen) - dit is bijzonder pijnlijk, daarom ga ik proberen om vitamine B-poeder op te lossen en dan te geven via haar mond

* Fenbendazol = Panacur: elke dag 2x 0.5

En van zodra de Dexamethasone spuitjes op zijn (tegen het weekend) gaan we overschakelen op Metacam + Vitamine B + Panacur

Nu, mijn dierenarts blijft het somber inzien, maar zolang mijn meisje wil vechten, dan vecht ik met haar mee en zorg dat ze niets tekort kom. De DA zei zelf dat ik haar nogal verwende (ze zat niet in de reismand maar in haar gewone kleine hok) met haar eten, maar ik wil natuurlijk haar zoveel mogelijk verschillende dingen voorschotelen, zodat er zeker wat tussen zit wat ze graag eet! En mijn konijnen weten dat ik tot het uiterste ga om hen een goed leven te bezorgen, want bijna alle konijnen zijn afdankertjes van andere mensen...

Ze plast nog altijd en af en toe ook keutels, dus dat blijft voor mij ook al belangrijk.

Ze zit ook wel veel te knarsetanden, DA zei dat dit een teken was dat ze de hele situatie ook niet zo plezant vindt natuurlijk.

Enige nadeel is dat we komend weekend van vrijdagavond tot maandagmiddag wegzijn, maar ik heb al afgesproken met de DA dat ze daar eventueel kan blijven, zodat ze zeker alle zorgen krijgt dat ze moet krijgen.

En ik moest ook niets betalen, heb dat wel vaker bij mijn DA, omdat ik daar wel vaker moet zijn met met 8 konijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .