Ga naar inhoud

Konijn is bang van me en bijt... Help me ajb


Tebster

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb even een dringende vraag, want mijn nijn doet raar en haar laten inslapen of wegdoen is absoluut geen optie!

Ik ga hier meteen mijn volledige verhaal uitgebreid tot in de details neertypen, zodat ik zeker niets vergeet...

Ik heb sinds vorig jaar in januari een superlief konijntje Sam.

Hij komt (kwam) kopjes geven en aandacht vragen en was altijd superlief en nieuwsgierig, hij legde zelfs zijn hoofdje plat zodat ik hem kon aaien!

Nu.

Mijn broer had ook een konijn (uit een ander nest) en daar heeft Sam kindjes mee gemaakt. Aangezien ik bij mijn vriend woon, stond Sam al op dat adres.

Toen de kleintjes oud genoeg waren, heb ik er eentje overgenomen (Loes) en bij Sam gezet. Het koppelen was op zich helemaal geen probleem. Sam is trouwens ook gecastreerd.

Sam en Loes zitten sinds november 2011 samen. Nu, de omgeving is niet geheel anders, we zitten aan een drukkere baan dan Loes gewend is, maar op zich is dit niet heel erg storend. Mijn huisgenoten zijn wel vrij lawaaierig en zijn in hun doen en laten altijd heel druk.

Ze zitten in een groot hok (>120 cm) en ze hebben alles ter beschikking. Hun hok word ook eens -of als het nodig is twee- maal per week schoongemaakt. Bij droog weer (bijna elke dag tenzij er kans is op harde regen of onweer) zet ik ze allebei in zo'n trixie ren.

Maar...

Loes is sinds ze twee weken bij ons woonde, haar vertrouwen in mij beginnen te verliezen denk ik...

Ze begon steeds grotere ogen te krijgen iedere keer als ik het hok opendeed om ze allebei te aaien en eten bij te geven.

Het bleef echter niet bij grote ogen. Het werd alsmaar erger en erger, Sam werd teruggetrokkener, hij kwam geen kopjes meer geven maar liet nog steeds mooi zijn hoofdje zakken om geaaid te worden.

Ik merkte al dat er iets niet juist was , dat Loes bang van me is en dat dat effect heeft op Sam.

Ik ben toen elke dag rond hetzelfde tijdstip ongeveer gewoon voor de kooi gaan zitten met het deurtje open, zonder ze aan te raken of te aaien.

En voor ik de kooi dichtdeed, kregen ze altijd een haverkoekje of een stukje citroenmelisse (dat zijn hun favoriete hapjes). Tegen de avond aan ging ik ze ook nog eens eten en drinken geven zonder ze ook teveel te aaien.

Ik had die tip op vanalle blogs en forums enzo gelezen om toch iedere dag ongeveer een kwartiertje voor het hok van je konijntje te gaan zitten zonder ze vast te pakken of te knuffelen of whatever... Dus dan deed ik dat maar.

Tenzij het natuurlijk mooi weer was. Dan zet ik zo graag de nijnen buiten zodat ze kunnen spelen. Dus dan moet ik ze ook beiden uit de kooi pakken.

Loes begon meer en meer te knorren. Ook toen ik haar vanuit de ren terug in het gewone hok wilde zetten.

Haar ogen werden groter en groter.

ook bij Sam is het steeds moeilijker hem nog van de ren terug naar de kooi te zetten.

Ik zit er echt niet achter te jagen ofzo, ik kruip in de ren, ik maak me klein, ga er even bijzitten, heb altijd iets lekkers voor ze bij, ik laat m'n hand aan ze ruiken en geef ze een zacht aaitje over hun hoofdje net voor ik ze pak.

Bij Sam lukt dit meestal wel goed, die vindt dat niet zo erg, maar Loes loopt als een gek door de ren waardoor ik haar dus ook niet kan pakken; Ik las al dikwijls pauzes in, zodat ze even kan bekomen en ik er ook niet moet achter jagen want daar krijgt ze natuurlijk stress van, maar ze kan onmogelijk in de ren blijven zitten als het 's nachts kans is op onweer he :( Dus dan neem ik haar zachtjes bij haar nekvel en ondersteun haar, dan leg ik haar comfortabel op mijn armen en laat ik haar zelf in het hok springen.

Het wegrennen en rondrennen als een gek is er pas de laatste 2 maanden bijgekomen... Sam begint ook stressiger te worden en gaat ook al sneller van me lopen.

Ik had het al een paar keer gemerkt dat Loes me wilde aanvallen om te bijten maar ik heb toen elke keer een hoog 'iek!' geluid gemaakt of er gewoon niet op gereageerd (wel met die gedachte in mijn hoofd van, wat is er toch in godsnaam aan de hand?!). ik was altijd net op tijd weg.

Maar gisteren heeft Loes me gebeten.

Doorheen mijn trui, tot bloedens toe. Ik heb alles weer heel kalm aangepakt, niet achter haar gejaagd of niks... Ze sprong gewoon op mij en zette haar tanden in mijn pols...

Ik ben zo teleurgesteld...

Ik weet dat Loes niet graag gepakt wordt. Dus probeer ik dat altijd zo kort en bondig mogelijk te doen. Ze krijgt eens ze in haar hok zit ook altijd meteen iets lekkers, maar de laatste 3-4 maanden wilt ze dat zelfs al niemeer van me aanpakken.

Sam neemt alles nog wel van me aan. Maar ook hij heeft grotere, bange oogjes als ik het hok nogmaar open doe ofzo. En kopjes geven doet ie ook al helemaal niet meer...

Ik weet echter niet wat ik verkeerd doe... Ik heb echt het allerbeste voor met mijn konijntjes en ik wil dat ze zich zo gelukkig voelen als maar kan..

Wie o wie heeft er tips en wilt mij hier alsjeblieft mee helpen...

alvast duizend maal dank, Steffie

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook iedere dag oppakken, ik snap dat ze hun vertrouwen verliezen.

Ik maak hier gebruik van een vervoersbox om ze te verplaatsen van binnnen naar buiten en vice versa.

Ten minste, met mijn eerste konijn, de tweede is nog niet buiten geweest.

Maar die gaat er vanzelf in en uit. Anders kan je er natuurlijk ook iets lekkers in leggen om ze te lokken.

Zal nu nog niet werken misschien omdat je ze steeds dagelijks opgetild hebt.

Ik zou ze als ze het nu nog niet willen doen dan eerst maar eens niet meer naar buiten doen om het vertrouwen terug te winnen.

Misschien dat ze over een paar weken dan snappen dat je ze niet wilt optillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel groter dan een meter twintig. Heb er toen echt op gelet dat het hok niet te klein was. ik zal het eens gaan nameten want ik weet de afmetingen niet precies :$

Ben trouwens ook van plan tegen de zomer een groter en mooier hok te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.20m groot? Dat is echt te klein voor twee konijnen als permanente ruimte. Je moet minimaal 2m2 per konijn rekenen bij koppels. Dus dat is dan 4m2 en dat is het beste dat het één niveau is (bv op de grond een ruime ren gaan plaatsen voor het hok). Ik denk dat als je je konijntjes meer ruimte gaat geven je al een heel eind komt. In principe is een nachthok juist dat, een nachthok om in te schuilen/warm te blijven in de winter, maar verder hebben ze niks aan een nachthok van 1.20. Konijnen zijn daarnaast vooral in de avond/nacht en vroege ochtend het actiefs, dus logisch dat als ze dan worden opgesloten, ze hun energie niet kwijt kunnen. Ik zou dus minimaal 4m2 permanente ruimte gaan creeëren, liefst groter. Dan zul je veel meer plezier gaan beleven en als je dan voor een ren gaat waar je ook nog in kunt zitten zullen ze ook meer aan je gaan wennen.

Heb je misschien een foto van het hok/de ruimte die je konijnen nu hebben?>

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

1.20m groot? Dat is echt te klein voor twee konijnen als permanente ruimte. Je moet minimaal 2m2 per konijn rekenen bij koppels. Dus dat is dan 4m2 en dat is het beste dat het één niveau is (bv op de grond een ruime ren gaan plaatsen). Ik denk dat als je je konijntjes meer ruimte gaat geven je al een heel eind komt. In principe is een nachthok juist dat, een nachthok om in te schuilen/warm te blijven in de winter, maar verder hebben ze niks aan een nachthok van 1.20. Konijnen zijn daarnaast vooral in de avond/nacht en vroege ochtend het actiefs, dus logisch dat als ze dan worden opgesloten, ze hun energie niet kwijt kunnen.

Heb je misschien een foto van het hok/de ruimte die je konijnen nu hebben?>

Mijn hok is groter dan een meter twintig, ik moet het eigenlijk nog eens nameten (zie hierboven). ik heb geen foto van het hok. maar ben wel al langer van plan om een nieuw hok te kopen voor de nijnen. (en groter natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb even een dringende vraag, want mijn nijn doet raar en haar laten inslapen of wegdoen is absoluut geen optie!

Ik ga hier meteen mijn volledige verhaal uitgebreid tot in de details neertypen, zodat ik zeker niets vergeet...

euhm ja het zou al heel raar zijn om een konijn te laten inslapen omdat die bang van je is.. dus ik denk niet dat iemand dat hier zal voorstellen hoor.

Ze zitten in een groot hok (>120 cm) en ze hebben alles ter beschikking.

je hok is veel te klein voor je konijnen: ze moeten minstens 1m2 hebben per konijn. in plaats van ze steeds op te nemen en in de ren te zetten zou je de ren beter vastmaken aan de kooi en ze daar permanent in laten gaan zodat ze voldoende ruimte hebben. bovendien moet je ze dan niet steeds oppakken, konijnen zijn prooidieren en worden niet graag opgepakt.

Sam en Loes zitten sinds november 2011 samen. Nu, de omgeving is niet geheel anders, we zitten aan een drukkere baan dan Loes gewend is, maar op zich is dit niet heel erg storend. Mijn huisgenoten zijn wel vrij lawaaierig en zijn in hun doen en laten altijd heel druk.

wat betreft je huisgenoten: ik weet niet wat je bedoelt met lawaaierig maar in een gewoon gezin met kinderen is het ook druk dus in principe moet dat geen probleem zijn. je moet zien dat je konijnen de mogelijkheid hebben om zich terug te trekken, te verstoppen als ze even bang zijn. aangezien je hok veel te klein is lukt dat volgens mij ook niet goed. je kan voorzien in schuilhokjes, een kartonnen doos in de ren waar je een gat in maakt enz.

ik denk dat het al veel zal helpen als je ze niet steeds oppakt om in de ren te zetten en hen een groter verblijf biedt waar ze kunnen spelen en zich verstoppen als ze willen. ik zou me eerst focussen op voorzien in hun basisbehoeften, dan zullen ze al veel gelukkiger zijn en dan kan je terug toenadering beginnen zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het sowieso wel slim is om eerst aan de basisbehoefte van een konijn te voldoen. En dat begint al met een ruim verblijf, van minstens 2 vierkante meter, plus dagelijks ruimte om lekker pootjes te strekken.

Konijnen vinden het gruwelijk om opgepakt te worden. Ik zou absoluut vermijden om konijnen op te pakken, want dat kan de relatie met de mens ernstig vertroebelen. Oppakken is als door een roofdier gegrepen worden en dus in principe einde konijn, enorm angstig dus. Zeker als je het regelmatig doet, kan dat dus een negatieve uitwerking hebben en kan het dus het gevolg hebben dat konijnen bang worden voor je.

Bovendien zijn konijnen territorium dieren, ze leven in hun afgebakende stukje. Dat kan bij konijnen het gevolg hebben dat ze dus moeite hebben met verplaatst worden.

Ik zou dus beginnen om alle angstfactoren weg te nemen en haar opnieuw te laten ervaren dat jij niet eng bent. Dat heeft gewoon veel tijd nodig. Maar in mijn ogen moet dat wel goed kunnen komen, mits dat goed aangepakt wordt. Zorg dat ze een ruim verblijf hebben en ga er dan rustig bij zitten. Als dat goed gaat of als ze het durft, kun je ze uit je hand gaan voeren etc.

Als ze minder angstig is, kun je opzoek gaan naar een manier om ze buiten te zetten zonder op te tillen. Een manier is bijv. een vervoersmandje. Leer ze in zo'n vervoersgeval huppen en dan buiten zetten.

Of het verhuizen gewoon geheel achterwege laten. Ik heb zelf een heel angstig en onzeker voedstertje, dat met de nodige inspanning het erg goed doet. Ze zal het gras buiten moeten missen, maar prima gelukkig in haar permanente ruimte van bijna 16 vierkante meter. Haar territorium, haar plekje, haar vriendje, alles vertrouwd en dus is ze op haar gemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even de afmetingen van het HOK: het is inderdaad te klein. 150 x 90 cm (zit een nachthokje, schuilplaatsje bij in).

De afmetingen van de REN: Afmeting: L 216 x B 116 x H 65 cm (is gekopieerd van de website, ik had meteen de grootste besteld.

@ manon24: Van dat inslapen of wegdoen heb ik al van vele mensen gehoord, ik vind dit ook te drastisch net als jij. Ik zet het er gewoon al bij omdat ik wil laten zien dat ik er alles wil aan doen zodat die twee dingen zeker NIET hoeven te gebeuren. :)

Mijn huisgenoten zijn helaas niet zoals het gemiddelde drukke gezin met kinderen, ik heb er toen ook aan moeten wennen en soms nog word ik er krankzinnig van. Het zijn volwassen mensen, die roepen wanneer ze fluisteren en brullen wanneer ze iets zeggen. Ze boenken en botsen ook met alles waar je mee bonken kan (deuren, deksels van vuilbakken,...). Kortweg en je mag dit heel letterlijk nemen: je hoort dit gezin tot in de wijk achter ons...

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het dan interessant om je konijnen ergens in het huis te zetten waar het rustiger is want die omstandigheden zijn denk ik wel stressvol voor je konijnen :yes:. je moet dan niet per se een nieuw hok kopen hoor maar gewoon je ren tegen het hok aanzetten waardoor ze er altijd in kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huisgenoten zijn helaas niet zoals het gemiddelde drukke gezin met kinderen, ik heb er toen ook aan moeten wennen en soms nog word ik er krankzinnig van. Het zijn volwassen mensen, die roepen wanneer ze fluisteren en brullen wanneer ze iets zeggen. Ze boenken en botsen ook met alles waar je mee bonken kan (deuren, deksels van vuilbakken,...). Kortweg en je mag dit heel letterlijk nemen: je hoort dit gezin tot in de wijk achter ons...

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een groter verblijf en ze niet elke dag optillen zul je misschien al veel verbetering zien. ik had ook huisgenoten die veel lawaai maakte, mijn konijnen hadden daar zover ik weet nooit last van maar goed misschien die van jou wel, je weet het niet. gewoon even de boel wat aanpassen en wie weet gaat het dan al snel beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .