Ga naar inhoud

Hoe lang met konijn in auto??


FHMuis

Aanbevolen berichten

Bij ons in het dorp zit een DA, maar sinds we er met Muis onlangs een paar keer zijn geweest, hebben we er niet echt het vertrouwen in dat ze konijnkundig zijn.

We willen wel naar een konijnkundige DA (zoals hier in de lijst beschreven), maar dan zitten we sowieso een half uurtje in de auto (en ook weer een half uur terug). Hoe goed is dat voor een konijn? Lijkt me dat hij daar best stress van krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt eventueel ook wat Rescue Remedy van Bach geven, soms ontkom je eenmaal niet aan stressvolle situaties. Toen ik een paar jaar geleden ging verhuizen moest het konijn ook anderhalf uur mee in de auto, had hem moeilijk achter kunnen laten daar... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook naar een dierenarts waarvoor ik 35 minuten moet rijden. Twee van de vijf zijn wel wat gestresst, maar het is maar 1 keer per jaar. Ik geef ze altijd wat lekkers in de vervoersbox en bij terugkomst ook. Ik heb niet veel andere keus, want dichterbij zit geen konijnkundige dierenarts. Dus dan moet het maar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, dat is ook zo, met konijnen ophalen zitten ze ook langer in de auto.

Zat er meer aan te denken zoals Muis die afgelopen anderhalve week 2 keer naar de DA moest.

Hij is niet heel relaxed in de auto (maar dat eindigt dus altijd in een bezoekje aan de DA), maar ook niet super van slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn heeft geen besef van tijd. Een ritje van 5 minuten of dertig minuten is net zo stressvol.

Maar je hebt toch meer kans op een hartstilstand in 30 minuten dan 5 zou ik zelf denken. Op zich heb je wel gelijk hoor, het is sowieso zielig als ze in de stress schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf merk dat er een heel verschil is als ze mij kunnen zien. Ik zet de reismand daarom altijd op de bijrijdersstoel, met de opening naar mij toe. De hele weg praat ik ook tegen ze, zodat ze een bekende stem horen. In de auto zijn ze eigenlijk altijd (of ze zijn echt ziek) de krant aan het versnipperen. Ook doe ik een handdoek over die kleinere openingen aan de zijkant en achterkant zodat het een donker holletje wordt.

Ik merk echt duidelijk verschil als ze bij de dierenarts zitten en als ze in de auto zitten. Voordat ze bij de dierenarts zitten en nadat ze bij de dierenarts geweest zijn, zijn ze druk met die krant en languit liggen (ze kunnen net naast elkaar languit).

Maar bij de dierenarts zelf is mijn voedster bijna non-stop aan het stampen. Pas als de kap eraf gaat, gaat ze stil naast mijn ram zitten. Als de kap erop gaat, gaat ze de ene keer wel weer stampen en de andere keer blijft ze dood stil liggen.

Ik heb dus niet het idee dat onze konijnen de auto rit juist stressvol vinden.. Maar ja, elk konijn is anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koonijnen hebben inderdaad geen besef van tijd. Hier zit de da ook een half uur rijden vandaan.

En voor een hartstilstand is wel wat meer nodig dan een beetje gewiebel in de auto hoor:p dan moeten ze heel plots ergens van schrikken of de stress moet zeer lang aanhouden.

Toen ik max op ging halen zijn we ook heel nl doorgeweest. 3 uur heen en 3 uur terug. Max lag de terugweg lekker languit en mini op zijn rug. Gelijk koppeling geslaagd :he:

Vind wel dat er vaak gedaan wordt of konijnen met het minste of geringste dood neervallen maar dat valt in mijn ogen best mee. Ze vinden auto rijden hier niet leuk en het is ook wel heel spannend maar zodra ze thuis of waar ook uit het hokje mogen gaan ze lekker rondscharrelen of gras eten oid. Ze blijven in iedergeval niet eindeloos stressen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Wupsie. Bij mij vinden ze auto-rijden ook echt niet leuk, maar ze vallen niet dood neer van auto-rijden. Heb toch al regelmatig uren met konijnen door heel Nederland gereden en nooit grote problemen gehad.

Dat konijnen geen besef van tijd hebben is weer zo'n aanname die iedereen hier aan elkaar vertelt. Hoe weten we dat dan precies? Laten we ze na een auto-rit een enquete invullen met de vraag hoe lang het geduurd heeft? Ik denk dat het begin van de rit het moeilijkst zal kunnen zijn en dat een lange rit dus niet heel veel meer stress hoeft te zijn dan een korte. Maar of konijnen geen tijdsbesef hebben.... Heb het de mijnen nooit gevraagd :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn ogen hebben ze net zo veel tijdsbesef als kleine kinderen. een kwartier kan lang duren en een uur kan ook lang duren. hoelang iets precies is, ja dat weten ze niet echt.

Al lijken die van mij wel te kunnen klokkijken :whistle2: Max komt altijd rond half 11 even naar de bank als ze nog geen brokjes hebben gehad. Toch best knap zonder klok :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn ogen hebben ze net zo veel tijdsbesef als kleine kinderen. een kwartier kan lang duren en een uur kan ook lang duren. hoelang iets precies is, ja dat weten ze niet echt.

Al lijken die van mij wel te kunnen klokkijken :whistle2: Max komt altijd rond half 11 even naar de bank als ze nog geen brokjes hebben gehad. Toch best knap zonder klok :P

Daar dacht ik dus ook al aan, maar dat heeft met een biologische klok te maken. Ik denk dat tijdsbesef iets anders is, maar dat is maar iets wat ik denk he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .