Ga naar inhoud

Oor problemen!


ChloëC

Aanbevolen berichten

Aangezien ik vermoed dat niemand m'n oude topic nog leest en dit uiteindelijk niks meer met myxomatose te maken heeft maak ik hier maar even een nieuw topic aan voor dit probleem!

Ik heb sinds december een Blauw van Sint-Niklaas voedster gekocht bij een erkende fokker als gezelschap voor mijn ex-ram en ex-myxpatient Fluffy...

Al van toen ze hier net was zag ik enkele kleine oude littekentjes in haar oren, maar verder niks aan haar te zien!

Nu sinds een tijdje zie ik dat de buitenkant van haar oorschelpen (met name het centrale deel hiervan) hoe langer hoe meer maar heel schraal en dun bedekt meer is met vacht?! Ze zijn bijna kaal in het midden!

Ook heeft ze in haar rechter oor opzij verschillende wondjes! (zal proberen zo snel mogelijk een foto te maken)

Iemand een idee wat dit kan zijn of ervaring mee heeft? Kan dit komen door Fluffy die bijvoorbeeld nog op haar zou rijden, door overmatige grooming of is hier meer aan de hand?

Verder is ze perfect inorde! Geen andere problemen, Fluffy is helemaal oké en ze krabben beide nauwelijks en zijn nog vollop in de rui...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je oude topic wordt nog zeker gelezen, maar met dit soort vragen is het vaak handiger een nieuw topic te openen.

Ik ben zelf met mijn nhd eens naar de da gegaan vanwege kalende oren en toen werd dit toegeschreven aan overmatig wassen en dit is na verloop van tijd weer verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feline heeft dit ook gehad toen ze nog met Fred zat, niet lang nadat ze gesteriliseerd is. Ze hebben het uitgebreid onderzocht, maar niks te vinden. Omdat de huid niet geïrriteerd was hebben we het zo gelaten. Het werd wel steeds erger, uiteindelijk waren haar oren bijna volledig kaal, maar op een gegeven moment kwam het haar weer terug.. ze heeft er nooit weer last van gehad.

Gezien de wondjes/krasjes zou je haast zeggen dat ze wel jeuk heeft en veel krabt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

da026812.jpg

89369984.jpg

Dit was pas het begin, maar geeft wellicht een idee.. De oren van jouw voedster zullen wel iets groter zijn ;)

Moet er overigens ook bij zeggen dat in dit geval overmatig wassen of stress veroorzaakt door vriendje uitgesloten zijn, Fred is niet zo'n wasser, die wil zelf gewassen worden ;) ze waren toen bovendien echt een goed koppel. Krabben deed ze ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen schurftmijt of oormijt? Daarbij krijg je ook kale plekken en bobbelige plekjes en wondjes.

Schurftmijt is gemakkelijk te verhelpen. De DA zal een pipetje leegknijpen in op huid nekje en dit moet je na (ik dacht) 2 weken herhalen. Verder alles goed schoonmaken, als het idd schurftmijt is. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat plekje op de bovenste foto ziet er idd uit als schurftmijt of oormijt. Ik zou toch nog even naar de DA gaan om te checken of dat het niet is. Het kan doorzetten naar oorontsteking (overigens ook goed te behandelen, maar beter is voorkomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat plekje op de bovenste foto ziet er idd uit als schurftmijt of oormijt. Ik zou toch nog even naar de DA gaan om te checken of dat het niet is. Het kan doorzetten naar oorontsteking (overigens ook goed te behandelen, maar beter is voorkomen)

Goed lezen hè, dat is niet de foto van het konijn van ChloeC ;) het is een foto van twee jaar geleden. Mijt is destijds ook gewoon uitgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is niet gesteriliseerd trouwens... en ik vind het echt heel vreemd want ik zie haar praktisch nooit krabben of bijten! Enkel wassen, dat doen ze zich veel.. En Fluffy wast haar oren ook altijd grondig!

Haar oren zien er heel erg proper uit trouwens en er is verder niks te zien.. Aangezien dit toch al een tijdje is dat ze hier last van heeft veronderstel ik niet dat het mijt of een parasiet zal zijn omdat het dan toch al erger zou moeten worden met de tijd? Ook Fluffy zou er dan toch last van moeten krijgen?

De foto ziet er in iedergeval heel gelijkaardig uit (buiten dan het feit dat haar oren rechtop staan en dubbel zo groot zijn ^^ )

Het zijn zéker geen bultjes, maar echt bijtwondjes als je het mij vraagt... Rond dezelfde plaats in haar oor: Als je er voor staat het linkse oor, iets rechts aan de linkse rand, vrij onderaan.

Nu ik er aan denk! Enkele weken geleden had ze een bijtwondje en kale plek in haar nek, maar daar ben ik 100% zeker van dat het door het rijden van Fluffy kwam!!

Ze zijn (ondanks het rijden af en toe) ook een heel erg goed koppel. Echt onafscheidelijk die 2! Ik heb ze nog nooit zien vechten of boos worden op elkaar! Altijd samen en altijd gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kale plek en bijtwondje in de nek kan inderdaad heel goed door het rijden komen, want dan pakken ze als het ware een stuk vacht/soms vel om zich vast te houden.

Bij Feline kwam het destijds zo kort na de sterilisatie (enkele weken) dat de dierenarts toch vermoedde dat het daar mee te doen had, bijvoorbeeld door de vermindering van weerstand o.i.d. Of dat echt zo was, tja.. blijft gissen. Ze heeft het in elk geval nooit weer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .