Ga naar inhoud

Gras


Ayla

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Naast onze 2 lieve dwergkonijntjes hebben we ook een lieve poes.

Omdat onze poes een binnenhuiskat is geven we haar kattengras.

We geven haar 2 soorten kattengras naar gelang wat verkrijgbaar is in de winkel.

De ene soort heet Cyperus alternifolius Zumula. Dat is een soort waar het gras heel smal en lang is.

Van de andere soort weet ik de naam niet maar dat is een soort gras die dikker is en ook niet zo lang.

Nu mijn vraag is: mogen de dwergkonijntjes ook van beide soorten kattengras eten?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb ook wel eens kattengras. Ik heb 1x een beetje aan de konijnen gegeven. Mijn ram kreeg direct gas. Daarom durf ik het niet meer ;)

Maar dat scheen te liggen aan het feit dat ik het geknipt had ipv geplukt. Maar kattengras kun je niet plukken, want dan trek je volgens mij de halve bak mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan je zien dat een konijn gas heeft?

Ik wist ook niet dat er een verschil is tussen gras plukken en knippen. Ik wist niet dat je gras niet mocht knippen, enkel dat je het gras niet mocht geven dat afgereden was met het grasmachine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heeft mijn ram gister avond/vannacht weer gas gehad. Gas herken je doordat je konijn direct anders als anders gaat doen. Hij wil zowiezo niets meer eten. Het ene konijn gaat stil in een hoekje zitten, terwijl het andere konijn onrustig alle houdingen uit probeerd (staan, languit liggen, in elkaar gedoken etc).

Bij gas moet je direct handelen. Gas is dodelijk wanneer er niet optijd gereageerd wordt.

In het wild eten konijnen ook gewoon gras van de grond af, dus dat lijkt me idd het beste, maar laat ze de eerste keer niet te veel knabbelen.. Bouw het rustig op en hou je konijnen in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kort gras afknipt heb je kans op een zuringproces in dat gras.

De suikers die van nature in het gras zitten gaan een proces in. Voor vele dieren is dit erg gevaarlijk.

Geef daarom nooit gemaaid/geknipt gazongras. Hoe langer het gras, hoe veiliger het is.

Kort gras is gevaarlijk gras, omdat het veel suiker aanmaakt om te groeien. Dit suiker zet zich bij het knippen/maaien om in zuur. Erg gevaarlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kort gras afknipt heb je kans op een zuringproces in dat gras.

De suikers die van nature in het gras zitten gaan een proces in. Voor vele dieren is dit erg gevaarlijk.

Geef daarom nooit gemaaid/geknipt gazongras. Hoe langer het gras, hoe veiliger het is.

Kort gras is gevaarlijk gras, omdat het veel suiker aanmaakt om te groeien. Dit suiker zet zich bij het knippen/maaien om in zuur. Erg gevaarlijk!

En die suikers zetten zich niet om in zuren als je het plukt?? En wel als je het met een schaar knipt?

Hoezo? Hoe werkt dat dan?

En er staan toch echt heel wat konijntjes in een ren op het gazon...

En ik meen juist dat je gras pas na de eerste maaibeurt kan geven in principe. Ongemaaid gras bevat in het voorjaar veel eiwit wat gasvorming kan veroorzaken, vandaar dat je juist gras zou moeten geven wat 1 of 2 keer gemaaid is. Dat klinkt tegenstrijdig met wat je nu zegt over ongemaaid gras geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die suikers zetten zich niet om in zuren als je het plukt?? En wel als je het met een schaar knipt?

Hoezo? Hoe werkt dat dan?

En er staan toch echt heel wat konijntjes in een ren op het gazon...

En ik meen juist dat je gras pas na de eerste maaibeurt kan geven in principe. Ongemaaid gras bevat in het voorjaar veel eiwit wat gasvorming kan veroorzaken, vandaar dat je juist gras zou moeten geven wat 1 of 2 keer gemaaid is. Dat klinkt tegenstrijdig met wat je nu zegt over ongemaaid gras geven.

Kort gras kan je slecht plukken, en als je het plukt trek je vaak de wortel mee, dan heb je dat proces veel minder.

Met gemaaid gazongras bedoel ik vooral het gras dat uit de grasmaaier komt. Dat kan je opvangen in een zak, en als je dat gras aan je konijnen (of bijvoorbeeld paarden) voert dan worden ze daar flink ziek van.

Het maaien van gras is weer een verhaal apart.

De eerste snede is misschien wat eiwitrijker, maar ik denk dat daar veel meer spookverhalen over worden verteld dan nodig is. Dat wil zeggen: als je het hebt over kuilgras. Kuilgras wordt gevoerd aan groot vee (koeien, paarden etc.), niet aan konijnen. Konijneneigenaren hoeven zich dus niet of heel weinig druk te maken over eiwitten uit gemaaid gras.

Wij voeren onze konijnen hooi. Hooi kan je alleen krijgen in de zomer, bij warm weer.

Als je gras intensief bemest wordt het lang en vet, en moet je het al in het voorjaar maaien. Dan bevat het inderdaad veel eiwit. Het moet al vroeg in het voorjaar (mei/juni) worden gemaaid, omdat het anders omvalt en vergaat. Wegens de weersomstandigheden kan je het dan te kort laten drogen en moet het verpakt worden in plastic.

Hooi moet langer drogen en word dus gemaaid in augustus/september. Het gras moet dan lang zijn, en dus mag het niet bemest worden. Het extreem lange, hardere gras wat in augustus gemaaid word bevat veel minder eiwit dan het kuilgras van de eerste snede (1e keer maaien).

Ongemaaid, bemest (!) gras bevat in het voorjaar veel eiwit. Als je konijn niet aan gras gewend is moet je dit dus ook voorzichtig opbouwen. Als een konijn het gras direct eet, word het zuringsproces in het maagsap voorkomen.

Toch blijft het oppassen met geknipt/gemaaid gras.

Als je geknipt/gemaaid lang (!) gras wil laten drogen moet je het minimaal 4 weken laten 'afsterven' voor je het veilig kan voeren.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar je hebt het nu steeds over gemaaid en geknipt gras tegelijk.

Dat je geen gemaaid gras uit de grasmaaier moet geven weet ik, maar ik had het over gras knippen. Met de hand, en een schaar.

Ook niet over hooi eigenlijk :) Al wilde ik binnenkort wel een keer met de zeis door het konijnenweitje om hooi te maken want het gras staat daar ongeveer een meter hoog dus alsnog nuttige info voor mij toevallig ;)

Ik bedoelde gewoon gazongras, wat over het algemeen bemest is, dat je dat eerst een keer moet maaien in het voorjaar en daarna pas ervan knippen of plukken om vers te geven. Na de eerste snee dus, en inderdaad niet de eerste snee zelf geven.

Dus ik vind het een heel interessant verhaal wat je vertelt, met veel goede informatie, maar mij is nog steeds niet duidelijk waarom je gras niet zou mogen knippen en wel zou mogen plukken. Als ik nu tussen de regels door lees zou het antwoord zijn: Geef alleen uitgetrokken gras waar de wortel ook mee uitgetrokken is.

Wat in zou houden dat niemand meer gras uit zijn gazon aan zijn konijnen meer gaat voeren :P

Ten minste, ik neem aan dat niemand zijn gazon opzettelijk zou willen ruĆÆneren.

Eerlijk gezegd denk ik echt niet dat mijn konijnen binnenkort om zullen vallen omdat ik met de schaar gras knip...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eiwitten kunnen zeker gas veroorzaken. Daarnaast kan een teveel aan eiwitten niet alleen de oorzaak zijn van blindedarm keutels niet eten, maar ook van dunne(re) ontlasting en het wordt zelfs gerelateerd aan DBZ. Dus wel iets om mee op te passen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens zitten mijn konijnen (die buiten dan uiteraard) het hele jaar door op het gras, ik hou ze er niet een paar weken van weg in het voorjaar ofzo of wachten tot het voor het eerst gemaaid is.. ik denk dat het ook wel heel erg is wat je konijn gewend is..

(En ook waar je konijn tegen kan natuurlijk, er gingen hier binnen ook bergen groen door maar sinds de laatste antibiotica kuur kan Fred het echt niet meer hebben.. Jammer maar helaas.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dit!

@ Dollie: het gras eerst maaien voor je in het voorjaar je konijnen er op zet is dus slechter dan ze er zo ineens opzetten.

Reden: het gras is dan te kort, alle suikers worden opgeslagen in dat hele korte sprietje. Dat is ook met de eiwitten zo.

Als je zou willen opbouwen (wat niet nodig is als ze er het hele jaar door opzitten, maar wat handig zou kunnen zijn als je echt een vette plak gras hebt) dan kan je beter opbouwen in tijdsduur. Dus eerst 5 minuten, dan de volgende dag 10, dan 20 en ga zo maar door.

@ Lonja:

Wat nou precies het verschil is tussen geknipt gras en geplukt gras? Ik zou het niet weten.

Ik denk dat knippen met een schaar ook anders is als maaien met een huis-tuin-en-keuken grasmaaier.

Als je kijkt naar hoe het er uit ziet is het ook al een heel verschil. Het gras wat je handmatig afknipt is mooi hard en zuiver groen, dat van de grasmaaier is extreem zacht en 'dof'. Met dat laatste gras is dus iets gebeurd.

Verder: ik zou gras altijd eerst flink laten groeien voor ik het zou voeren.

En owja, Lonja, als je zelf hooi gaat maken: echt minimaal 4 weken goed laten afsterven, regelmatig omdraaien en het niet strak verpakken. In een jute of katoenen zak is het beste. Zorg dat het niet gaat schimmelen of broeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook precies wat ik altijd doe, maar nu heb ik er ook een onderbouwing bij, fijn. In principe hoeven wij niet te maaien als onze konijnen echt altijd los lopen en zeker niet als ik veel pension/pleegkonijnen heb. Dan wordt er voor ons gemaaid :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lonja:

Wat nou precies het verschil is tussen geknipt gras en geplukt gras? Ik zou het niet weten.

Ik denk dat knippen met een schaar ook anders is als maaien met een huis-tuin-en-keuken grasmaaier.

Als je kijkt naar hoe het er uit ziet is het ook al een heel verschil. Het gras wat je handmatig afknipt is mooi hard en zuiver groen, dat van de grasmaaier is extreem zacht en 'dof'. Met dat laatste gras is dus iets gebeurd.

Verder: ik zou gras altijd eerst flink laten groeien voor ik het zou voeren.

En owja, Lonja, als je zelf hooi gaat maken: echt minimaal 4 weken goed laten afsterven, regelmatig omdraaien en het niet strak verpakken. In een jute of katoenen zak is het beste. Zorg dat het niet gaat schimmelen of broeien.

Ja precies, er zit m.i. wel degelijk een verschil tussen maaien en knippen en ik heb het idee dat knippen gewoon kan en dit was ook voor het eerst dat ik las dat dat niet kon.

Ik bewaar mijn hooi nu ook al in een jute zak. Ik moet nog even kijken waar ik het wil laten drogen want de hooizolder hier is nogal spannend om over te lopen, die vloer is er behoorlijk geweest, dus daar maak ik liever geen gebruik van :P

Misschien gewoon eindelijk de stal eens leegruimen, daar staat zoveel ouwe meuk wat weg kan en dan heb ik de ruimte om veel hooi te drogen.

Kom je toevallig uit de buurt hier, omdat je het hebt over een 'plak' met gras? Volgens mij wel, dat zeggen ze hier maar verder nergens geloof ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja ik weet 't :D Ik kom oorspronkelijk uit een ander deel van Brabant en ik vond het heel gek toen ik dat 'plak' voor het eerst hoorde.

Maar je kan ook zeggen dat het paard een nieuwe plak heeft als hij in een nieuwe wei staat toch?

En de plaats voor het huis (als in dam, erf) wordt hier ook plak genoemd.

Nou ben ik wel nieuwsgierig natuurlijk, waar woon jij dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .