Ga naar inhoud

dikkebuikenziekte


annelotte

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik vraag me af waarom iedereen op bunnybunch altijd zegt dat je jonge konijntjes tot 8 weken bij de moeder moet houden..

Hier was laatst een man die ook veel verstand van konijnen heeft en die zei dat je, zeker als het er veel zijn, de jonge konijntjes beter al wat eerder bij de moeder weg moet halen omdat ze anders zo lang met zo veel in een hokje zitten en er dan grote kans is op ziektes (zeker als het warm is).

Vooral dikke buikenziekte.

Die man zei dat je ze het beste rond 5,5/6 weken bij de moeder weg kunt halen.

Weet iemand hier meer van en wat vinden jullie daarvan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dan heeft hij een veel te klein hokje. Als ze gewoon een ruim hok en een ren hebben, hebben ze wel genoeg ruimte en niet zo'n grote kans op ziektes. Jonge konijnen moeten gewoon tot 8 weken bij de moeder blijven (vind ik), soms zelfs langer als ze achter lopen.

Ik vind dus dat die man er niet zo veel verstand van heeft, of het gewoon niet wilt weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uitzonderlijke gevallen mogen de kleintjes eerder van de moeder weg. Dat is bijvoorbeeld als de moeder continu op de kleintjes aan het rijden is en de jongen dus last hebben van hun eigen moeder. Dat had ik afgelopen jaar, de jongen waren 6 weken en gewoon zielig om te zien dat die moeder continu bovenop de jongen zat met dat warme weer toen. Dat was toen de reden om de moeder weg te halen bij de kleintjes, maar de kleintjes heb ik wel bij elkaar laten zitten.

Hier blijven de jonge voedstertjes zelfs soms langer bij de moeder zitten... Nooit problemen met ziekte, DBZ ook nog nooit gehad. En ze gaan hier echt niet vroeger dan 8 weken van de moeder af (behalve het geval wat ik hierboven noemde).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke buikenziekte komt door een te veel aan eiwitten en te snelle en vroege overschakeling van melk naar vast voedsel. Het is dus grote onzin, juist konijntjes die snel gespeend worden en een bak biks krijgen, krijgen dikke buikenziekte. Omdat ze ineens van geen melk meer zich gaan vol vreten met biks en hun darmpjes dat niet aan kunnen. En zeker bij grote nesten is het daarom juist van belang wat langer bij de moeder te zitten ipv wat korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .