Ga naar inhoud

Dosering Doxoral Aqua Drops


Alis

Aanbevolen berichten

Ik maak even een apart topic aan omdat het een beetje haast heeft, ik wil zo snel mogelijk aan deze kuur beginnen. Op het doosje dat ik gekregen heb staat 0,13 ml 2x daags (voor een konijntje van 0,5 kilo, het is maar een klein manneke :) ). In het doosje zit echter een grote spuit, dus daar kun je niet heel accuraat mee afmeten. Ook liet de assistente me op de spuit zien dat ik hem 1,3 ml moest geven. Nou geloof ik niet direct wat een assistente zegt, voor katten is de dosering 1ml per kg, dat zou dus 0,5 ml moeten zijn, daar word ik ook niet wijzer van.

Heeft iemand zelf Doxoral Aqua Drops aan hun konijn gegeven en hoeveel was dit dan op welk gewicht? Misschien kan ik daar een beetje van afleiden of het label fout is of dat het advies van de assistente en de spuit gewoon een fout waren. Ik denk namelijk dat het gewoon 0,13 ml moet zijn, maar onderdoseren is bij AB natuurlijk heel slecht. Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens deze site http://www.astfarma.nl/html/doseringswijzer_konijn.aspx is het 2x daags 5mg/kg konijn en ik neem aan dat je Doxoral® Aqua Drops 10 ml van Astfarma hebt (10mg/ml). Dan zou je dus 0,5ml/kg moeten geven. Die 1,3ml klopt dan wel als je konijn 1,3kg weegt, alleen moet je dat nog door 2 delen (2x daags 0,65ml).

(Reken zelf nog maar even na voor de zekerheid :mdr:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 mg/kg 2 x daags zou dan in het geval van Chloe (halve kilo) 2,5 mg moeten zijn. Alleen heb ik inderdaad druppels, klopt dus ook niet echt. Ik snap het echt niet meer. Misschien moet ik gewoon even bellen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet woog 2,1 kg en had als dosering 1.09 2 maal daags.

Verder ben ik niet zo'n ster als het gaat om berekeningen en zeker met medicatie waag ik mij daar niet aan, maar zo heb je misschien toch een beetje een richtlijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 mg/kg 2 x daags zou dan in het geval van Chloe (halve kilo) 2,5 mg moeten zijn. Alleen heb ik inderdaad druppels, klopt dus ook niet echt. Ik snap het echt niet meer. Misschien moet ik gewoon even bellen :(

Als ie 0,5kg weegt is het 2x daags 0,25ml (de druppels zijn 10mg/ml), maar 0,5kg is nog lichter dan de gemiddelde cavia...klopt dat wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 x daags 0,25 ml per kilogram. Dus bij een halve kilo = 2 x daags 0,125 = 0,13 ml per kilo. Maar als ze een halve kilo is hoe oud is de dan?

Hele jong dieren mogen dit volgens mij niet hebben, maar dat weet ik niet zeker (maarja dan zal je het ook niet mee krijgen lijkt mij)

Een DA kan natuurlijk de dosering op ervaring aan passen, maar dit is de richt lijn. Als het idd deze dosering is, zou ik een 1 ml spuitje vragen. Anders is het idd niet goed te doseren.

aangepast door MichelleloveElmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel volgen met de dosering die de DA heeft meegegeven, namelijk de 0.13ml 2x daags.

Ik denk alleen dat de assistente een fout heeft gemaakt met het te tonen met de spuit.

De dosis zoals die in vele medische boeken voor konijnen is beschreven (DA lectuur) is 2.5mg per kg konijn 2x daags.

Wat dus voor een konijn van een 0.5kg inderdaad overeenkomt met 0.125ml (0.13 afgerond).

Deze dosering van de DA is dus helemaal niet 'raar' en ik zou me er persoonlijk dan ook aan houden. Als je blijft twijfelen, kan je morgen nog altijd even je eigen DA bellen.

Daarnaast maak ik me wel zorgen over het gewicht van je konijn. Of dit is verkeerd gewogen...en dan heb je een foute dosering van de medicatie.

Als het wel klopt, hoop ik dat het een jong konijn is, want anders is er sprake van ernstig ondergewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ben nu wat geruster, dan wordt het gewoon 0,13 ml. Bedankt voor de antwoorden!

Chloe is echt mini, zeker voor een hangoordwerg en al helemaal voor een mannelijke variant (ik dacht ook dat hij eerst een dame was). Dat is hij altijd al geweest, het is een heel klein en fijngebouwd konijntje. Toen ik hem meer voerde bleven de blindedarmkeutels steeds liggen, dus dat was ook niet de bedoeling. Hij eet echt goed (fruit, groente, kruiden, biks) en is hij altijd reuze actief en nieuwsgierig. Ik ben het met jullie eens dat het een heel laag gewicht is, maar ik kan er niks anders van maken, zo is hij gewoon :) Sommige mensen zijn ook heel dun zonder medische reden, dus zo heb ik het eigenlijk altijd gezien. Er is ook nog nooit een dierenarts geweest die zei dat hij te licht was. Wel een die een keer zei dat hij netjes op gewicht was, omdat de meeste konijnen te dik zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je aan die dosering? Astfarma adviseert het dubbele :$[/quote

Dat is voor honden en katten ;) Konijnen staan niet in de bijsluiter;) Ik heb deze dosering die wij standaard gebruiken op mijn werk bij konijnen en knaagdieren. Vandaar dat ik er bij vermeld dat dit een richlijn is en ik niet weer of de DA een andere dosering heeft gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je echt zeker van zijn gewicht?

Op wat voor weerschaal is hij gewogen?

Ik zou het toch nog eens nameten op een nauwkeurige keukenweegschaal ofzo.

Het is bijna een onmogelijk laag gewicht voor een volwassen konijn. Dan zou je al spreken over een serieuze groeiachterstand of zelfs meer...

Hij is volwassen hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je aan die dosering? Astfarma adviseert het dubbele :$

Dat is voor honden en katten ;) Konijnen staan niet in de bijsluiter;) Ik heb deze dosering die wij standaard gebruiken op mijn werk bij konijnen en knaagdieren. Vandaar dat ik er bij vermeld dat dit een richlijn is en ik niet weer of de DA een andere dosering heeft gekozen.

Deze is wel voor konijnen http://www.astfarma.nl/html/doseringswijzer_konijn.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chloe is echt mini, zeker voor een hangoordwerg en al helemaal voor een mannelijke variant (ik dacht ook dat hij eerst een dame was). Dat is hij altijd al geweest, het is een heel klein en fijngebouwd konijntje.

Tis echt wel heel erg mini dan :mdr: Kleinste konijn dat ik hier in het pension heb gehad vond ik al mini en die was net 1kg :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je echt zeker van zijn gewicht?

Op wat voor weerschaal is hij gewogen?

Ik zou het toch nog eens nameten op een nauwkeurige keukenweegschaal ofzo.

Het is bijna een onmogelijk laag gewicht voor een volwassen konijn. Dan zou je al spreken over een serieuze groeiachterstand of zelfs meer...

Hij is volwassen hé?

Hij is volwassen. Ik heb telefonisch het gewicht doorgegeven, gewogen op een keukenweegschaal maar ik zei tegen de dierenarts dat ik niet zeker wist of deze keukenweegschaal klopte. Ik zei toen tegen hem, hij kreeg 0,4 ml Baytril, zijn antwoord: oh ja, dan klopt dat wel. Nu zoek ik op Baytril dosering, staat er 0,4 ml/kg... zou hij dan toch een kilo zijn? Ik heb net hem geprobeerd te wegen op de personenweegschaal, volgens mij is hij wel minder dan een kilo, maar het kwam wel dichterbij de kilo dan de 500 gram. Niet helemaal accuraat natuurlijk. Wat een gedoe, toch maar meer Doxoral geven dan denk ik? Ik baal een beetje, eerst maakt de assistente een fout, nu blijkt de dierenarts ook nog een fout gemaakt te hebben?

Edit: hij is overigens wel echt slank voor een volwassen nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hem zo zie zou ik hem nog wel wat zwaarder dan een kilo geven onderdoseren is funest, maar op foto's is het gewicht natuurlijk niet af te lezen. Maar een hangoordwerg moet minimaal 1250 gram zijn eigenlijk.. ideaal is 1500 gram.

Heb je niet toevallig een keukenweegschaal die tot 5kg gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb beide methodes (keukenweegschaal en personenweegschaal) geprobeerd. Ik denk dat mijn keukenweegschaal echt kapot is. Volgens mij was die foto genomen tijdens de winter, dan lijken ze altijd wat dikker. Het is echt een slankerd. Ik denk dat de kilo wel klopt. Zeker omdat hij ook 0,4 ml Baytril had gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .