Ga naar inhoud

agressief konijn?


simonella

Aanbevolen berichten

Hallo mede bb'ers

een vriendin van mij heeft advies nodig. ze heeft een konijn een NHD voedster van ongeveer 6 maanden en ze is agressief tegen mensen, haar moeders rat en ze viel laats een kraai aan. ze krabt en bijt. aleen naar handen doet ze dit. er is een gedragsdeskundige geweest en die heeft gezegd dat het kwam omdat ze jaloers is op de rat omdat ze hem ruikt.

nu zitten ze er aan te denken om een kitten te nemen , maar is dit een goed idee met haar konijntje , kiki?

graag zou ik jullie advies en/of tips en meningen etcetera willen horen zodat ik het haar kan vertellen.

groetjes!!

Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor het konijntje is het beter als ze een eigen soortgenootje krijgt. die begrijpt ze tenminste en zo heeft ze iemand om mee te spelen, samen te eten, slapen etc. de meeste konijntjes die alleen zitten leven hier erg van op en hun gedrag verandert er vaak door in positieve vorm.

het kan zijn dat het konijntje gewoon bang of onzeker is en daarom bijt als iets op haar afkomt. in dat geval moet je het konijn echt op jou af laten komen en niet met je hand naar het konijn. dat kan veel tijd kosten en erg veel geduld, maar helpt vaak wel! zo wek je het vertrouwen van het konijn en zal het vanzelf op je afkomen voor een aai.

al zijn sommige konijnen ook weer geen aai/knuffel types en zullen er nooit van houden.

heeft het konijn genoeg ruimte zodat het ook zich kan terugtrekken maar ook de benen kan strekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft dit konijn het gedrag ook buiten het hok of vooral als je je hand in het hok steekt?

Konijnen kunnen bijten om zichzelf te beschermen. Als prooidier is een konijn er op ingesteld dat de wereld gevaarlijk kan zijn. Het liefste brengt een konijn zichzelf bij gevaar in veiligheid door weg te rennen. Als dat niet kan, bijvoorbeeld doordat hij in een hok zit, in een hoek wordt gedreven of wordt vastgehouden, kan hij zijn tanden gebruiken. Zo kan een konijn bijvoorbeeld bijten als hij wordt opgepakt of vastgehouden. Ook als iemand hem pijn doet of iets wil doen dat hij niet prettig vindt, zoals nagels knippen of medicijnen geven, kan hij bijten. Het is een manier om zichzelf te verdedigen.

Als een konijn de ervaring heeft dat handen die zijn hok in komen, hem gaan oppakken, kan hij al bij voorbaat dreigen door op de handen af te springen of door er meteen in te bijten.

Daarnaast lijkt het me beter om het konijn een konijnenmaatje te geven i.p.v. een kitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft helemaal niet per se met de hormonen te maken te hebben. Het kan ook komen door eerdere ervaringen dat ze zo reageert. Een voedster laten helpen is nogal een ingrijpende operatie, dus ik zou eerst andere dingen proberen voordat je zoiets adviseert.

Zet eens een ren op en ga bij het konijn zitten, geef haar een brokje of iets lekkers als ze naar te toe komt. Zo leert ze dat je niet eng bent en ze beloont wordt als ze naar je toe komt. Daarnaast is een ruime kooi met schuilhok belangrijk en een ex-ram erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat een konijn alleen agressief is/wordt wanneer het niet lekker in zijn vel zit. Als een konijn zijn leven kan leiden zoals het hoort bij een konijn, dus met maatjes, veel speel/graaf/ren mogelijkheid, geen grijpgrage kinderhandjes (waar konijnen ECHT niet van houden!), goede afwisseling in voeding en een ruim verblijf, dan heeft een konijn geen reden om agressief te zijn.

Ik zou dus, zoals hierboven al wordt aangegeven, al deze punten afgaan om te kijken wat je kunt verbeteren. We hebben er hier 6 waarvan er geen een agressief is. Eentje WAS het, toen we haar gingen ophalen bij mensen die haar niet boden wat ze nodig had. En nu...is ze een geweldig lief beestje. Het kan dus helemaal goedkomen, maar dat kost wel tijd, moeite en wellicht ook wat geld!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen worden niet altijd goed in hun behoeften voorzien, denk bijv. aan een konijn alleen in een hokje achter in de tuin, alleen, geen aandacht, te weinig ruimte, vaak geen goed voedsel etc.

of een konijn die aan de tralies hangt snachts, als je het mij vraagt compleet logisch. een konijn vraagt er niet om op opgesloten te worden en zo moeten konijnen denk ik ook niet gehouden worden.

daarmee bedoel ik zo'n beetje hetzelfde als Rian, het gedrag van een konijn kun je vaak leiden aan verkeerde leefomstandigheden. als die verbeteren kan je konijn ineens het perfecte beestje zijn ;)

dit is niet gericht op de topicstartster ;) want ik heb geen idee hoe het beestje van haar vriendin gehouden wordt. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet er misschien nog even bij vermelden dat het nijntje dat ik hierboven noemde, dat eerst agressief was, ook niet gecastreerd is. Ze gaat het wel ondergaan vanwege haar vele schijnzwangerschappen, maar niet vanwege haar gedrag dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het kost tijd en je moet geduld hebben.

Ik heb Wim uit het asiel gehaald. Die beet en krabte ook. Het was een maatje voor onze Snowy en in het begin was hij zo bang. Maar door veel geduld en liefde bijt en krabt hij nu niet meer. Hij was gewoon heel erg bang had echt al veel meegemaakt. Geplaatst teruggebracht uiteindelijk naar een ander asiel gegaan etc. Niemand wilde deze lieve snotterwim.

Geef het konijntje de ruimte in een hok zal hij eerder aanvallen.

Want het is een prooidier. Een maatje kan hem ook laten zien dat hij niet zo boos hoeft te doen.

Ga gewoon bij hem zitten en praat met een zachte stem tegen hem. Ik doe bij dit soort konijnen ook vaak gewoon heel stil zitten erbij gaan zitten op ooghoogte en dan ook mijn een beetje wiebelen met mijn neus dat doen zij ook eigenlijk kopieren dus en dan worden ze nieuwsgierig en komen ze wel kijken. Of iets lekkers in je hand hebben. Probeer gewoon vertrouwen te winnen.

En zoek een goed maatje wat niet bang voor haar is.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze loopt de hele dag los en krabt ook buiten het hok , en als ze dan los loopt staat de kooi altijd open. ze krabt het meest naar handen in het hok maar ook daarbuiten. ze is nu nog alleen idd. ik heb nog niet gevraagd of ze haar een maatje gaat geven , dat zal ik (binnenkort) wel ff doen ;) ze gaat haar ook laten steriliseren of castreren , want daar worden ze vaak ook al rustiger etc..van. en ze heeft geen eerder eigenaren gehad , want ze heeft haar gekocht toen ze 8 weken was. miss dat er bij de fokker iets gebeurd is , maar dat weten we natuurlijk niet.

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze loopt de hele dag los en krabt ook buiten het hok , en als ze dan los loopt staat de kooi altijd open. ze krabt het meest naar handen in het hok maar ook daarbuiten. ze is nu nog alleen idd. ik heb nog niet gevraagd of ze haar een maatje gaat geven , dat zal ik (binnenkort) wel ff doen ;) ze gaat haar ook laten steriliseren of castreren , want daar worden ze vaak ook al rustiger etc..van. en ze heeft geen eerder eigenaren gehad , want ze heeft haar gekocht toen ze 8 weken was. miss dat er bij de fokker iets gebeurd is , maar dat weten we natuurlijk niet.

x

Is het een rammetje of een voedster?? Ze zou hem/haar dan meteen een maatje kunnen geven 2 weken na de castratie, dat kan al een hoop schelen. Mag ze 's nachts ook los?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou laten helpen zou ik niet zomaar doen, is nogal een ingreep en kost ook nog eens behoorlijk wat. Lijkt me ook niet nodig. Als het de hormonen zijn dan nog hoeft ze niet agressief te zijn. ;)

Ik wil wel even kwijt wat een ongelooflijk slechte gedragsdeskundige. Angst lijkt het zo ook weer niet, territorium ook niet aangezien ze het los ook doet.

Het eerste wat ze moet doen, is in ieder geval niet het konijn optillen of aaien. Laat het konijn zelf komen en een handschoen aanhouden en ze moet haar hand niet wegtrekken als ze krabt. Dit eerst volhouden totdat ze het gedrag niet meer vertoond en ook niet dreigt. En pas haar hand weghalen als het konijn rustig is. Daarna kan ze zich zelf leuker maken door uit de hand te voeren, maar let wel: niet als het konijn agressie vertoond want dat beloont ze dat gedrag mogelijk. :) Vriendje is sowieso een goed plan. Maar betekend niet dat het probleem dat automatisch opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het even wat makkelijker te maken heb ik mijzelf ook maar even aangemeld aangezien het om mijn konijntje gaat.

Het is een voedstertje en in het begin stond ze binnen en nu buiten, en de eerste paar weken nadat we haar bij de fokker hebben gehaald was ze helemaal niet agressief en beet en krabte ze dus ook niet naar handen. Het was precies het tegenovergestelde ze was niet bij je handen weg te slaan en likte er het liefst de hele tijd aan. we konden haar makkelijk pakken allemaal geen probleem. alleen na een paar weken sloeg haar gedrag helemaal om zonder enige aanleiding. ze stond nog steeds binnen en liep elke ochtend even voor naar school gaan en zodra er iemand thuis was rond 3 uur liep ze eigenlijk de hele tijd los tot een uurtje of 7/8. we hebben niks anders met haar gedaan wat haar gedrag zou kunnen verklaren. de gedragsdeskundige heeft ons verteld dat het door de rat zou kunnen komen, rond die tijd is het ook begonnen. we hebben ervoor gekozen om haar naar buiten te verplaatsen omdat het nu ook lekker weer wordt en dan ruikt ze die rat niet meer. Daar heeft ze een groter hok met een ren eronder en ze loopt nog steeds elke ochtend en als er iemand thuis is tond dezelfde tijd. alleen heeft ze nu geen toegang meer tot binnen. ze heeft dus het hele balkon tot haar beschikking en als ze loopt zit er ook altijd iemand op het balkon of bij haar zodat ze niet alleen is. alleen haar gedrag is precies hetzelfde gebleven ze doet het binnen haar kooi maar ook erbuiten. als je bij haar zit en niks aan het doen bent heeft ze ook wel eens de neiging om te bijten zonder enige aanleiding of dat er handen bij te pas komen. we hebben haar geprobeerd afleiding te geven door middel van speeltjes alleen doet ze daar helemaal niks mee. We hebben inderdaad ook zitten denken aan een konijntje erbij te nemen maar dan wordt de ruimte die zij nu heeft te klein voor hun beide. Ik denk ook niet dat Kiki heel lief gaat zijn tegen het andere konijn aangezien ze alles aanvalt wat er op het balkon verschijnt, zoals een kraai en een kat. De kitten die we willen is ook niet voor het konijn maar meer voor onszelf dat we al heel lang een katje erbij willen dat moet alleen niet ten nadele komen van Kiki.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .