Ga naar inhoud

Tandjes laten trekken :( Iemand ervaring?


Suuzz

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers,

Ik kom net van een bezoekje aan de DA, omdat het mij opviel dat onze kleine Bodri, van bijna 3 maanden, lange tandjes heeft. Het nieuws dat de DA voor me had is niet leuk. Bo heeft een afwijking in het gebit en de beste oplossing is om de tanden te laten verwijderen. Slijpen kon ook, maar omdat de tandjes sowieso niet goed op elkaar staan, zal het beteken dat ik terug moet blijven komen. Voor het konijntje steeds gestress dus.

Ik heb de keuze dus gemaakt om de tandjes te laten verwijderen. Vrijdag breng ik Bo weg. Is dit een goede keuze geweest?

En wat daarna? Hoe eet het konijntje dan en hoe doe ik dat met eten geven als het konijn is gekoppeld aan de andere 2? (wat ook nog een heel nieuw vraagstuk is geworden, zie mijn topic in gedrag en koppelen).

Is er iemand met ervaring die tips en advies heeft? Ik wil echt het beste voor het beestje. Ik mocht het ook omruilen, maar dit is dus echt geen optie meer voor mij (en mijn vriend)

Help mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker het beste de tanden te laten verwijderen. Ik heb er hier 2 zonder voortanden. Bij hen was er een tand afgebroken en groeide het daarna door en scheef. Ze hebben hier absoluut geen last van. Biks en hooi eten ze zonder problemen. Als je groenvoer wilt geven, moet je dit alleen even klein snijden. Voordeel voor het baasje is dat er niet geknaagd kan worden. Ideale binnenkonijntjes dus! ;) De andere konijnen zullen gesneden groenten mee moeten eten, maar dat is niet erg, toch?

Ik vind bijna 3 maanden nog wel vrij jong. Mijn rammen waren volwassen. Eventueel kun je het later tegelijk met castratie laten doen, hoewel ik volgens mij net gelezen heb dat het ook nog een dametje blijkt te zijn. In ieder geval niet eindeloos blijven knippen of slijpen. Dat is veel belastender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor vrijdag een afspraak voor het trekken. De DA heeft aangegeven dat de tandjes zo zullen blijven groeien omdat ze gewoon niet goed op elkaar staan. Hetbkonijntje bijt nu al op de tong, en om nu te laten slijpen en over een paar weken tegen hetzelfde probleem aan te lopen lijkt me niet handig...

Ik zou het liefst de castratie/sterilisatie samenpakken, maar de tandjes groeien gewoon te snel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten voornamelijk met hun kiezen. Ze kunnen makkelijk zonder voortanden.

Mijn DA raadde mij aan om bij mijn ram, die een scheve kaak stand heeft en daardoor haken op zn kiezen krijgt, om zn kiezen te laten trekken. Dat heb ik maar niet laten doen. Dan kan hij niet meer kauwen en moet hij dus vloeibaar eten.

Maar voortanden zou ik ook laten trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor vrijdag een afspraak voor het trekken. De DA heeft aangegeven dat de tandjes zo zullen blijven groeien omdat ze gewoon niet goed op elkaar staan. Hetbkonijntje bijt nu al op de tong, en om nu te laten slijpen en over een paar weken tegen hetzelfde probleem aan te lopen lijkt me niet handig...

Ik zou het liefst de castratie/sterilisatie samenpakken, maar de tandjes groeien gewoon te snel..

Ik geloof dat ik een voedster niet in 1 keer zou laten doen. Dat zijn toch zwaardere operaties en je moet soms gaan dwangvoeren. En dan met zo'n spuitje tussen dat pijnlijke bekkie.... Wilde ik nog even aan mijn opmerking toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje :)

Ik vind het altijd zo moeilijk om zo'n beslissing te nemen, maar ik denk dat het, vooral op langere termijn, toch de juiste keuze is.

Nu zit hij nog alleen en kan hij rustig weer op kracht komen. We wachten gewoon nog even en laten dan nogmaals naar het geslacht kijken. Is het een rammetje, dan komt de castratie voor de koppeling, is het een voedster, dan wordt het waarschijnlijk een langere termijn plan.

We wachten het nog even af. Eerst maar die tandjes eruit, en even naar de kiezen laten kijken. Dan gaan we weer verder denken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .