Ga naar inhoud

konijnen vechten ineens


mandymark

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik zit met mijn handen in het haar. wij hebben in maart 2 vrouwtjes gekocht die waren toen 6 weken. sinds een paar dagen zit Piwi steeds achter Fluffy aan te `jagen` en mist fluf dan ook haar van haar rug en heeft allemaal korsten.

iemand enig idee hoe dit zo ineens kan...

ik heb geen plek om 2 kooien neer te zetten. ze zitten in het onderste stuk van mijn alu, daarboven zitten andere bewoners...

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mandymarrk,

2 vrouwtjes gaan meer dan 95% van de gevallen fout. Vanwege de hormonen wordt dit ook steeds erger. Wondjes zou ik wel goed in de gaten houden om eventuele ontstekingen te vermijden. Soms geneest eeen korstje erg goed, maar als ze er aan gaan likken kan het minder prettig worden.

Waar heb je je voedstertjes gekocht? Misschien dat je naar een opvang kan gaan in de buurt om een vrouwtje om te wisselen voor een ram. Op deze site staat een goede lijst met konijnenopvangen. Er is er altijd wel eentje in de buurt.

Ik zou toch kijken of je niet een tijdelijke mogelijk kan maken om ze apart te zetten, dit levert voor beide voedsters veel stress op.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de kooi is al niet groot en ik kan hem wel splitsen maar dan blijft er helemaal geen ruimte over. ze lopen regelmatig los en eten ook wel samen...

hoe moet ik nou een keuze maken om 1 weg te doen... wie moet ik dan kiezen? wij wonen in epe. zal is kijken of er hier iets in de buurt zit... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ruimte voor 2 konijnen moet altijd dag en nacht minimaal 2 vierkante meter zijn en dan kan het met 2 vrouwtjes soms nog goed gaan. Maar als de kooi niet groot is, lijkt mij dat al een probleem, is er geen mogelijkheid een vaste ren aan vast te maken? Misschien geeft dat een oplossing.

Hoe oud zijn de konijntjes nu?

In Zwolle zit een opvang, maar dan zal je wel ook minimaal 2 vierkante meter moeten realiseren want of het nou 2 dames of een heer en dame zijn dat is wel nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bwa dan is dus nu de kooi al te klein :( arme konijnen...

een ren eraan vast maken gaat niet. door prive omstandigheden wonen we nu erg klein en met een hond in huis en 2 katten lijkt me dat niet veilig en kan ik zelf niet meer vd bank af... ik heb gekeken hier op het forum maar zie geen lijst met opvangs staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zullen je in de opvang geen konijn meegeven als ze weten dat de ruimte voor je konijnen te klein is. toen ik naar de opvang ging moest ik een foto doorsturen van het verblijf dus dat is wel iets waar je dan iets op zou moeten vinden:yes:. heb je niet de mogelijkheid om de konijnen in de tuin te huisvesten en dan 2 koppels te maken of 1 konijn naar de opvang brengen en een ex-ram meenemen?

zoals de situatie nu is, is het voor geen enkel konijn goed, ze komen niet overeen en de ruimte is te klein. maar 1 konijn bijhouden is ook niet meteen een oplossing want konijnen zijn groepsdieren. je zit in een moeilijke situatie maar er is wel altijd een oplossing:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt kooien die de hoogte in gaan

Maar dan heb je misschien nog te weinig ruimte

bwa dan is dus nu de kooi al te klein :( arme konijnen...

een ren eraan vast maken gaat niet. door prive omstandigheden wonen we nu erg klein en met een hond in huis en 2 katten lijkt me dat niet veilig en kan ik zelf niet meer vd bank af... ik heb gekeken hier op het forum maar zie geen lijst met opvangs staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zullen je in de opvang geen konijn meegeven als ze weten dat de ruimte voor je konijnen te klein is. toen ik naar de opvang ging moest ik een foto doorsturen van het verblijf dus dat is wel iets waar je dan iets op zou moeten vinden

dat snap ik, de kooi is nu 70 diep, 120 breed en ongv 70 hoog. heb er een hangmat in hangen en daar gaan ze ook wel in.

wat ik mij afvraag, als ik nu een buitenverblijf zou maken met ren gaat het dan wel goed? de 2 dames zitten ook wel naast elkaar en eten ook wel samen... ik heb door mijn prive situatie nu veel minder tijd en ruimte dan dat ik voorheen had :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kooi die je nu hebt is eigenlijk al te klein voor 1 konijn.. Een hangmat is leuk om in te zitten, maar niet in gebruik van oppervlakte en kunnen hupsen.

De kans dat als je er een mooie ren omheen maakt dat het beter gaat is aanwezig, maar geeft absoluut geen garanties met 2 dames. Maar je kan het altijd proberen, gaat dat niet kan je altijd nog zeggen 1 dame een ander plekje en een ex-ram, want de ruimte moet of het nou een dame en heer is of 2 dames of eigenlijk een konijn alleen zeker groter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je er de ruimte voor hebt kan je ze buiten zetten in een hok met een ruime (permanente) ren aan vast waar ze dag en nacht in kunnen. dat geeft echter geen garantie dat het goed gaat. qua temperatuur is dat nu zeker geen probleem. je kan dan nog steeds als het niet goed gaat één voedster inruilen bij de opvang voor een ex-ram of als je minstens 4m2 ren hebt, je 2 voedster koppelen aan 2 ex-rammen bij de opvang :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .