Ga naar inhoud

haakjes vanzelf weg?


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden is Slof weer geopereerd aan zijn gebid. Toen zagen ze ienimini-haakjes, maar die waren nog te klein om meteen weg geslepen te worden. Omdat het nu al een paar weken geleden is, ga ik er van uit dat de haakjes groter zijn en dat Slof er nu wel last van gaat krijgen/heeft, maar hij eet nog wel gewoon goed. Ik ben wel van plan om een keer een afspraak bij de DA te gaan maken (wil niet wachten tot dat hij niet meer eet. Is zoiezo niet fijn voor hem, maar dan gebeurd dat natuurlijk net in het weekend en je kunt niet wachten dan.) , maar kan het zijn dat héle kleine haakjes vanzelf afslijpen/breken??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zijn kiezen verkeerd over elkaar heen gaan, waardoor ze onvoldoende afslijten. Dan zullen die kleine haakjes idd niet afslijten. Of als die haakjes door verkeerde voeding ontstaan zijn en er wordt niets aan het voedingspatroon gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet waar, dat is helemaal afhankelijk van hoe scheef ze staan. Bij max merk ik echt wel verschil bij kwaliteit van hooi en. Brokken. Bij ss heeft hij binnen een maand weer haken. Hij is nu begin maart voor het laatst geholpen en bij de entingen waren er slecht kleine haakjes te zien. Hij heeft toen hfst gekregen maar omdat zijn blaas daar slecht op reageert krijgt hij nu trovet.

Ook de kwaliteit hooi is bij hem erg belangrijk. Heb ik mooi dik stengelig ooi dat blijft het ardig lang weg. Heb ik heel groen slap hooi dan heeft hij zo weer haken.

En opnde vraag van de ts; hakjes kunnen zeker weer afslijten. Mini had bij castratie( nu toch al weer 2jaar terug) hele kleine haakjes. Hier had ze geen last van dus die zijn mooi blijven zitten. Bij de volgende entingen waren ze nog steeds heel klein of zelfs weg (dat weet ik niet precies meer) mini is in maart voor het eerst aan haar haakjes geholpen ( tegelijk met max, heb dit najaar en winter echt heel veel problemen met fatsoenlijk hooi vinden gehad heb 3 keer een baal met schimmel gehad achter elkaar enin de winkel was het ook niet echt geweldig) in de tussentijd ws er echt niks te zien bij haar. Bij de entingen waren bij beide weer hele kleine mini puntjes te zien, maar heb vorige week eindeli weer echt goed hooi gevonden. De eerste zak van 2.5 kilo is alweerop (8dagen......) dus ik ga nog ff flink inslaan nu het deze kwaliteit heeft!

Mijn tip is dus zoek goed dikstengelig hooi wat ze goed eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad bij Pico staat ook zij kaak wat scheef, maar sinds de voeding is aangepast heeft hij geen haakjes meer gehad de afgelopen 2 jaar. Dus het kan zeker van invloed zijn om de voeding aan te passen. Hier krijgen ze minimale hoeveelheid biks en voor de rest hooi hooi hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze die kunnen ze gewoon zien of ze haakjes hebben als ze bij zijn, gewoon met een smal apparaatje die ze in de bek doen.

Bij Slof werkt andere voeding ook heel goed. De eerste keer had hij na 3 maanden haakjes, nu ze op HFST zitten zijn z'n haakjes al meer als een half jaar niet bij geslepen.

Ze hebben inderdaad ook ander hooi, maar dat hadden we ook wel gehad als Slof geen haakjes zou hebben. Is gewoon lang, dik, groen hooi van de boer. Ze eten het super goed en is nog goedkoop ook!

Wat betalen jullie voor haakjes weg slijpen eigenlijk?? Hier is het heel duur vind ik, tussen de 80 en 100 euro.

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel super, dus voor narcose enzo hoef je niks te betalen als er geen haakjes zijn? Want alleen onder narcose of een roesje kan de dierenarts de achterste kiezen bekijken.

Nee dat is alleen check ik ben bij verschillende DA 's geweest en daar kijken ze zonder narcose met een beksperretje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n apparaatje kun je alleen vooraan in de mond kijken en niet tot achteraan. Dus dat geeft geen uitsluitsel dat er niks aan de hand is. Het is even geleden maar ik dacht dat het rond de 60 euro was onder narcose.

Oh, ze konden toen heel duidelijk zien dat Slof haken had... Maar misschien kunnen ze het bij kleintjes dan niet zien, deze waren heel groot. (maar hij at nog steeds, vreetzak. :he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ze konden toen heel duidelijk zien dat Slof haken had... Maar misschien kunnen ze het bij kleintjes dan niet zien, deze waren heel groot. (maar hij at nog steeds, vreetzak. :he:)

Als er grote haken zitten of ze zitten op de kiezen meer voorin de mond, dan zie je het inderdaad wel met een otoscoop. Als ze op de achterste kiezen zitten vaak niet. Mijn DA kijkt niet eens meer na zonder narcose, omdat het zo vaak een verkeerd beeld geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n apparaatje kun je alleen vooraan in de mond kijken en niet tot achteraan. Dus dat geeft geen uitsluitsel dat er niks aan de hand is. Het is even geleden maar ik dacht dat het rond de 60 euro was onder narcose.

Dat ligt eraan hoe er wordt gekeken ik zei dat namelijk ook tegen haar omdat er bij de weekend DA zo haakjes gemist waren. Ze heeft mij mee laten kijken en ik heb uitleg gekregen van twee dierenartsen het schijnt niet nodig te zijn om ze iedere keer onder narcose te doen.

Maar goed ik ben geen dierenarts zo wordt het een discussie zonder eind. Ik denk naomkuuhh dat het goed is om te laten checken. Sterkte met je nijn.

Mocht hij vaker last hebben van haakjes kun je vaak wel een (schappelijke) prijsafspraak maken met de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er grote haken zitten of ze zitten op de kiezen meer voorin de mond, dan zie je het inderdaad wel met een otoscoop. Als ze op de achterste kiezen zitten vaak niet. Mijn DA kijkt niet eens meer na zonder narcose, omdat het zo vaak een verkeerd beeld geeft.

Bij ons kijkt ze wel. Ziet ze haakjes, dan zijn ze er =. ziet ze ze niet, dan is het geen garantie dat ze er niet zijn;)

Bij ons is een gebitsbehandeling 85 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .